2009-11-16, 18:37
Medlem
Beeenjamins avatar
Hej

Vad innebär arbetsförkortning?
I avtalet står det att jag har rätt till 32 timmar arbetsförkortning per år.
Vad menas med det? Kan jag ta ut dem och få betalt?
Kan någon förklara hur det funkar.

Och en till fråga;
Hur är Trettondagsafton? Är det helgdag som julafton?
Får man betalt för den dagen som för julafton?
Senast redigerad av Beeenjamin 2009-11-16 kl. 18:40.
Citera
2009-11-16, 18:43
Medlem
Brutes avatar
Står det möljigtvis arbetstidsförkortning?

Citat:
Arbetstidsförkortning
Arbetstidsförkortning innebär att anställda tjänar in lediga dagar när de arbetar. Arbetstidsförkortning regleras i kollektivavtal. Varje anställd får ett arbetstidskonto till vilket det kontinuerligt sätts av ett belopp baserat på den anställdes bruttolön. Den anställde tjänar också in lediga dagar inom arbetstidsförkortningen. Intjänad arbetstidsförkortning kan tas ut som betalda lediga dagar.

Källa: http://www.personalekonomi.se/Ledigh...orkortning.htm

//Brute
Citera
2009-11-16, 18:55
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Står det möljigtvis arbetstidsförkortning?

Källa: http://www.personalekonomi.se/Ledigh...orkortning.htm

//Brute

Jag förstår fortfarande inte vad de menar med det.
Menar dem att jag måste jobba in dessa timmar för att få betalt de dagar när jag tar arbetsförkortning?
Citera
2009-11-16, 19:32
Medlem
Beeenjamins avatar
Kan ingen förklara mina två frågor?
Citera
2009-11-16, 20:19
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Kan ingen förklara mina två frågor?

Varför frågar du inte chefen? Vi kan väl inte veta hur dina arbetstider är upplagda. En del har arbetstidsförkortning inlagt i schemat, andra får välja själva när den ska tas ut.
Citera
2009-11-16, 20:39
Medlem
macknus avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte vad de menar med det.
Menar dem att jag måste jobba in dessa timmar för att få betalt de dagar när jag tar arbetsförkortning?

Den normale svensken jobbar 40h/vecka. Heltid i Sverige ligger på ca 38,5h/veck har jag för mig. Det betyder att man får 1,5h i veckan i arbetstidsförkortning som man kan ta ut ungefär som semester, alltså betald ledighet.
Citera
2009-11-16, 20:45
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Den normale svensken jobbar 40h/vecka. Heltid i Sverige ligger på ca 38,5h/veck har jag för mig. Det betyder att man får 1,5h i veckan i arbetstidsförkortning som man kan ta ut ungefär som semester, alltså betald ledighet.

Nu skrev du 40 timmar per vecka, sedan 38,5 timmar per vecka?
Förstår inte riktigt.
Citera
2009-11-16, 21:11
Medlem
macknus avatar
Citat:
Nu skrev du 40 timmar per vecka, sedan 38,5 timmar per vecka?
Förstår inte riktigt.

Skrev att man brukar jobba 40 medans heltid egentligen är 38,5. Du jobbar alltså ca 1,5h extra per vecka vilket brukar kallas arbetstidförkortning.
Citera
2009-11-16, 21:16
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Skrev att man brukar jobba 40 medans heltid egentligen är 38,5. Du jobbar alltså ca 1,5h extra per vecka vilket brukar kallas arbetstidförkortning.

Jaha, men trots det så har vi målarna 32 timmar arbetstidsförkortning, annars som du säger ska man ha 1,5/h multiplicera med 47 veckor (5 veckor semester).

Och kan jag ta ut detta arbetstidsförkortning när jag vill?
Om jag inte tar ut dem timmarna, försvinner dem bara? Man får ingen ersättning.
Utan man måste ta ledigt?

Vet du hur man gör på Trettondagsafton? Vanlig arbetsdag eller?
Då kanske kan jag ta mina 8 arbetstidsförkortning.
Senast redigerad av Beeenjamin 2009-11-16 kl. 21:19.
Citera
2009-11-16, 21:49
Medlem
Metafors avatar
Kortfattat kan man säga att det är en typ av kompledighet. Du har rätt att ta ut dessa timmar i ledighet, förutsatt att din arbetsgivare tillåter det just då du vill vara ledig.
Citera
2009-11-16, 22:57
Medlem
macknus avatar
Citat:
Jaha, men trots det så har vi målarna 32 timmar arbetstidsförkortning, annars som du säger ska man ha 1,5/h multiplicera med 47 veckor (5 veckor semester).

Och kan jag ta ut detta arbetstidsförkortning när jag vill?
Om jag inte tar ut dem timmarna, försvinner dem bara? Man får ingen ersättning.
Utan man måste ta ledigt?

Vet du hur man gör på Trettondagsafton? Vanlig arbetsdag eller?
Då kanske kan jag ta mina 8 arbetstidsförkortning.

Kan väl stå olika från avtal till avtal kanske så heltid för er är kanske runt 39h istället, eller så kanske du bara jobbar 39,5?

Du kan ta ut det som ledighet när du vill (med chefs ok som vanligt vid ledighet såklart). Eller så kan man också ta ut det i pengar om man vill har jag för mig.
Försvinner gör dom väl inte på första taget, dom sparas nog inte för evigt om du inte tar ut dom men ett par år är säkert ok, hör med chefen.
Då julafton och trettondagafton är vita dagar så är det inga dagar man får betalt för automatiskt tror jag utan det styrs genom avtal, inte säker dock.
Citera
2009-11-17, 00:11
Medlem
Brain Damages avatar
Alla kollektivavtal för arbetare inom byggsektorn har 40 timmars normal-arbetstid. Så även målaravtalet.

Jag hittade ett avtal för dig på nätet, men det var för 2004 - 2007
http://www.malareforbundet.a.se/home/MF/AboutMF.nsf/%28LookUpIDWeb%29/1A28E4FB6056E437C1256E670023FF6E/$file/m%C3%A5leriavtal%2004-07.pdf

Arbetstidsförkortningen är i grunden utformad som i de övriga byggbransch-avtalen och innehåller 32 timmar arbetstidsförkortning.
(Med reservation för ev. ändringar i text senaste avtalsuppgörelse 2007 ser det ut så här):
I praktiken innebär det att du tjänar in arbetstidsförkortningen samtidigt som du jobbar. Dagarna du jobbat in kan du ta ledigt och få betalt.

Om du är tillsvidareanställd på heltid ska du komma överens med din AG om vilka 3 dagar, per kalenderår, du ska ha ledigt. Annars är det dagen efter Kristi himmelsfärds dag, Skärtorsdagen samt dagen före Alla helgons dag eller den sista arbetsdagen under kalenderåret som ska vara lediga.

Tretondagen är en fridag eller helgdag då du har rätt till helglön om du jobbat, varit sjuk (< 14 dagar) eller fått ledigt (< 30 dagar) sista dagen före och första dagen efter helgdagen. Dvs. i praktiken har du nästan alltid rätt till helglön. Lönen är den normala dagsarbetstiden, dvs 8 h x ett garantibelopp som jag inte vet... men 2007 var det 112 kr för grupp 1.
Senast redigerad av Brain Damage 2009-11-17 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in