2009-11-13, 15:41
Medlem
Jag hade dåliga kostvanor.. Och en långsam mage.. Gick på toa alldeles för sällan..
Citera
2009-11-13, 17:36
Medlem
jag käkade en medicin som hette zyprexa som hade som bieffekt att man gick upp i vikt. dels så samlade man på sig vätska och dels ökade sötsuget och hungern utav medicinen. jag sa ständigt åt de på avdelningen att jag måste byta medicin eftersom jag gick upp så mkt med de vägrade lyssna. till följd av att äta denna medicin i ett års tid gick jag upp från 97 kg till 136 kg. jag bör betona dock att jag är styrkelyftare och att jag alltid varit stor samt att jag är tillräkligt stark fysiskt sett för att tillhöra den viktklass jag gör i styrkelyften.
Citera
2009-11-13, 17:37
Medlem
Naturlig LW<3
Citera
2009-11-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapskungen
Att du inte är riktigt ärlig mot dig själv. Se till att ha ett underskott på kalorier in jämfört mot de kalorier du gör dig av med så kommer du att minska i vikt så småningom. Och att du har bulimi och kräks så ger detta dig en falsk bild av ditt kaloriintag eftersom du knappast får upp allt du hetsäter.

din jävla idiot. varför uppmanar du folk att spy? du är säkert mobbare, skulle inte förvåna mig. det är sånna som dus fel att det finns folk som har så dåligt självförtroende att de känner att det är nödvändigt och spy. dra åt helvete!

jag tycker att du HandSomeGuy ska sluta spy för bullimi är en sjukdom som är tusen gånger värre än fetma. det är extremt farligt att spy frivilligt och du kommer att fara illa om du fortsätter. sluta med det på en gång. jag varnar dig. då är det i sånna fall bättre att äta för mkt. det bästa är självfallet att du minskar intaget och slutar spy, men om du inte kan göra båda välj att enbart sluta spy.
Citera
2009-11-18, 22:44
Medlem
Bled-drys avatar
Har varit tjock sedan jag var liten. Har inte tillräckligt med självdiciplin för att äta bara en morot till frukost, lunch och middag. Jag gillar mat. Men jag kämpar på. Sitter dock inte och stoppar i mig snask och äckel varje dag, inte ens på helgerna. Det har jag aldrig gjort. Är inte heller speciellt stilla sittande.

Försöker förresten inte gå ner i vikt pga vad andra förväntar sig av mig eller för att folk ska tycka om mig mer i allmänhet (verkar vara något som på tok för många tror när de träffar en tjockis som försöker gå ner..). Jag försöker gå ner i vikt för min egen skull. Jag vill inte dö.
Senast redigerad av Bled-dry 2009-11-18 kl. 22:48.
Citera
2009-11-19, 15:15
Medlem
purity666s avatar
Har alltid varit mullig ända sen jag var liten. Sen kom tonåren med ångest osv och jag utvecklade ätstörningsproblematik o blev lite större än mullig. O den har följt med o hänger fortfarande med.

Jag går i behandling idag och jobbar med mitt ätande. Förut åt jag 1-3 dagar per dag. Min kropp var alltså inställd på svält och däremellan hade jag hetsätarperioder då jag hetsåt godis o kakor osv.

Så kort sagt.. jag har lätt för att lägga på mig men håller det i schack när jag äter 5-6 gånger per dag och när jag mår bra och inte hetsäter. Behandlingen nu går ut på att äta 6 gånger per dag, varannan timme typ. Det är tufft men nyttigt.

Kort sagt.. jag är fet för att jag ätit fel. Inte suttit o ätit mängder med mat varje dag o bara skräpmat.. utan ätit alldeles för lite o för sällan o sen hetsätit på det.
Citera
2010-01-22, 13:53
Medlem
Solbeas avatar
Medicinen gjorde mig fet

Jag bär runt på ca 40 kilos övervikt. Orsaken är antagligen främst medicinsk. Jag började med just zyprexa som även gjorde föregående talare fet. Den är väldigt effektiv mot psykoser och psykisk instabilitet men en känd biverkning är just viktuppgång. Sen beror övervikten på att jag är mer stillasittande nu som sjukskriven än då jag arbetade. Dock har jag börjat motionera och går sakta men säkert ner i vikt. Jag har dock inte använt maten som tröst. Jag har ju ätit mer men det beror på att jag varit hungrigare och mer sugen, en effekt av medicinerna.
Citera
2010-01-22, 15:40
Medlem
swaydizzles avatar
Neuroleptika ökar sötsuget. Vi har en skål med godis inne på neurologiska avdelningen som ALLTID är tom och det är inte sällan du ser patienter med bandage/ärr i huvudet som är nere i kiosken och handlar vingummin eller glass.

Jag gick upp som mest när jag bodde hemma. Under tonåren växer vi som bekant och då har vi också en större aptit för vi behöver få i oss mer kalorier än vi gör av med. Jag kunde, förutom frukostmackorna, äta två rejäla portioner i skolan (vi var ett gäng som uppskattade skolmaten faktiskt), komma hem och äta varm mat och sedan på kvällen var det ofta pizza/burgare. Denna dieten fungerade när jag spelade fotboll men det blev "backfire" när jag slutade, hehe.

Själv gick jag upp 20kg (från 70 till 90) på 1 år när jag slutade med fotbollen under början av gymnasietiden, men, då jag var van vid träningen så gick jag ner alltihop på lika lång tid igen, genom främst löpning men också genom en hel del styrketräning. De sista 7-8 kilona ramlade av när jag flyttade hemifrån. Då orkade jag bara laga mat när jag var riktigt hungrig, plus att jag som student helt enkelt inte hade tid och pengar. Så det sista är faktiskt ett bra tips; har man koll på vad det kostar i både tid och pengar att äta sig tjock så är det ju ytterligare en kontrollfaktor.

Man ska alltid tänka på dieten, men träning (i alla former) är fortfarande det bästa sättet att gå ner i vikt. Hur mycket man än känner obehag för att gå ut på promenader eller gymmet som rejält överviktig så är det värt mödan, inte bara för det fysiska välmåendet men framförallt även för det psykiska.
Citera
2010-01-22, 16:36
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Det är roligare att äta ostbågar än att ta en löprunda.
Haha!

+1
Citera
2010-01-22, 17:19
Medlem
varför påstår man att medicinen gjort en fet? Det är ju helt inkorrekt.

Om medicinen inte är av det slag som radikalt förändrar ämnesomsättningen till det sämre då, och nån sån vet jag inte om den finns, men det kan säkert nån annan svara på.

Det medicinen gör är att förändra hunger och sug. Det i sig innebär inte per automatik att man blir fet. Man blir fet när man agerar på suget. Man äter sig fet, precis som de utan medicin.

Jag tex är fet, för att jag fått ett radikalt förändrat liv av sjukdom, som gör mig passiv. Min motion har i princip uteblivit. Dock har jag fortfarande ätit mig fet. Om jag anpassat mitt intag till vad jag gör av med, hade jag inte blivit det.

Jobbigt, trist och sant.

Finns bara ett sätt att bli fet på, och det är att äta sig dit
Citera
2010-01-22, 17:22
Medlem
letar ts möjligen efter personer som äter en massa pga en händelse i sitt förflutna som målat dom, samtidigt som dom känner till den orsaken? eller vill du bara ha folk som skriver att dom är lata, eller älskar sötsaker (som nog alla vanliga dödliga människor gör)?

nej, jag räknar inte människor som inte tycker om glass, godis, chips, skräpmat eller något annat sånt som vanlig dödlig. det är omänskligt. alla har en "last" minst
Citera
2010-01-22, 20:23
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
varför påstår man att medicinen gjort en fet? Det är ju helt inkorrekt.

Om medicinen inte är av det slag som radikalt förändrar ämnesomsättningen till det sämre då, och nån sån vet jag inte om den finns, men det kan säkert nån annan svara på.

Det medicinen gör är att förändra hunger och sug. Det i sig innebär inte per automatik att man blir fet. Man blir fet när man agerar på suget. Man äter sig fet, precis som de utan medicin.

Jag tex är fet, för att jag fått ett radikalt förändrat liv av sjukdom, som gör mig passiv. Min motion har i princip uteblivit. Dock har jag fortfarande ätit mig fet. Om jag anpassat mitt intag till vad jag gör av med, hade jag inte blivit det.

Jobbigt, trist och sant.

Finns bara ett sätt att bli fet på, och det är att äta sig dit

Jo men man blir ju fet för att man blir hungrig och sugen vilket man inte skulle blivit utan medicinen. Det är ju motsatt med ex Reductil som minskar aptiten och gör att man blir smalare. Medicinen gör ju inte hela jobbet men påverkar i en riktning. Prova att käka zyprexa så ska du få känna vilken vargahunger och vilket sug man får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in