2009-11-11, 17:55
Medlem
Jag köpte Windows 7 från datorbutiken, http://www.datorbutiken.com/default....roduct=9122284 , och trodde jag köpte en vanlig hederlig version för privatpersoner. Men det jag fick på posten var en ingen snygg retail låda, utan bara en liten pappkartong runt en dvd-skiva som det står "OEM System Builder-paket Endast avsett för systembyggare" på.

Tydliga varningar om att om jag öppnar paketet så har jag accepterat System-builder avtalet.

Så min fråga är nu, kan jag använda den här skivan och installera windows 7 på min nya dator eller kommer det inte funka så jag borde returnera skivan till datorbutiken?
Citera
2009-11-11, 17:58
Medlem
T_Sands avatar
Datorbutiken har blivit sämre efter de bytte ägare.
Citera
2009-11-11, 18:05
Medlem
manganhs avatar
Är väl bara att höra av sig till datorbutiken och fråga om de skickat fel, om inte annat är det väl bara att lämna igen och köpa nånannanstans?
Citera
2009-11-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manganh
Är väl bara att höra av sig till datorbutiken och fråga om de skickat fel, om inte annat är det väl bara att lämna igen och köpa nånannanstans?

Problemet är att jag sitter här med min nya dator jag precis skruvat ihop och har inte riktigt tålamod att vänta och tjafsa med datorbutiken imorgon om det nu skulle funkar med den här skivan
Citera
2009-11-11, 18:12
Medlem
mumses avatar
Jag brukar bara köpa OEM...billigast och man får en schysst nyckel. Snygg retail låda vet jag inte vad jag ska ha till

Köpte XP för några år sedan, då (vet inte hur det är nu) fick OEM bara säljas ihop med ny maskinvara, så jag beställde ett tangentbord för typ 30:- och då gick det fint..

Har du dock betalat för en retail skall du ju naturligtvis ha en sådan version...annars så är det bara o köra hårt enl mig.
Citera
2009-11-11, 18:15
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draupen
Problemet är att jag sitter här med min nya dator jag precis skruvat ihop och har inte riktigt tålamod att vänta och tjafsa med datorbutiken imorgon om det nu skulle funkar med den här skivan

Ladda ner en version som fungerar och ring butiken imorgon.
Citera
2009-11-11, 18:22
Moderator
^Eazs avatar
Har du betalat för en retail så ska du ha en retail.

Citat:
En OEM-licens kan bara användas på en dator - den datorn man först installerar på. Sedan är licensen låst till just den datorn och kan inte flyttas. En retail-licens kan däremot flyttas till en ny dator, men det går bara att ha en licens på en dator i taget.

E.g. har du otur och uppgraderar din dator, byter GFX kort eller liknande så kan OEM versionen sluta att funka för att den helt enkelt anser att det är en ny dator du har.

Då måste du ringa till MS för att få detta fixat.

Därför kostar är OEM versioner även billigare än Retail versioner, så har du betalat för en Retail, så tycker jag att du kräver en Retail.

Öppna heller inte "kuvertet" med skivan då du antagligen inte kommer få byta ut den.
Citera
2009-11-11, 18:36
Medlem
elitsnubbens avatar
Produkten heter ju Microsoft® Windows® Professional 7 64-bit Svensk,OEI och OEI står väll för OEM System Builder eller något så det är nog du som har läst fel.
Citera
2009-11-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitsnubben
Produkten heter ju Microsoft® Windows® Professional 7 64-bit Svensk,OEI och OEI står väll för OEM System Builder eller något så det är nog du som har läst fel.

Jodå, jag läste OEI, men tänkte inte närmare på det. Så jag har alltså beställt och betalat för en OEI, men utan att veta vad OEI betydde, så det är inte datorbutiken som gjort fel. Jag trodde helt enkelt att det var en vanlig version jag köpte.

Har läst om OEM nu. Som jag förstår det så borde jag kunna installera från skivan jag fått, enda skillnaden mot retail är att jag inte får/kan installera det på en gammal dator eller en ny dator i framtiden.
Senast redigerad av Draupen 2009-11-11 kl. 18:44.
Citera
2009-11-11, 19:35
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draupen
Jodå, jag läste OEI, men tänkte inte närmare på det. Så jag har alltså beställt och betalat för en OEI, men utan att veta vad OEI betydde, så det är inte datorbutiken som gjort fel. Jag trodde helt enkelt att det var en vanlig version jag köpte.

Har läst om OEM nu. Som jag förstår det så borde jag kunna installera från skivan jag fått, enda skillnaden mot retail är att jag inte får/kan installera det på en gammal dator eller en ny dator i framtiden.

Ja och nej.

Du kan köpa en ny dator, och sedan ringa till MS och ljuga.
"Jag har köpt nytt grafikkort och installerat mer minne, nu vill inte windows starta".

Så fixar MS det åt det. (E.g. du får en ny licensnyckel.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in