2009-11-13, 21:40
Medlem
HoldenCaufields avatar
Hallå.

Finns denna metod tillgänglig som primär terapiform i psykvården? Några med kunskap/erfarenheter?

Mina samtal med olika läkare verkar tyda på att det är ganska ovanligt? Hur ser det ut egentligen? Vilken väg ska jag ta? Etc...

Jag är inne i systemet, och vill verkligen tillämpa meditation/mindfulness som terapiform...

Tackar.
Citera
2009-11-13, 21:47
Medlem
Haglers avatar
Qi gong

Vissa landsting ger remisser till gi gong lektioner...riktigt potent sätt o komma till insikt på många plan...
Citera
2009-11-13, 22:03
Medlem
Här i min hemkommun ska dom sätta ihop sin första mindfulnessgrupp snart.
Citera
2009-11-13, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Hallå.

Finns denna metod tillgänglig som primär terapiform i psykvården? Några med kunskap/erfarenheter?

Mina samtal med olika läkare verkar tyda på att det är ganska ovanligt? Hur ser det ut egentligen? Vilken väg ska jag ta? Etc...

Jag är inne i systemet, och vill verkligen tillämpa meditation/mindfulness som terapiform...

Tackar.
Ja, den är på tapeten nu, det är den senaste modeteorin -och behandlingen. Terapeuter är väl på utb kring denna kognitiva metod. Mindfullness handlar mycket om att ta in en känsla eller en tanke åt gången i medvetandet, och då en positiv tanke. Mycket handlar om att förhindra associationer som ofta leder till en negativ tanke som då kan ge oro eller ångest.
Citera
2009-11-14, 13:24
Medlem
Ingenjävlaanings avatar
Jag går till en psykolog som jobbar inom landstinget i Halland. Han har spelat in mindfulness övningar som han skickat till mig. Min terapi med honom är en blandning av traditionell KBT, mindfulness och acceptans. Meditation har jag dock aldrig stött på inom psykiatrin.

Vet inte hur det är i landstinget där du bor men det finns säkert någon som sysslar med i alla fall mindfulness. Om du vill lära dig att meditera finns det säkert massa kurser utanför psykiatrin eller på privata kliniker. Om de inte har resurser inom landstinget brukar de väll skriva en remiss så att du kan få hjälp på privata kliniker utan att betala mer än om du hade fått hjälp inom landstinget?
Citera
2009-11-14, 14:01
Medlem
Ad Astras avatar
Många KBT:are blandar in mindfulness i sina terapier. Men ärligt talat är det väl inte direkt något man behöver få hjälp av en terapeut med, det finns ju mängder av självhjälpsböcker i ämnet, och vad jag vet räcker det. Man sitter ju bara och andas och låter tankarna komma och falla bort, som molnen på himlen, som löven i bäcken, som bilar som åker förbi utanför fönstret, eller vad man nu tycker är trevligast att föreställa sig.

Acceptance and Commitment Therapy har väl något större mindfulnessfokus än vanlig KBT, men många svenska KBT-terapeuter har ACT-kompetens och väver som sagt in det utan att säga exakt vad det heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in