2009-11-15, 19:40
Medlem
Jag har nu fått följande problem.. Jag har inte gjort nåt speciellt alls för att det skulle bli så här, men iaf, när jag nu startar datorn så kommer jag inte längre än till menyn där jag kan välja starta i felsäkert läge, normal start osv. Vad jag än väljer där så kommer jag inte in i windows utan den startar om.
Det finns ju en systemåterställningsfunktion men när jag kollade där ville den ju formatera datorn, vilket jag inte vill..

Vad göra?? Bör det funka att boota från xp-skivan? (som jag inte har just nu men snart)
Citera
2009-11-15, 19:43
Medlem
cannaBes avatar
Systemåterställningen som är inbyggd i XP formaterar ingenting. Det du snackar om måste vara systemåterställningen som ifrån din datorleverantör och den ska du inte köra. Boota XP-skivan och reparera Windows sen bara.
Citera
2009-11-15, 19:52
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisgo598
Jag har nu fått följande problem.. Jag har inte gjort nåt speciellt alls för att det skulle bli så här, men iaf, när jag nu startar datorn så kommer jag inte längre än till menyn där jag kan välja starta i felsäkert läge, normal start osv. Vad jag än väljer där så kommer jag inte in i windows utan den startar om.
Det finns ju en systemåterställningsfunktion men när jag kollade där ville den ju formatera datorn, vilket jag inte vill..

Vad göra?? Bör det funka att boota från xp-skivan? (som jag inte har just nu men snart)

Det jag tycker du ska göra är att formatera och installera om.
Och för att köra en backup på dina prylar, skaffa vilken linux livecd som helst.
Citera
2009-11-15, 20:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på XP-skivan så att textlägesinstallationen börjar, när det väl står "Windows startar..." ska du trycka på 'R' och/eller F10 för att starta Recovery Console på din C: disk. När du väl är vid C:-prompten, skriv CHKDSK C: /R

http://support.microsoft.com/kb/314058
Citera
2009-11-15, 21:18
Medlem
Tack alla för tipsen, ska först prova att starta med xp-skivan, hoppas på det.
Hur fungerar en live cd?
Citera
2009-11-15, 22:22
Medlem
Hos en bekant var det flera virus som orsakade det här felet.

Satte in disken (via USB adapter) och gjorde virus sökning innan jag gjorde backup på hans filer. De funkade igen efteråt men jag formaterade och installerade om i alla fall. Med många virus och så allvarliga problem tyckte jag att det var bäst det när vi ändå var redo att formatera och installera om allt.

Bra att veta om det inte gick att reparera.
Citera
2009-11-16, 00:40
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisgo598

Jag fick något liknande för något år sedan efter att jag lessnat på nördmupparna på MS och drog ur elkabeln istället för att vänta på normal avslutning av Windows. Mitt WinXP hamnade i evig omstartslinga.

Lite hackande med DOS-kommandon och återställa skadad MBR eller vad det nu var för något, så funkade det igen.

Det är sådant som händer om man bryter strömmen precis när det skrivs till en hårddisk. Dålig timing av mig.

Den stora frågan :
Hur många sekunder tar det för tiotusen överintelligenta programmerare på MS att med hjälp av 4 miljarder transistorer och 3 GHz stänga av en dator ?

I mitt gamla Win95 stängde jag alltid av strömmen istället för att vänta på idioterna. Och lika förvånad blev jag varje gång över att inte märka några problem näst gång jag startade. Är detta ett bevis på att vissa personer krånglar till allt i onödan.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2009-11-16 kl. 01:06.
Citera
2009-11-18, 17:17
Medlem
Jag bootade från xp-skivan och körde en CHKDSK C: /R och nu startar den fint igen . Nu scannar jag registret efter skit och skall även tänka på att ta backuper.. eventuellt formatera

tack för hjälpen
Citera
2009-11-21, 17:02
Medlem
samma problem

Hej. Har precis samma problem. Men... När jag skriver CHKDSK C: /R säger datorn: Det gick inte att hitta AUTOCHK.EXE i startkatalogen eller på CD-skivan. Sen vill den att jag ska ange sökvägen för filen. Vad göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in