2009-11-16, 18:35
Medlem
The_Insanes avatar
Min dator har fungerat klockrent med Windows 7 64bitars versionen i flera veckor men härom dagen när jag vaknade så stod bara datorn och loopade och kom fram till 2 val antingen reparera windows eller att starta windows normalt vad jag än valde där så startade datorn om innan jag hann se login skärmen.
Det stod något om hårdvaru fel på skärmen med dessa två val så jag har testat att dra ut alla diskar och bara kört en och en och problemet blev när systemdisken var i, så jag var iväg och köpte en ny disk i dag men det fungerar fortfarande inte med 64 bitars versionen utan den bara laddar in filerna från skivan (som har fungerat tidigare) och sen startar den om men 32 bitars skivan med Windows 7 fungerar klockrent.

Jag har även testat att installera windows 7 64 bitars med bara ett minne i då jag har 2 men problemet kvarstår...det konstiga är att detta bara hände över en natt..

Så nu undrar jag om någon vet vad jag kan göra med tanke på jag har 4GB i ram och vill gärna kunna uttnyttja allt...
Citera
2009-11-16, 19:03
Medlem
Dator utnyttjar allt minne vid 4GB och 32 bit även om du inte ser resten.
Enligt minnes tester ska du ha 32 bit vid 4GB.

Minnes kraven enligt Microsoft:
64 bit - 2 GB minne
32 bit - 1 GB minne

Som du ser på kraven tar 64 bit tar mer plats i minnet än 32 bit.
Du förlorar mer minne på att använda Win 7 64 bit.
Citera
2009-11-17, 17:00
Medlem
1. Sätt i en (1) minnesmodul
2. Boota på skiva med minnes test tex http://www.memtest86.com/
3. sätt igång grundlig test och låt den snurra och se om den rapporterar något fel
4. Repetera test med samliga minnesmoduler och notera gärna vilka som det rapporterats fel på. Annars kan det bli lite jobbigt...
5. Om inga fel rapporterats, något annat är fel men faktiskt är det oftast minnesmoduler som spökar.

Observera att det är en viss poäng med att testa en modul i taget, man vet exakt vilken det är fel på om så visas plus att memtest86 är 32bit så den testar inte minne över 4GB (om man nu skulle ha 4GB RAM eller mer).

Köra x64 OS på med mindre än 4GB RAM är lite onödigt om man inte har något väldigt specifikt att utföra. Händer sällan, kanske aldrig.

Windows som körs på Intel x86 arkitektur kan inte utnyttja mer än ~3-3.5GB RAM. Det skiljer sig lite mellan olika maskiner på grund av att hårdvaran tar en del RAM i anspråk. Särskilt maskiner med inbyggt grafikkort som snor datorns RAM som grafikminne.
Det går tex att fuska lite om hårdvaran klarar PAE och tex utnyttja /3GB switch i boot.ini i XP plus skruva på registry parametrar för desktop Heap Size, öka värden för lite olika stackar mm för att klämma det allra sista ur den stackars 32bit klienten. Vanligtvis inget man gör förutom vid fall där man måste köra 32bit applikationer som är otroligt krävande.

Det går också att trycka F8 precis innan windows startar för att få upp en meny där man kan stänga av att maskinen INTE skall starta om vid blåskärm. Då hinner man se exakt vilket felmeddelande som skrivs. Det kan hjälpa vid felsökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in