2009-11-17, 12:03
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greyform
Jag har aldrig haft några problem med att skriva [ quote = namn ]text[ / quote ]...
Sedan, om man har flashscript blir det hela mycket enklare med Citera Flera-knappen. Om man sedan vill citera ett inlägg som inte finns med i "Översikt av ämnet", är det väl bara att öppna upp tråden i en annan flik, alt. ett annat fönster och kopiera texten därifrån.

Ska jag quota en längre text och dela upp denna, eller fler användare brukar jag kunna kopiera till notepad för att sen kopiera det till flashback.

vad gäller topic så ser jag inget problem i det, så länge det tillför något nytt till tråden, tex om man missat ta med något i sin första post.

Något som däremot ser korkat ut är när folk försöker bumpa sina egna trådar och inte kan tillföra annat än "bump" eller liknande.
Citera
2009-11-17, 12:25
Medlem
HC47s avatar
Ibland undrar jag över vissa medlemmar och deras enorma postcount. Sen när man tittar i trådar de skriver i så har de flera gånger skrivit 3-4 inlägg i rad. Finns säkert flera personer som hade kunnat halvera antalet poster genom att citera flera. Själv citerar jag alltid flera om det behövs.
Citera
2009-11-17, 17:40
Medlem
Greyforms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Ska jag quota en längre text och dela upp denna, eller fler användare brukar jag kunna kopiera till notepad för att sen kopiera det till flashback.

vad gäller topic så ser jag inget problem i det, så länge det tillför något nytt till tråden, tex om man missat ta med något i sin första post.
Vill inte minnas att jag gjort det på flashback, men på andra forum när det kommer till att dela upp en längre text och svara på olika delar i den med en egen quote, så brukar jag citera hela inlägget och sedan dela upp den direkt, istället för att kopiera in det jag vill citera från notepad.

Och det du säger om att skriva flera inlägg i sträck, det beror självklart på vad det är. Jag tycker det är jobbigt att läsa i en tråd där en person citerar tre inlägg ovanför i tre olika svar, men det är bara jag.
Det är en annan sak om någon skapar en tråd om tex sitt problem med flickvännen, och kommer på ytterligare information efter att tiden för att redigera första inlägget gått ut, så är det i min mening helt OK att posta ett till inlägg, även om ingen har svarat.
Citera
2009-11-17, 19:50
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Sökte mer klarhet i frågan. Dock höjer man litet på ögonbrynen när man ser fyra-fem inlägg i rad av samma användare, särskilt när alla ter sig farsartade.

Att överlämna detta till moderators magkänsla (godtycke) tycker jag inte tyder på något gott omdöme alls. Någon slags förutsägbarhet måste det finnas i systemet. Och om ingen någonsin drabbas, varför inte bara gå ut med att det är helt ok?
Jag tror majoriteten av Flashbacks aktiva & då överlag efter förmåga skötsamma användare hellre leds av eget omdöme än 80 moderatorers – vilka senares ändå brukas under nuvarande moderering. 18-årsgräns, 0.03—4, 1.08 & KfK borgar för mer än nödig förutsägbarhet och ska räcka, så tycker du inte att de gör det tycker jag att du bör rikta kritiken på annat: i 1:a hand det egna RP:andet, i 2:a andras. 4—5 inlägg i rad, om det är trams men inte mer, är bara att RP:a för radering enligt 0.03. Det kan inte utgöra bestående irritation annat än av lättja från läsare som av naturliga mängdskäl (men i en av användare generellt alldeles för lågt uppskattad grad) är användare oftare än moderator. Ofoget hållet till enskild tråd kommer oftast av lathet & (god som ond) okunskap och gärna i delfora utan postcount varför det brukar räcka med detta påpekat i PM, gärna ock med tips om FAQ:s punkt 2—6, för användarens i fråga egen bättring – en bättring som inte "drabbar" någon och således sällan märks av tidigare störda. Ett systematiskt postpepprande är givetvis inte OK men behöver omdöme för att urskiljas (eftersom det oftast sprids över olika trådar & delfora) och inte nödvändigtvis någon disciplinär regelåtgärd för att stävjas. Omdömets risk till godtycke säkras för med en tröskel vars höjd läggs klart över ribban för användarstörsel, i konspirationskonträrt syfte. En kategoriserande reglering (typ max 3 inlägg i följd per användare & dag, annars automatisk tillsägelse) vore stendum eftersom den måste tillämpas just stendumt för att inte bli blott galjonsfigur för moderators godtycke och då inte lämnar utrymme för godvilligt behov, överblickbarhet & misstag; d.v.s. hindrar väsentliga delar till ömsesidigt toleransbygge i de fria möten för vilka Flashback ska vara plattform.

Giljotinen bör stå högt. Inte så mycket för att alla ska kunna se ordentligt, men för att vi inte ska ha den mittibland oss: Den rättade ska s.a.s. själv ha knallat uppför kullen.
Citera
2013-05-17, 08:46
Medlem
turkbygges avatar
Bumpar tråden lite för att förhoppningsvis få ett riktigt svar, gärna av en mod eller admin. E det så att man ska rapportera dubbelposter och vilken "regel" ska man rapportera för?
Citera
2013-05-17, 09:57
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Exempel:
Sånt där går under 0.03: trams/offtopic. Hade inläggen däremot innehållit något vettigt ser jag inga som helst problem med att de skulle råka komma på rad.

Edit: gammjävla tråd ser jag nu, men det är väl alltid bra med ett svar från någon moderator...
Senast redigerad av Roi 2013-05-17 kl. 10:00.
Citera
2013-05-17, 10:06
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Bumpar tråden lite för att förhoppningsvis få ett riktigt svar, gärna av en mod eller admin. E det så att man ska rapportera dubbelposter och vilken "regel" ska man rapportera för?
Om du menar inlägg som bokstavligen säger "dubbelpost", "dp" eller är en identisk kopia av ett tidigare inlägg i tråden så är det bara att rapportera för endera 0.03 eller 0.00 och specificera att det är en dubbelpost.

Vi ser gärna att inlägg är korrekt rapporterade, men i allmänhet är det viktigare att man rapporterar än att man lägger det i rätt kategori tycker jag.
Citera
2013-05-17, 10:07
Medlem
Zoms avatar
Menar du däremot inlägg som fortsätter på ett föregående inlägg så är detta inget regelbrott i sig, även om det kan se lite stökigt ut. Dessa kan man låta vara så länge de faktiskt tillför något i tråden.
Citera
2013-05-17, 10:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Menar du däremot inlägg som fortsätter på ett föregående inlägg så är detta inget regelbrott i sig, även om det kan se lite stökigt ut. Dessa kan man låta vara så länge de faktiskt tillför något i tråden.
Jag har inte tid eller ork att leta upp ett konkret exempel just nu, men ibland så kan dessa inlägg bestå av en enda mening. Samma användare postar alltså både fem och tio inlägg i snabb succession(inom redigeringstiden). Detta händer med jämna mellanrum i olika Vetenskapsforum vilket är jävligt irriterande när man prenumererar för att hålla sig uppdaterad. Vanligen är det någon berusad användare som "filosoferar fritt" och skriver ner sina tankar i en halvt relaterad tråd.

Inser nu att jag borde leta upp ett exempel.
Citera
2013-05-17, 10:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag har inte tid eller ork att leta upp ett konkret exempel just nu, men ibland så kan dessa inlägg bestå av en enda mening. Samma användare postar alltså både fem och tio inlägg i snabb succession(inom redigeringstiden). Detta händer med jämna mellanrum i olika Vetenskapsforum vilket är jävligt irriterande när man prenumererar för att hålla sig uppdaterad. Vanligen är det någon berusad användare som "filosoferar fritt" och skriver ner sina tankar i en halvt relaterad tråd.

Inser nu att jag borde leta upp ett exempel.
I tillägg till det du nämner finns varianten att man citerar och svarar på ett inlägg i taget, resultatet kan bli en mängd poster i rad från samma användare.

Dessa skulle då lika gärna gjorts i ett inlägg med citera flera.

Dock tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på (mitt exempel)
Det kan finnas skäl att man gör så.
  • Man kanske postar från mobilen.
  • Man saknar kunskap om citera flera
  • Man fördrar att citera på det viset.

Visst kan en mod slå samman posterna (jag vet att det går) men då kommer modden så som siste redigerare på posten med allt vad det innebär.
Citera
2013-05-17, 10:58
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
I tillägg till det du nämner finns varianten att man citerar och svarar på ett inlägg i taget, resultatet kan bli en mängd poster i rad från samma användare.

Dessa skulle då lika gärna gjorts i ett inlägg med citera flera.

Dock tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på (mitt exempel)
Det kan finnas skäl att man gör så.
  • Man kanske postar från mobilen.
  • Man saknar kunskap om citera flera
  • Man fördrar att citera på det viset.

Visst kan en mod slå samman posterna (jag vet att det går) men då kommer modden så som siste redigerare på posten med allt vad det innebär.
Det är inget att hänga upp sig på, nej. Egentligen. Men det finns ju användare som gapar om tillgång till Passwords och Laidback titt som tätt.

Jag tycker inte att mod ska slå samman inläggen, för då curlar man ju användaren likt en äkta WT-mamma. Istället bör man få en "tillsägelse" på något vis. Ett tillrättavisande.
Citera
2013-05-17, 11:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är inget att hänga upp sig på, nej. Egentligen. Men det finns ju användare som gapar om tillgång till Passwords och Laidback titt som tätt.

Jag tycker inte att mod ska slå samman inläggen, för då curlar man ju användaren likt en äkta WT-mamma. Istället bör man få en "tillsägelse" på något vis. Ett tillrättavisande.
Jag tror dock att det sällan är posthunt som är orsak.
Själv har jag upplevt att det blir satans pilligt att citera flera med mobilen.
Rätt vad det är så sätter man markören i citeringen och börjar skriva där och då blir det kaiko när man postar.
Därav undviker jag citera flera på mobilen.
Vidare är inte citera flera så där jättetydlig (beror lite på vilket tema som används)

Om de nu skulle raderas med en varning så måste ju varningen motiveras och då är frågan vad man ska motivera den med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in