2023-03-07, 12:47
Medlem
Mekkys avatar
1Q84 tredje delen. 2/5

Murakami skriver fortfarande fantastiskt och jag tycker om flera av Karaktärerna men alldeles för många trådar som aldrig knöts ihop.
Hade jag inte älskar del ett och del två hade betyget blivit ännu lägre.
Citera
2025-01-04, 11:25
Mysteriet på Greveholm av Jesper Harrie.
Baserad på den klassiska julkalendern från 1996. Grundhandlingen är densamma - familjen Olsson flyttar in på slottet Greveholm, ungarna upptäcker att det spökar och blir rädda först men lär sen känna spökena och så vidare. En del scener har tagits bort, lagts till och ändrats och några av de nya/ändrade sakerna skulle nog ha funkat även i julkalendern. Här har man tonat ner humorn och gjort greven lite läskigare.

Rekommenderar jag denna bok? Ja, det gör jag. Jag tillhör generationen som växte upp med julkalendern och jag är väldigt nöjd med denna adaption!
Citera
2025-07-02, 08:57
Medlem
cleolinas avatar
Jag håller på att läsa mig igenom Skolverkets rekommendationslista för högstadiet.
https://www.skolverket.se/download/1...och-skolan.pdf
Började i juni efter skolan slutade och har hittills läst:

Yani av Nora Khalil
Utspelar sig i förorten och skrivs med mycket slang. En i kompisgänget ska utvisas och planer smids för att han ska få stanna.
Den här var ju rapp, lättläst och ganska rolig men jag stör mig ändå… En jäkla massa gnäll bland ungdomarna på Sverige, väldigt lite reflektion om allt som ges till dem och vilka chanser de har fått i Sverige till skillnad från i de länder deras föräldrar flydde från. Inte heller aktionen för den utvisningshotade kompisen verkar engagera riktigt utan det är fritidsledaren som är spindeln i nätet. Tycker även att den var ganska ytlig, hade förtjänat och vunnit på att bearbetas längre. Tror dock verkligen att många ungdomar kan uppskatta den, särskilt de som själva använder sig av dylikt språk och delar världsbild.

Barnens ö av P. C. Jersild
Ytterligare en rolig bok. Reine ville inte till Barnens ö utan stannar utan mammas vetskap hemma i Stockholm över sommaren där han lär sig att klara sig själv med viss inblandning av delvis väldigt suspekta vuxna.
Måste säga att jag blev förvånad att den här tog sig till Skolverkets läslistor. Jag läste den själv när jag gick på högstadiet och älskade den då, tyckte även mycket om den nu, men den kan knappast beskyllas för att vara så kallat PK…
Ord som inte används längre i offentligheten, Reines reflektioner över vad han vill göra med handikappade… (Barmhärtighetsmörda.) Även sexuella delar, eller i alla fall gränslösa, som känns väldigt utdaterade.

Kyrkdjävulen av Mikael Niemi
Ytterligare omläsning. Spännande läsning med driv om ungdomar i Pajala som hittar en livs levande djävul. Skulle kunna tänka mig att läsa för mina elever.

Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
Man hade ju kunnat önska att en bättre författare än Morris fått sätta tänderna i denna berättelse. Tyvärr blev det lite novell i Frida över det hela. Synd.
Handlar iaf om Lale som tvingas arbeta som tatuerare i Auschwitz och där blir blixtförälskad i medfången Gita.

Brev till mamma av Teresa Cárdenas
Ung tjej på Kuba skriver brev till sin döda mamma om hur livet efter mamma blev. Ledsamt, i mångt och mycket. Blir utsatt i sin fosterfamilj (som består av moster med barn) men i slutet blir det ljusare. Känns väldigt mkt som vuxen-försöker-skriva-som-naiv-ungdom men jag uppskattade ändå boken. Minst sagt lättläst och intressant inblick, om än liten, om bland annat santeríareligionen.

Sen håller jag på med flera samtidigt, skriver nog senare i den andra tråden, om vad vi läser just nu, om dem.
Citera
2025-07-02, 09:12
Medlem
cleolinas avatar
Kom på att jag faktiskt läst en till ur listan men skrev inte upp den:
Ingen normal flyttar hit av Pär Sahlin
Det här är lättläst bok, dvs enklare språk, enklare gestaltning, större text med luftigare layout, ja, ni fattar.
Till en liten håla kommer en ny kille över sommaren. Han försöker hjälpa Joar att få tjejen som Joar är kär i.
Visst, den hade trots sin korthet en story och det var bra driv (så illa tvunget med tanke på hur kort den var), säkert kan många i målgruppen uppskatta den, iaf de som är intresserade av bilar, snus (sätter in ny snus i stället för att borsta tänderna…) och tjejer, men… Jag blir väldigt irriterad på dels Joars aggressivitet, bland annat slåss han när han blir arg, vilket han kan bli om han upplever att någon skymfar hans mamma genom att antyda att hon är promiskuös, dels på ”ok, hon säger nej, men ögonen sa ja”. Särskilt för de som läser såna här böcker behöver man nog vara övertydlig och inte komma dragande med att någons nej inte skulle räknas. Många (förstås inte alla) som läser lättläst har IF (intellektuell funktionsnedsättning), det är inte sjysst att lära dem att konkreta saker som bestämt och tydligt språk inte räknas utan högst icke-konkreta som ögon skulle trumfa det. Så - trots att tjejen flera gånger bad Joar att dra åt helvete, sluta stalka henne på hennes jobb et c - så var hon naturligtvis ändå intresserad av honom hela tiden.
Citera
2025-07-11, 22:16
Medlem
cleolinas avatar
Visserligen en ungdomsbok men även så läsvärd för vuxna: Den svåra flykten av Elsa Posell.
Blev lika fångad nu som vuxen som jag blev som tonåring och sträckläste den i går.
Boken skildrar delar av författarens barndom i Ukraina efter att bolsjevikerna kommit till makten. Familjen var dels förmögna judar, dels arbetade pappan åt tsarregimen. Efter revolutionen blev de därför behandlade mycket illa. Pappan lyckas fly till USA och det är förstås tänkt redan från början att familjen ska komma efter men först måste de utstå år av vedermödor, trakasserier, svält och tragedier.
Jag kommer att läsa denna bok som högläsningsbok för mina blivande 9: or! Synd att den är så svår att få tag på nu för tiden, bara ett enda ex för Stockholms alla bibliotek! (Har ett eget ex men skulle gärna vilja att fler fick läsa en så bra, spännande och gripande bok som som sagt var fångade mig lika mycket som tonåring som som vuxen.)
Citera
2025-07-13, 01:48
Medlem
pn222jws avatar
"Jag var Mengeles patolog" - en judisk östeuropeisk läkare jobbar under dr. Mengele i KZ Auschwitz - en realistisk skildring av overklig miljö... flera gånger avrättas exempelvis fångar som sedan direkt efteråt obduceras... tvillingbarn dödas regelmässigt med kloroforminjektioner i hjärtat. (M. NYISZLI 1946). Läsvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in