2009-11-11, 17:38
Medlem
Mina betyg (ungefär):

Matte - G
Fysik - G
Kemi - G
Entrepenörskap/företagsutveckling - VG
Samhälle - MVG
Historia - VG
Norska (ja, bor i Norge) - VG
Tyska - VG
Engelska - MVG
Religion - VG

Har kanske glömt några ämnen...

Jag fruktar IG i matte, det kan faktiskt hända. Annars har jag stort sätt okej betyg. Hoppas att komma in på Sthlm universitet (företagsekonomi) hösten 2010, hur många ködagar måste jag ha? Har endast 10 ködagar nu. Ska nog ta högskoleprovet i april också, kan det bättra mina chanser?
Senast redigerad av GSAA 2009-11-11 kl. 17:53.
Citera
2009-11-11, 17:43
Medlem
Bud Fluds avatar
Med IG i matte kommer du inte att komma in. Jag antar att det är C-kursen du syftar på då det är den som är krav för FEK på SU? Sen vet vi inte heller om du syftar på civilekonomprogrammet, kandidatprogrammet i redovisning/finansiering, kandidatprogrammet i marknadsföring eller fristående kurs? Med blott ett halvårs ködagar kan du nog glömma bostad den första terminen.
Citera
2009-11-11, 17:46
Medlem
DanteAlighieris avatar
Är det verkligen så låga intagningspoäng?
Citera
2009-11-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Med IG i matte kommer du inte att komma in. Jag antar att det är C-kursen du syftar på då det är den som är krav för FEK på SU? Sen vet vi inte heller om du syftar på civilekonomprogrammet, kandidatprogrammet i redovisning/finansiering, kandidatprogrammet i marknadsföring eller fristående kurs? Med blott ett halvårs ködagar kan du nog glömma bostad den första terminen.
I Norge har vi 2 matteprogram, jag har det svåraste. Jag tror nog jag ska klara G men om inte så får jag ta det upp igen under sommarn antar jag. Har inte chans på VG i matte dock.

Tänker på det här programmet: Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och finansiering, 180 hp (grundniå, heltid).
Citera
2009-11-11, 17:50
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Är det verkligen så låga intagningspoäng?
Jag tog inte hänsyn till TS betyg då jag inte ens vet om han listar alla kurser eller hur många poäng de motsvarar. Sen beror det som sagt på vad han ska söka. Civ-ek och kandidat kommer han nog inte att komma in på men fristående kurs lär vara betydligt lättare.

Edit: Möjligen som reserv på kandidatprogrammet då det är ett massivt manfall på det då alla tenderar att prioritera det lägre än civ-ek av någon anledning.

Edit 2: Här har du antagningsstatistik från aktuellt program: http://www2.fek.su.se/studexp/Antagningsstatistik_kandidatprogrammet_redfin.htm
Senast redigerad av Bud Flud 2009-11-11 kl. 17:53.
Citera
2009-11-11, 17:53
Medlem
Citat:
Jag tog inte hänsyn till TS betyg då jag inte ens vet om han listar alla kurser eller hur många poäng de motsvarar. Sen beror det som sagt på vad han ska söka. Civ-ek och kandidat kommer han nog inte att komma in på men fristående kurs lär vara betydligt lättare.
Listade inte alla kurser men dom flesta iaf. Ska söka på: Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och finansiering, 180 hp (grundnivå, heltid), tänkte jag. Eller är det orealistiskt? Ska nog ta högskoleprovet också, har hört att det kan hjälpa lite.
Citera
2009-11-11, 17:54
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:

Edit: Möjligen som reserv på kandidatprogrammet då det är ett massivt manfall på det då alla tenderar att prioritera det lägre än civ-ek av någon anledning.

Edit 2: Här har du antagningsstatistik från aktuellt program: http://www2.fek.su.se/studexp/Antagningsstatistik_kandidatprogrammet_redfin.htm

Det är klart att Kandidatprogrammet står lägre än Civilekonomprogrammet.

Jag tror inte att det finns chans att han har chans på Civ-ek, som du kallar det, men däremot kanske på kandidatprogrammet. Han kan ju alltid göra högskoleprovet.
Citera
2009-11-11, 17:57
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är klart att Kandidatprogrammet står lägre än Civilekonomprogrammet.

Jag tror inte att det finns chans att han har chans på Civ-ek, som du kallar det, men däremot kanske på kandidatprogrammet. Han kan ju alltid göra högskoleprovet.
Ja, det kanske det är vid en första anblick. Men om du tittar på vad det avancerade året på civ-ek faktiskt innehåller och jämför det med ett masterprogram i samma ämne så kommer nog civilekonomprogrammet gå från "hold" till "strong sell". Den diskussionen hör dock inte riktigt hemma här då TS tycks bestämt sig för kandidaten.
Citera
2009-11-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ja, det kanske det är vid en första anblick. Men om du tittar på vad det avancerade året på civ-ek faktiskt innehåller och jämför det med ett masterprogram i samma ämne så kommer nog civilekonomprogrammet gå från "hold" till "strong sell". Den diskussionen hör dock inte riktigt hemma här då TS tycks bestämt sig för kandidaten.
Tror Civ-ek är för avancerat för mig ja, när man ser på mina betyg. Så som jag förstår det ger också kandidatprogrammet en god utbildning inom ekonomi iaf.

Tack för linken, Bud Flud. Ser att man bör ha iaf 0.80 HP-poäng för vårterminen. Är det sannolikt att jag kan klara det med mina betyg?
Citera
2009-11-11, 18:10
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSAA
Tror Civ-ek är för avancerat för mig ja, när man ser på mina betyg. Så som jag förstår det ger också kandidatprogrammet en god utbildning inom ekonomi iaf.

Tack för linken, Bud Flud. Ser att man bör ha iaf 0.80 HP-poäng för vårterminen. Är det sannolikt att jag kan klara det med mina betyg?
Det är en termin som skiljer kandidat och civ-ek de tre första åren. Skillnaden är att civilekonomerna har sin valfria termin när kandidaterna skriver sin kandidatuppsats. Kandidaterna och civilekonomerna går alltså i samma "klass" under hela grundutbildningen.

Om du kommer klara att få 0.8 eller inte är omöjligt att säga.
Citera
2009-11-11, 18:49
Medlem
Citat:
Om du kommer klara att få 0.8 eller inte är omöjligt att säga.
Okej, vet du vad högsta betyget i HP är? Om det t ex är 2.0 så tillsvarar väl 0.8 betyget G cirka, jag såg lite på fjolårets HP och det mesta såg okej ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in