2009-11-11, 21:45
Bannlyst
Hejsan allesammans. Det är så att jag är 18 år och studerande, bor hemma mor och syster (8 år).
Min mor är ensamstående och är sjukskriven och kommer inte inom närmaste tiden få jobb med tanke på hennes fibromyalgi.

Nu är det så att jag inte har fått reda på så mycket om vår ekonomi, med tanke på att det har verkat som att vi har haft endel pengar men jag har nu på sistonde fått reda på att vi har väldigt många lån och lån för att kunna betala tidigare lån.

Just nu denna månad så fattas det över 2500kr bara så att vi ska kunna ha råd med alla räkningar och delbetalningar!
Jag har verkligen ingen aning om hur vi ska klara detta.
Jag fick även reda på att vi har skulder på totalt 45000 och räntan tickar.
Och det enda sättet för att kunna klara av att betala detta, är att ta nya sms lån. Den onda cirkeln
Jag lär verkligen börja försöka få fram pengar på något vis för att försöka ordna detta. Studerar dock, och har inte hittat ett helgjobb än.
Känns nästan som att vi inte kommer ha råd med hyran än, kommer bli ett riktigt helvette känns det som

Vi har inte heller möjlighet att låna pengar av släktingar eller dyligt för att täcka lånen.
Snälla FB hjälp mig. Hur kan jag försöka reda ut detta?
Senast redigerad av osakrakillen 2009-11-11 kl. 21:48.
Citera
2009-11-11, 21:56
Medlem
Kanelbullahs avatar
bor du i en stad eller på landet?
Bor du istan köper du en cykel och skaffar ett telefonsäljarjobb, bor du på lander klär du ut dig till blind och fattig, tar du med dig syrran och tigger pengar. En svensk tiggare skulle säkerligen generar mer pengar än Rumänerna som finns här.
Citera
2009-11-11, 22:01
Bannlyst
Vi bor i en stad. Telefonförsäljare har jag provat på, gick tyvärr inte lika bra som jag hade förväntat.
Citera
2009-11-11, 22:04
Medlem
Carlozs avatar
Ta in detta personligt, men inlägget ovan är ju bara jävla bull. Försök ta situationen allvarligt.

TS, så här ska du göra:

1 ) Ta aldrig mer ett SMS Lån. Allt blir bara värre och det vet du också innerst inne.

2) Imorgon ringer du, eller din mor till banken för att boka in ett möte med en rådgivare. Där förklarar ni er situation och en plan kommer läggas upp för er.

3)
Detta här helt och hållet seriöst:

http://www.tv3.se/content/soek-till-lyxfaellan-0

Mattias & Charlie är proffs och kan reda ut sådanna här situationer. Rekommenderar dig starkt att ta kontakt med dem. Det är något som ni kommer vinna på.
Citera
2009-11-11, 22:05
Medlem
Kolla om du ej kan hitta ett företag som sysslar med Direktreklam på din ort
de behöver i allmänhet folk som kan kubba runt o leverera åt dom.
det drar in i runda slängar det som fattades för er eller mer

har själv gjort det när jag var i din ålder och det var rätt ok
man fick bra träning av o cykla runt o spring i en del trappor också som bonus
Citera
2009-11-11, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Ta in detta personligt, men inlägget ovan är ju bara jävla bull. Försök ta situationen allvarligt.

TS, så här ska du göra:

1 ) Ta aldrig mer ett SMS Lån. Allt blir bara värre och det vet du också innerst inne.

2) Imorgon ringer du, eller din mor till banken för att boka in ett möte med en rådgivare. Där förklarar ni er situation och en plan kommer läggas upp för er.

3)
Detta här helt och hållet seriöst:

http://www.tv3.se/content/soek-till-lyxfaellan-0

Mattias & Charlie är proffs och kan reda ut sådanna här situationer. Rekommenderar dig starkt att ta kontakt med dem. Det är något som ni kommer vinna på.

Jag har aldrig varit inblandad i vår ekonomi här hemma och jag måste säga att jag är helt lost.
Jag hade verkligen ingen aning om att min mor hade tagit så här stora lån/sms lån förrens, ja igår. Och nej jag trollar inte.
Citera
2009-11-12, 04:34
Medlem
Faktum är att är det bara 45tusen så kan din mor förmodligen gå in på banken och få låna det till betydligt bättre ränta än ett sms lån.
och lösa samtliga sådana

att vara med i ett program som lyxfällan o skämma ut sig vill väl ingen.

hur som haver så ett lån skall betalas tillbaka och ett extrajobb fungerar i kombination med studier.

om inte annat går det väl att kränga nått på blocket för 2500kr
du verkar ju använda en dator.
Senast redigerad av Gaynar 2009-11-12 kl. 04:36.
Citera
2009-11-12, 09:20
Medlem
Mulas avatar
Bra att du tar tjuren vid hornen direkt.
Att det är dags att sluta med SMS lånen har ju alla redan sagt så det tänker jag inte upprepa. Bryt cirkeln NU. Det du/ni måste göra är att matcha era inkomster och utgifter, varje månad, varje dag i månaden. Det är inte så svårt egentligen, det gäller bara att få in det som en daglig rutin.
Och strunta i lyxfällan, FB:s "lyxfällepanel" här i ekonomidelen är minst lika bra som Charlie & Mattias
Steg 1 för er är att få koll på utgifterna. Var går pengarna helt enkelt. Här är nyckelordet budget. Ta fram alla era räkningar och kvitton och gör en ordentlig funderare över vad pengarna går till. Skriv den här i tråden också så kan vi ge tips. Sedan måste ni se till att utgiterna och inkomsterna går ihop.

Utgifterna:
Några saker att tänka på: Har ni bil? gör er av med den. Mat? En familj på 3 personer bör klara sig på 3-4000 i månaden. Ni har inte råd med någon lyx alls eftersom din mor är sjukskriven. Telefon? säg upp dyra abbonemang, kör med kontantkort. Hyra? Svårt att ändra på men kan ni bo billigare så gör det mycket.

Inkomsterna:
Här är det ju rätt knapert, men kolla att ni har alla bidrag ni har rätt till. Barnbidrag, bostadsbidrag etc. Du borde ta ett extrajobb om du kan, det hjälper ju en del.

Lånen:
Dessa måste betalas av snarast möjligt, och inte en krona i nya lån. Har ni bra kontakt med en bank som kan hjälpa er att ge ett bättre lån? Någon släkting eller bekant som kan ställa upp? Vad kan ni sälja för att få loss pengar? I vilket fall som helst så måste SMS-lånen lösas innan allt hamnar hos kronofogden.

Lycka till, är inte avundsjuk på din situation. Det är dags för dig att bli inblandad i familjens ekonomi nu, när din mor inte klarar det själv. Du får helt enkelt ta över det ansvaret, du måste ju ändå lära dig dessa grundläggande saker för eller senare om det inte ska gå åt helvete för dig i livet.
Senast redigerad av Mula 2009-11-12 kl. 09:41.
Citera
2009-11-12, 12:42
Bannlyst
Tack så mycket för svaret mula. Det var ett väldigt välformulerat och bra svar.

Vi har just nu flyttat ifrån en lägenhet där varken värme eller vatten ingick i hyran, så det var en utav anledningarna vi flyttade. Där vi bor nu så ingår Vatten och Värme i hyran, så det är en minskning på ca 1500-2000 nu på vinterhalvåret.

Det som förstör allting just nu är dessa Smslån. Vi har även ett stort kreditlån som från början var på 20000, vilket nu är uppe i över 30000 pga ränta. Vi har inte bil heller för den delen. Det ända vi har på avbetalning är 2 mobiler och en dator. Vet inte om man kan göra så mycket åt det just nu, då vi är låsta i ett abbonemang?
Citera
2009-11-12, 12:49
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osakrakillen
Tack så mycket för svaret mula. Det var ett väldigt välformulerat och bra svar.

Vi har just nu flyttat ifrån en lägenhet där varken värme eller vatten ingick i hyran, så det var en utav anledningarna vi flyttade. Där vi bor nu så ingår Vatten och Värme i hyran, så det är en minskning på ca 1500-2000 nu på vinterhalvåret.

Det som förstör allting just nu är dessa Smslån. Vi har även ett stort kreditlån som från början var på 20000, vilket nu är uppe i över 30000 pga ränta. Vi har inte bil heller för den delen. Det ända vi har på avbetalning är 2 mobiler och en dator. Vet inte om man kan göra så mycket åt det just nu, då vi är låsta i ett abbonemang?

Försök att hitta ett extrajobb. Kuta runt alt. ring till alla företag och hör om de har nåt. Sen har ni kanske nånting som ni kan sälja och därigenom få in pengar?
I övrigt gäller som nämnts ovan; minimera utgifterna till absolut minimum och ta sen kontakt med banken och hör om ni kan få in alla skräplån till ett banklån med klart lägre ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in