2009-11-11, 09:28
Medlem
foffens avatar
Hej

Kort sammanfattning:
Alla mina bilder har blivit 6kb större per styck jämfört med backupen, och jag hittar ingen ändring eller anledning till detta?

Jämför dessa bilder/filer:
http://cid-ebfe0c00cb918b59.skydrive...RniJFBa8BoA%24

Bakgrund:
I april gjorde jag en kopia av alla mina bilder (Vista PC till Vista PC). Sedan dess har jag inte rört backupen.

Sedan jag backade filerna har jag installerat om ursprungsdatorn till windows 7, men då rörde jag inte backupen utan kopierade bilderna mellan lokala diskar.
När jag skulle uppdatera backupen så var alla bilder på win7 burken 6kb större men jag ser ingen skillnad? Har hittat en skillnad i metadatan (date aquired har lagts till) men detta verkar inte påverka filstorleken, om jag raderar all metadata så ändras inte filstorleken...

Vad jag oroar mig för är att det ska ha hänt nått med bilderna, tacksam för hjälp!
Senast redigerad av foffen 2009-11-11 kl. 09:33.
Citera
2009-11-11, 09:33
Medlem
pherbl0ws avatar
Nja, har knappast hänt något med bilderna vad jag tror. Antagligen är det någon bugg, avrundning eller ja vad som helst. 6kb är ingenting så du har inte tappat något kvalitet med tanke på skillnaden.

Förhoppningsvis har någon ett bättre svar än mig.
Citera
2009-11-11, 10:01
Medlem
foffens avatar
Analyserade filerna med JPEGsnoop och det var en del skillnader men jag har igen aning om vad det betyder...

exempel orginalfil
Exempel Backupfil (6kb mindre)

Ändringen av filstorleken är ju dessutom permanent för flyttar man filerna från win7 så är skillnaden fortfarande där, så nått har ju gjorts med filen
Senast redigerad av foffen 2009-11-11 kl. 10:16.
Citera
2009-11-12, 11:40
Medlem
Guffel2s avatar
Windows 7 also supports Mac-like RAW image viewing through the addition of WIC-enabled image decoders, which enables raw image thumbnails, previewing and metadata display in Windows Explorer, plus full-size viewing and slideshows in Windows Photo Viewer and Window Media Center.

Från : http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Nu vet jag inte om detta är anledningen men jag tycker det låter rimligt att windows 7 i det här fallet lägger till någon form av kodsnutt för att kunna förhandsvisa bilden på ett annat sätt än i andra os.
Citera
2009-11-12, 13:20
Medlem
Pranchas avatar
Vi provar i Windows - Support istället.

B&GF > Windows - Support

/Mod
Citera
2009-11-12, 15:37
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Windows 7 also supports Mac-like RAW image viewing through the addition of WIC-enabled image decoders, which enables raw image thumbnails, previewing and metadata display in Windows Explorer, plus full-size viewing and slideshows in Windows Photo Viewer and Window Media Center.

Från : http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Nu vet jag inte om detta är anledningen men jag tycker det låter rimligt att windows 7 i det här fallet lägger till någon form av kodsnutt för att kunna förhandsvisa bilden på ett annat sätt än i andra os.

Det stämmer, förhandsgranskning har uppdaterats rejält i 7'an, så förmodligen är det precis det som är anledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in