2009-11-12, 19:21
Medlem
Hej, har en dator med windows xp som inte fungerar. Nu använder jag Ubuntu för att komma åt filerna på hårddisken. Tanken var att de filer som behövdes skulle sparas över på en extern hårddisk. Men det verkar som att det inte går att skriva filer till min externa hårddisk, med ntfs filsystem. Så vad kan jag göra för att skriva över filerna på min externa hdd?

Tack på förhand
Citera
2009-11-12, 20:24
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanstroem
Hej, har en dator med windows xp som inte fungerar. Nu använder jag Ubuntu för att komma åt filerna på hårddisken. Tanken var att de filer som behövdes skulle sparas över på en extern hårddisk. Men det verkar som att det inte går att skriva filer till min externa hårddisk, med ntfs filsystem. Så vad kan jag göra för att skriva över filerna på min externa hdd?

Tack på förhand

Enklast är väl att skriva till en disk med FAT32. GNU/Linux har som standard, utan tredjepartsprogram, i nuläget inte stöd för NTFS. Jag vet inte hurvida det är möjligt att installera sånna program på din live-cd, men jag hade ungefär 300 mb att skriva på när jag testade en live-cd sist.
Citera
2009-11-12, 21:45
Medlem
installera ntfs-3g och kan du fortfarande inte skriva till den externa hårddisken kan du pröva med att skriva:
Kod:
sudo chmod ugo=rwx -R /sök/väg/till/monteringspunkten
i terminalen... vanligtvis monteras externa hårddiskar i /media/...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in