2009-11-11, 23:43
Medlem
eLItistas avatar
Har en LED baserad 23" tums monitor som är uppbyggd av lysdioder.
Efter att ha använt den i några dagar, så känner jag mig väldigt torr i huden, uttorkad och ständigt törstig. Dessutom upplever jag att själva rummet blir torrt och att all fukt sugs bort.

Nu förstår jag inte sammanbandet då, lysdioder ska vara mer miljövänligt konstruerade och även dra lite ström.
Men som sagt det är uppbyggt annorlunda från en konventionell lampa så kanske det ha någon påverkan på hur jag upplever det.
Senast redigerad av eLItista 2009-11-12 kl. 00:05.
Citera
2009-11-11, 23:57
Medlem
Klark81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eLItista
Efter att ha använt den i några dagar, så känner jag mig väldigt torr i huden, uttorkad och ständigt törstig. Dessutom upplever jag att själva rummet blir torrt och att all fukt sugs bort.

Nu förstår jag inte sammanbandet då, lysdioder ska vara mer miljövänligt konstruerade och även dra lite ström.
Men som sagt det är uppbyggt annorlunda från en konventionell lampa så kanske det ha någon påverkan på hur jag upplever det.

Det sjukaste jag läst på länge, men det kan ju stämma, vad vet jag
Citera
2009-11-12, 00:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Psykosomatiska besvär. Vart skulle fuktighten tagit vägen? Skulle skärmen genom magi transporterat den till ett annat universum?

Nej, sök andra anledningar.

Luften blir torrare på vintern.
Citera
2009-11-12, 00:11
Medlem
Dr. Wilys avatar
Jag brukar ibland bli torr och narig i huden på senhösten/vintern p.g.a. den minskade luftfuktigheten och kölden. Dessutom klär man sig varmare och kan på så sätt förlora mer vätska i form av svett än man kanske räknar med.

Orsaken till dina besvär ligger med all säkerhet inte i din LED-skärm, utan i några andra inre eller yttre faktorer.
Citera
2009-11-12, 00:17
Medlem
eLItistas avatar
Jag har väldig känslig hud, och kan känna när nått stör den, som får den att bli varm och torr, och det syns sedan i spegeln.

Som sagt det är hur jag upplever denna skärm.

Tycker ni det är konstigt läs denna artikel om blå LED: http://texyt.com/bright+blue+leds+annoyance+health+risks
Citera
2009-11-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eLItista

Om du har ett välisolerat, inte överdrivet ventilerat rum där du tidigare inte haft nån monitor, eller en bildskärm som drog signifikant mindre effekt, så kan man tänka sig att kombinationen av den ökade elkonsumtionen som värmer upp rummet och därför ger en lägre relativ luftfuktighet och det faktum att det är lägre luftfuktighet rent allmänt vintertid kanske förklara dina obehag.
Köp en hygrometer på Claes Ohlson för 139:- och jämför mellan olika rum och med skärmen av ett dygn eller så så vet du om du inbillar dig. ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143013741 )

/Hast
Senast redigerad av Hast1215 2009-11-12 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in