Jag håller på att läsa mig igenom Skolverkets rekommendationslista för högstadiet.
https://www.skolverket.se/download/1...och-skolan.pdf
Började i juni efter skolan slutade och har hittills läst:
Yani av Nora Khalil
Utspelar sig i förorten och skrivs med mycket slang. En i kompisgänget ska utvisas och planer smids för att han ska få stanna.
Den här var ju rapp, lättläst och ganska rolig men jag stör mig ändå… En jäkla massa gnäll bland ungdomarna på Sverige, väldigt lite reflektion om allt som ges till dem och vilka chanser de har fått i Sverige till skillnad från i de länder deras föräldrar flydde från. Inte heller aktionen för den utvisningshotade kompisen verkar engagera riktigt utan det är fritidsledaren som är spindeln i nätet. Tycker även att den var ganska ytlig, hade förtjänat och vunnit på att bearbetas längre. Tror dock verkligen att många ungdomar kan uppskatta den, särskilt de som själva använder sig av dylikt språk och delar världsbild.
Barnens ö av P. C. Jersild
Ytterligare en rolig bok. Reine ville inte till Barnens ö utan stannar utan mammas vetskap hemma i Stockholm över sommaren där han lär sig att klara sig själv med viss inblandning av delvis väldigt suspekta vuxna.
Måste säga att jag blev förvånad att den här tog sig till Skolverkets läslistor. Jag läste den själv när jag gick på högstadiet och älskade den då, tyckte även mycket om den nu, men den kan knappast beskyllas för att vara så kallat PK…
Ord som inte används längre i offentligheten, Reines reflektioner över vad han vill göra med handikappade… (Barmhärtighetsmörda.) Även sexuella delar, eller i alla fall gränslösa, som känns väldigt utdaterade.
Kyrkdjävulen av Mikael Niemi
Ytterligare omläsning. Spännande läsning med driv om ungdomar i Pajala som hittar en livs levande djävul. Skulle kunna tänka mig att läsa för mina elever.
Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
Man hade ju kunnat önska att en bättre författare än Morris fått sätta tänderna i denna berättelse. Tyvärr blev det lite novell i Frida över det hela. Synd.
Handlar iaf om Lale som tvingas arbeta som tatuerare i Auschwitz och där blir blixtförälskad i medfången Gita.
Brev till mamma av Teresa Cárdenas
Ung tjej på Kuba skriver brev till sin döda mamma om hur livet efter mamma blev. Ledsamt, i mångt och mycket. Blir utsatt i sin fosterfamilj (som består av moster med barn) men i slutet blir det ljusare. Känns väldigt mkt som vuxen-försöker-skriva-som-naiv-ungdom men jag uppskattade ändå boken. Minst sagt lättläst och intressant inblick, om än liten, om bland annat santeríareligionen.
Sen håller jag på med flera samtidigt, skriver nog senare i den andra tråden, om vad vi läser just nu, om dem.