• 1
  • 2
2009-11-12, 09:26
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Cashewnötterna,varför tycker du dom är goda nu,jmf med förut?Vad har hänt?Och:
vilken importör föredrar du?Nutisal,Leif Sandberg,Nettos 1 kilos förpackning(tysk import)?

Jag känner att de flesta är för salta eller för oljiga och mår bra av en viss desalinering och torkning, därav min något aparta fråga.

Dom är goda nu för jag äter nötterna i "ren form". Mina första möten med cashewnötter var inblandad i mat (asiatisk) och det tycker jag fortfarande inte om, även om jag nu inte behöver peta bort dom nu.

Jag köper på lösvikt i butik, minns inte vilken importör dom kommer från. Det är dels billigare och fler nötter är hela än i färdiga påsar.

Tycker jag fått svar på min fråga om priset i Sverige, Tack! Jag går vidare
Hur många baht(?) kostar cashewnötter i olja och salt i Thailand?

Cashewnötter ~ CASH-JEW-nötter
Senast redigerad av BlondinBalle 2009-11-12 kl. 09:35.
Citera
2009-11-12, 15:54
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Coop har storpack av deras egna märke. X-tra, minns inte vad dom kostar men billiga är dom.

Har kommit jättemånga olika lågbudjetpåsar med cashewnötter.
Synd att dom smakar illa bara....
Citera
2017-12-23, 12:06
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Gammal tråd men cashewnötter kostar nu 250kr per/kg. Men någon inflation se där det har vi inte!!! Cirkulera!

Jag har hamnat i cashewberoende. En påse 300g kostar 75 spänn!! Märket är Meray, naturella (inget salt och väldigt färska trots torkade), köpt i en lägsta-pris-butik.

Galet hur priserna utvecklats.
Citera
2017-12-23, 12:17
Medlem
trewqs avatar
Handlar alltid cashewnötter på Lidl. Tror märket heter Alesto. Överlägset pris/kvalitetsratio. En 500 g påse kostar 49 kr, men har för mig att det nuförtiden oftast endast brukar finnas 250 g påsar. Dessa kostar som Eldorado och annat lågprisskit, men har kvalitet som premiummärken. Stark köprekommendation!
Citera
2017-12-23, 13:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Gammal tråd men cashewnötter kostar nu 250kr per/kg. Men någon inflation se där det har vi inte!!! Cirkulera!

Jag har hamnat i cashewberoende. En påse 300g kostar 75 spänn!! Märket är Meray, naturella (inget salt och väldigt färska trots torkade), köpt i en lägsta-pris-butik.

Galet hur priserna utvecklats.
Det låter dyrt.
Jag köper det mycket billigare i en liten butik/kiosk där jag bor.

Tror om du letar lite hittar du billigare.
Citera
2017-12-23, 13:16
Medlem
Gissar att 90% av pengarna hamnar hos svensk importör och butik.
Leta upp en liten asiat-butik el. liknande som importerar själva.
Går säkert att komma ner till halva priset jämfört med stor butikskedja.
Risken är väl lite större att dom innehåller mögelgift eller bekämpningsmedel dock.
Men vill man snåla så får man ta lite risker.
Citera
2017-12-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle

Cashewnötter ~ CASH-JEW-nötter
lol..

Priset på alla sorters nötter har gått upp med flera 100% de närmaste åren - det är nog inte själva odlaren som höjt priset om ni fattar. Priset höjs därför att västerländska hipsters betalar vad som helst - hälso musli etc etc
Senast redigerad av Bluis 2017-12-23 kl. 13:22.
Citera
2020-12-06, 14:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Handlar alltid cashewnötter på Lidl. Tror märket heter Alesto. Överlägset pris/kvalitetsratio. En 500 g påse kostar 49 kr, men har för mig att det nuförtiden oftast endast brukar finnas 250 g påsar. Dessa kostar som Eldorado och annat lågprisskit, men har kvalitet som premiummärken. Stark köprekommendation!

Idag betalade jag 74,90 för 500 g Alesto osaltade.
Citera
2020-12-06, 14:09
Medlem
Man köper naturligtvis denna delikata nöt i storpack i en kilopåse. Då blir ju även priset lägre per nöt. Är då priset så speciellt högt? En skål nötter och några goda öl får vem som att må bra!
Citera
2020-12-06, 14:28
Medlem
Det kan vara för att veganer, som tycker mjölkprodukter är det värsta som finns, förgås om de inte får göra cashew-ost och cashew-grädde. Basvaror blir så mycket bättre när de kommer från andra sidan jordklotet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in