Här har ni artikeln om
Hypertyreos
Låter verkligen sannorlikt.
Det enda jag inte gör av dessa är svettas, jag svettas inte.
Trött är jag hela jävla tiden och känner mig varm, blir irriterad av det.
Känner mig varm, såklart.
Jag har varit hos doktorn ang. Hjärtklappningar. Dom kom fram till att den främsta orsaken var min ångest.
Citat:
Ursprungligen postat av 1177
Allmänt
Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för mycket hormoner får man hypertyreos. Då ökar ämnesomsättningen och kroppen går på högvarv.
Den vanligaste orsaken till hypertyreos är att immunsystemet reagerar felaktigt och bildar antikroppar mot sköldkörteln som stimulerar den till ökad hormonbildning
Hypertyreos kan även kallas Graves sjukdom, Basedows sjuka, eller toxisk diffus struma.
De flesta blir bra efter behandling, men det finns en liten risk för återfall.
Hypertyreos är vanligare hos kvinnor än män. Sjukdomen är ovanlig hos barn.
Symtom
Hypertyreos kan ge många olika symtom, till exempel kan man
* svettas
* känna sig varm
* bli trött eller irriterad
* som kvinna få menstruationsrubbningar
* få hjärtklappning och ökad puls
* gå ner i vikt.
Även om det är mycket ovanligt kan hypertyreos göra att man blir svårt sjuk och får hög feber.
Behandling
Hypertyreos kan till exempel behandlas med radioaktivt jod eller genom att delar av sköldkörteln opereras bort. Det finns också olika läkemedel som används, däribland mediciner som kan minska hjärtklappning.
När ska man söka vård?
Om man misstänker att man har hypertyreos bör man ringa till sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.