Resultat: Bör det finnas ett Rymd-/Astronomiforum på Flashback?
Ja
91,04%
122 röster
Nej
8,96%
12 röster
2010-07-21, 22:25
Medlem
hatlogikers avatar
Eftersom rymd/astronomi är så tätt förknippat med fysik så tror jag att det endast skulle få negativa konsekvenser att lägga det i en separat avdelning, det blir liksom svårt att diskutera det ena utan att också diskutera det andra. Dessutom tänker jag mig att om det skulle ligga separat så blir det förmodligen färre läsare och trådarna kanske dör ut snabbare innan de blivit utförligt besvarade.

Det är i alla fall vad jag tror, men jag kan ju ha fel.
Citera
2010-07-30, 14:19
Medlem
one_sizes avatar
Astronomiforat borde ju även innehålla astrobiologi, astrofotografering, hobbyastronomy, rymdfysik och rymdfart samt vara en avdelning där nyfikna amatörer med minimal kunskap ska kunna få tips och råd om allt från utrustning och stjärnkartor till boktips, dokumentärer och kurser (finns en hel del översikt- och grundläggande kurser inom astronomi och rymden, vore bra att fråga folk som då har kunskap inom detta).
Citera
2010-10-25, 04:09
Medlem
JagJagJagJags avatar
Rösta om vi ska ha Astronomi-del i Vetenskap

Är det möjligt att vi skulle kunna lägga upp en röst, om vi behöver en ny del av forumet i "Vetenskap" som ska kallas "Astronomi" eller liknande? Tycker det fattas.

Jag skulle iallafall rösta JA till det.
Citera
2010-10-25, 04:11
Medlem
rOjters avatar
Det går under fysik så jag ser ingen mening med att göra någon förändring där.
Citera
2010-10-25, 04:17
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rOjter
Det går under fysik så jag ser ingen mening med att göra någon förändring där.

Men allt som har med rymden att göra har väl inte med fysik att göra ? tex mörk materia
Citera
2010-10-25, 04:35
Medlem
saftad_burks avatar
I vilket fall hade man kunnat starta ett underforum i fysik, just för astronomi. Det hade blivit mycket lättare att manövrera i cyber-spacen (<- hoho) då. Blir så kaotiskt som det är nu.

Frågan är väl vart astrofysiken tar vägen. Jag röstar för att den stannar kvar i fysikavdelningen och att man ordnar en underavdelning med fokus på galaxer, stjärnor, planeter och annat som hör till ämnet.

Jag röstar för. Om det saknas villiga moderatorer ställer jag upp som frivillig.
Senast redigerad av saftad_burk 2010-10-25 kl. 04:50.
Citera
2010-10-25, 09:29
Medlem
saftad_burks avatar
Bumpar tråden med en ja-röst!

Tror att avdelningen är ett steg i rätt riktning. Som det är nu är det rena rama kaoset i fysik-avdelningen. Är visserligen inte någon frekvent besökare, men den bild jag fått är mindre positiv. Trådar av alla de slag ligger huller om buller och det är en allmän pojkrumskänsla över hela grejen.
Tänk er ett välstädat underforum med en klistrad tråd för dokumentärer och facklitteratur, en för astronomirelaterade länkar och inte minst: en för kommande händelser på himlavalvet! Diskussioner om galaxer och planeter, NASA:s uppkommande projekt, prisvärd utrustning och astronauter!

Jag blir helt tänd av idén! Om det behövs så ställer jag gärna upp som moderator!

Vote saftad_burk (önskar att jag hade valt ett bättre nick, såhär i efterhand) for moderator!
Citera
2010-10-25, 10:29
Medlem
rOjters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagJagJagJag
Men allt som har med rymden att göra har väl inte med fysik att göra ? tex mörk materia

All materia har med fysik att göra, och rymden i synnerhet, eftersom det enda verktyg vi har för att beskriva de fenomen vi observerar i universum är fysiken. Mörk materia tillhör i allra högsta grad fysikfacket.. t.ex lägger man ner mycket forskninginsatser kring Cern projektet LHC för att sprida ljus över fenomenet.

http://www.worldscinet.com/mpla/23/2326/S0217732308028314.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter
Citera
2010-10-25, 21:37
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/moderator
Citera
2011-02-12, 10:52
Medlem
prees avatar
Återupplivar denna tråd, skulle vara najs med ett astrologi forum!
Citera
2011-02-12, 11:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pree

Jag tror du har missuppfattat lite. Vi talar om astronomi (läs: vetenskap) här. Astrologi är inte riktigt samma sak.
Citera
2011-02-12, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pree

Skapades en ny tråd om detta, https://www.flashback.org/t1453366
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in