Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Angående vem som är kvinnlig goat så finns det inte särskilt många att diskutera om.
Megumi Fuji, 26 vinster och 3 förluster, varav 19 av vinsterna på submission. Dominant grappler som var lite före sin tid och dominerade när det inte fanns några stora MMA-organisationer som arrangerade kvinnlig MMA.
Ronda Rousey, 12 vinster och 2 förluster varav ingen match har gått till domslut. Den första superstjärnan bland kvinnliga fighters, dock en väldigt kort karriär på knappt 5 år.
Cris Cyborg, 26 vinster och 2 förluster varav 20 av vinsterna på knockout. En av dom mest dominanta någonsin, hamnade dock i skuggan av Rousey då UFC aldrig hittade några motståndare i Cyborgs viktklass förrän långt efter Rousey slagit igenom.
Amanda Nunes, 23 vinster och 5 förluster varav enbart 6 vinster gått till domslut. Hade en trög start i de stora organisationerna där hon varvade vinster med förluster tills det sedan vände helt och hon började köra över alla, inklusive Rousey och Cyborg varav den sistnämnde fortfarande var dominant och kunde framstå som odödlig.
Personligen har jag Cyborg som etta, hon förlorade sin första match men efter det var hon obesegrad över 10 år där motståndarna sällan överlevde första ronden. En knockoutmaskin. Två har jag Fuji, egentligen bara efter Cyborg för att nivån på hennes motstånd var för låg. Nunes på tredje plats, hon hade en för svängig karriär med för många luckor i sitt game. Rousey hamnar sist, hon var aktiv alldeles för kort tid och tror hon skulle åka på stryk av alla andra på listan, inklusive Fuji.
För mycket can-crushing i ditt synsätt på det där kan jag tycka.
Antal title fight wins (gärna consecutive) känns betydligt viktigare än hur många/hur snabbt man finishar några sopor.
Kollade inte Amanda Nunes record nu, måste erkänna att jag glömt bort typ hälften av hennes title defences, men det säger ju lite om hur otroligt ointressant divisionen varit.
JJ: 6 Title fight wins
Nunes: 11 Title fight wins
Rousey: 7 Title fight wins (8 om vi räknar när hon vann bältet mot Tate i Strikeforce som sedan blev UFC bältet.)
Shevschenko: 8 Title fight wins
Jag håller nog Shevschenko som den främsta utmanaren till titeln, tycker nästan att Shevschenko klev ur deras fight som P4P champ också, precis som Volkanovski gjorde mot Makhachev.
Cyborg om någon bör falla rejält pga doping, blir ju nästan lite löjligt att hon trycker steroider och genom det lyckas gå upp till en viktklass i princip ingen hör hemma i rent naturligt. Jones steroider känns inte alls lika illa med tanke på hur han ser ut nu i HW, Cyborg är något mer i stil med den obesegrade Ubereem.
Fuji har jag ingen koll på alls måste jag erkänna, men känns lite som en kvinnlig motsvarighet till Fedor i bästa fall men antagligen ännu mer can-crushing i sitt record än så.