2009-11-11, 11:58
Medlem
rezzs avatar
Jag måste köpa något typ av billigt headset till min telefon, och funderar på en bluetooth, då det inte blir några sladdar. Men hur mycket strålning är det egentligen? Ett headset strålar iprincip ingenting, vilket känns skönt.

Tips på bluetooth.
Citera
2009-11-11, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Jag måste köpa något typ av billigt headset till min telefon, och funderar på en bluetooth, då det inte blir några sladdar. Men hur mycket strålning är det egentligen? Ett headset strålar iprincip ingenting, vilket känns skönt.

Tips på bluetooth.

Tror du inte behöver oroa dig för någon strålning om du inte jobbar på någon kundservice där du pratar i telefon 8h/dygn + alla andra omkring dig
Citera
2009-11-11, 12:14
Medlem
micaeles avatar
Hmm...du funderar över farligheten i bt's strålning men äger en mobiltelefon?
Citera
2009-11-11, 17:15
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hmm...du funderar över farligheten i bt's strålning men äger en mobiltelefon?

antar han är rädd för strålningen direkt mot huvudet och använder då vanligt headsett med sladd.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Finns det verkligen något bevisat fall att någon har blivit skadad av strålning ex ifrån en mobiltelefon?
Citera
2009-11-11, 18:45
Medlem
Finns väl ingen jättebra forskning om hur mobilstrålning påverkar människokroppen under längre tids användande eftersom mobiltelefoner bara varit vanliga under ~10 år. Bluetooth använder normalt 1 mW medans mobiltelefonen kan använda upp till 250 mW. Sedan antar jag även att telefonen måste kräma på mer effekt på sändaren om den ligger i byxfickan än om du håller den uppe vid huvudet. Visst, du slipper strålningen vid huvudet...

Själv blir jag inte mörkrädd av UEn (mobiltelefonen), utan det är snarare basstationerna som drar på upp till 60 dBi (1 kilowatt) uteffekt per antenn som skrämmer mig lite, eftersom de sänder konstant och på så hög effekt. Tur att man bor ute i skogen med kilometer till närmaste mast
Citera
2009-11-11, 19:51
Medlem
antezzzs avatar
Tror inte TS är rädd för att förvandlas till ett rymdmonster av strålningen utan det finns personer som inte kan sova med mobiler t.e.x på nattduksbordet därav att han tycker det är "skönt" att ha headset med sladd då han inte behöver ha en strålpistol emot skallen, hur vidare kraftigt bluetooth strålar vet jag inte men kan nog inte vara mycket
Citera
2009-11-12, 00:58
Medlem
En mobiltelefon sänder dock enbart när den används, så låta den ligga på nattduksbordet torde vara helt ofarligt.
Citera
2009-11-12, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chx86
En mobiltelefon sänder dock enbart när den används, så låta den ligga på nattduksbordet torde vara helt ofarligt.
Beror på hur bra täckning du har.. Ju sämre täckning telen har desto mer ligger den och söker/sänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in