2009-11-13, 23:00
Medlem
Tjenare snickare!

Posta gärna lite bilder på era IKEA-kök. Jag sitter med köklösningar och ber alltid kund om bilder när köket är klart men ingen "kommer ihåg" o skickar in. Man är ju nyfiken om hur byggena blir när man suttit o planerat skiten åt dem..

Så.. posta bilder på era kök!

(ska göra om mitt egna så behöver inspiration också)
Citera
2009-11-13, 23:10
Medlem
Medianas avatar
Är du köksplanerare?
Citera
2009-11-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Är du köksplanerare?

Sitter med alla former av lösningar osv när det gäller planering/montering av IKEAkök. Grymt spännande jobb, vissa dagar..
Citera
2009-11-14, 01:17
Medlem
Medianas avatar
Ok, jag kan ge dig en riktigt klurig uppgift Kan säga att jag redan varit på IKEA och de kunde inte hjälpa mig med mitt lilla kök.
Citera
2009-11-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ok, jag kan ge dig en riktigt klurig uppgift Kan säga att jag redan varit på IKEA och de kunde inte hjälpa mig med mitt lilla kök.

Varför inte? Try me!
Citera
2009-11-14, 15:29
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillar
Varför inte? Try me!

Ok, om vi river ur all inredning som finns idag så är kokvrån 1.38 x1.19. På ena av långsidorna är ingången således ser den väggen ut som följande: 30cm vägg. 60 cm dörr och sen ca 50cm vägg igen. Av de 50cm vägg så försvinner ca 5 cm i hörnet där gasledningen går.

Jag hoppas du förstår

Jag har funderat på att göra om i 5 år men får inte ändan ur vagnen för jag vet inte hur jag ska göra.

Idag finns bland annat ett kylskåp som är 140 högt, 50 brett och 60 djupt. Kan tänka mig att flytta ut det till hallen om så behövs.
Citera
2009-11-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ok, om vi river ur all inredning som finns idag så är kokvrån 1.38 x1.19. På ena av långsidorna är ingången således ser den väggen ut som följande: 30cm vägg. 60 cm dörr och sen ca 50cm vägg igen. Av de 50cm vägg så försvinner ca 5 cm i hörnet där gasledningen går.

Jag hoppas du förstår

Jag har funderat på att göra om i 5 år men får inte ändan ur vagnen för jag vet inte hur jag ska göra.

Idag finns bland annat ett kylskåp som är 140 högt, 50 brett och 60 djupt. Kan tänka mig att flytta ut det till hallen om så behövs.

Mja, jag förstår. Antar att du INTE vill köra 60 djupa skåp då du bara får typ 59 arbetsyta kvar i rummet från dörren. Vad har du för mått på din diskho och spis alt häll? Kylskåpet är ju 60 djupt, är det något du står ut med? Det låter som det tar en jävla plats
Citera
2009-11-14, 20:15
Medlem
Medianas avatar
Idag ser det ut som följande:

Rakt fram när man kommer in på på 140cm väggen finns kylskåpet mot vänster vägg. Ovanför den har jag en mikro. Brevid kylskåpet finns ett 80 cm underskåp från Ikea med en rund diskho.(60 djup) Ovanför den ett överskåp som är 80 cm brett. (30 djup).

På kortsidan till höger finns sedan en bänk med två plattor och ugn. Ovanför spisen ett 60 cm brett överskåp. (30 djup)

That's it! Jag har ingen fläkt .. vilket är något jag verkligen saknar och den enda arbetsytan jag har är den runt diskhon. På ena sidan av diskhon har jag dessutom ett diskställ.

Kan säga att jag lagar en hel del mat så jag använder en av garderoberna i hallen som förråd, där jag har alla former av torrvaror, hushållsmaskiner och allt annat man har i ett kök.

Ovanför mikron står flaskor men olja, vinäger, honung och liknande. På väggen till vänster hänger ett kryddställ och skärbrädor.

Som jag sa kan jag tänka mig att flytta ut kylskåpet till garderoben, men det gör att mitt "köksförråd" försvinner, vilket gör allt det som fanns där måste in till köket.

Det är är inte det lättaste.
Senast redigerad av Mediana 2009-11-14 kl. 20:18.
Citera
2009-11-14, 20:18
Medlem
Citat:
Idag ser det ut som följande:

Rakt fram när man kommer in på på 140cm väggen finns kylskåpet mot vänster vägg. Ovanför den har jag en mikro. Brevid kylskåpet finns ett 80 cm underskåp från Ikea med en rund diskho.(60 djup) Ovanför den ett överskåp som är 80 cm brett. (30 djup).

På kortsidan till höger finns sedan en bänk med två plattor och ugn. Ovanför spisen ett 60 cm brett överskåp. (30 djup)

That's it! Jag har ingen fläkt .. vilket är något jag verkligen saknar och den enda arbetsytan jag har är den runt diskhon. På ena sidan av diskhon har jag dessutom ett diskställ.

Kan säga att jag lagar en hel del mat så jag använder en av garderoberna i hallen som förråd, där jag har alla former av torrvaror, hushållsmaskiner och allt annat man har i ett kök.

Ovanför mikron står flaskor men olja, vinäger, honung och liknande. På väggen till vänster hänger ett kryddställ och skärbrädor.

Som jag sa kan jag tänka mig att flytta ut kylskåpet till garderoben, men det gör att mitt "köksförråd" försvinner, vilket gör allt det som fanns där måste in till köket.

Låter som du behöver finslipa det lite bara. Har en idé jag ska kolla åt dig. Jag återkommer här när jag kan "presentera" den. Typ i morgon fm.
Citera
2009-11-14, 20:37
Medlem
Medianas avatar
Okej, jag ser fram emot din lösning

Allt måste rivas ut .. det är gammalt, slitet och hembyggt. De som bodde i lägenheten innan hade kylskåpet i garderoben och där kylskåpet är idag hade de istället en diskmaskin! .. Ja, alla prioriterar olika
Citera
2009-11-14, 21:32
Medlem
Zinkys avatar
Tar ni betalt på Ikea för att planera kök?
Citera
2009-11-14, 21:35
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Tar ni betalt på Ikea för att planera kök?

Ja, inte lär de stå gratis på jobbet och planera kök till folk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in