2024-10-29, 13:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
ven riskkapitalbolag gr vl ngon form av due diligence, riskprvning och frsker slla ut bra bolag?

Hr r det nstan som man bara sorterar ut planetens smsta bolag och brnner upp sina pengar p dem.

Kan man ens kallas riskkapitalist om man bara gr dliga satsningar? Brukar inte det kallas spelmissbrukare nr det sker p privat niv, dr man dubblar upp i en nnu mer riskfylld investering fr att tcka upp tidigare spelfrluster?

Fr att hela bolaget r styrt av en massa managementkonsulter.
VC r mindre tekniskt/finansiellt n PE. Grovt frenklat.

Inom modern managementkonsult teroi ska man hnga p stora tematiska teman som kontinuerligt evolverar, hr ingr green, sustainability och corporate social responsibility.

Inom PE r det mer folk med IB bakgrund som kan rkna och gra finansiella modeller, verlag skarpare vrderingsfrmga.
Citera
2024-10-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inloggning
Du hnger i vldigt mnga olika aktietrdar. ger du alla aktier?

ja han har kpt en aktie i varje bolag han skriver om med sin sjukpension
Citera
2024-12-13, 15:16
Medlem
Nle201s avatar
Detta kanske r en snderslagen hst, men vad r eran tro gllande att Cristina Stenbeck tar tillbaka tyglarna i Kinnevik frn Ganev?

Knns som ngot alla vill, men r hon trtt p Stenbeck-arvet?
Citera
2024-12-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Detta kanske r en snderslagen hst, men vad r eran tro gllande att Cristina Stenbeck tar tillbaka tyglarna i Kinnevik frn Ganev?

Knns som ngot alla vill, men r hon trtt p Stenbeck-arvet?
Det r hon nog inte nd? Det r ju trots allt hennes kapital det handlar om samt arv. Men jag tror kanske att de r lika avvaktande som marknaden i vrigt d de har styrt ver till en portflj av frhoppnings bolag i stort sett? Kan bli bra men kanske inte s bra?
Citera
2024-12-15, 22:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det r hon nog inte nd? Det r ju trots allt hennes kapital det handlar om samt arv. Men jag tror kanske att de r lika avvaktande som marknaden i vrigt d de har styrt ver till en portflj av frhoppnings bolag i stort sett? Kan bli bra men kanske inte s bra?

haha vgar du ngonsin sga ngot ?
Citera
2025-02-13, 15:40
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Kinnevik r allts allt man ngonsin lrt sig om fretagande fast tvrtom. Som det inte var illa nog frn grunden s sitter man dessutom och pumpar in pengar i Harald Mix alla luftslott. Fattas bara att Kinnevik kommer och brnner resten av sin kassa p Northvolt nu.
Harald Mix, r det ens ett riktigt namn ?
Knns som namnet p en direktr fr ett kringresande tivoli eller en Norsk butikskedja som motsvarar galne gunnar.
Northvolt lter som en bra id om man vill sl svenskt rekord i kapitalfrstring.

Om bara ngon hade vart frutseende och lindat in Janne Stenbeck i en kopparspole innan begravning hade vi inte behvt bygga ngra nya reaktorer.
Citera
2025-02-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Harald Mix, r det ens ett riktigt namn ?
Knns som namnet p en direktr fr ett kringresande tivoli eller en Norsk butikskedja som motsvarar galne gunnar.
Northvolt lter som en bra id om man vill sl svenskt rekord i kapitalfrstring.

Om bara ngon hade vart frutseende och lindat in Janne Stenbeck i en kopparspole innan begravning hade vi inte behvt bygga ngra nya reaktorer.
Det r ju sant!? Men du Kan inte gra dig ljlig ver ett namn som ngon svensk har. Fr d frljligar alla svenskar. r det vad du vill gra igentligen?
Citera
2025-03-16, 09:17
Medlem
Adelsdams avatar
Det ska bli intressant att se hur Kinnevik kommer pverkas framver av konkursen av bluffbolaget Northvolt. Baillie Gifford som r strsta kapitalgare i Kinnevik gde 4.8% av Northvolt. Likas ger Kinnevik 4,7% av H2 Green Steel aka Stegra. Vrdet p de aktierna r garanterat vervrderade i Kinneviks bcker. Sannolikt r de vrda lika mycket som Northvolt.

Harald Mix har onekligen mnga sultburksfingrar i miljardrullningen kring bolag inom den "grna omstllningen" och det finns sannolikt saker som nnu inte kommit fram om hur pengar har skyfflats runt inom de bolag han har inflytande i.
Citera
2025-03-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det ska bli intressant att se hur Kinnevik kommer pverkas framver av konkursen av bluffbolaget Northvolt. Baillie Gifford som r strsta kapitalgare i Kinnevik gde 4.8% av Northvolt. Likas ger Kinnevik 4,7% av H2 Green Steel aka Stegra. Vrdet p de aktierna r garanterat vervrderade i Kinneviks bcker. Sannolikt r de vrda lika mycket som Northvolt.

Harald Mix har onekligen mnga sultburksfingrar i miljardrullningen kring bolag inom den "grna omstllningen" och det finns sannolikt saker som nnu inte kommit fram om hur pengar har skyfflats runt inom de bolag han har inflytande i.
Vnta och se hr men du nmner inte ngot av de andra bolagen i din analys. Jag ger inget sjlv fr nu men rabatten p substansen verkar nd verkligen lockande. Att du fr fram det negativa fr vl st fr dig d.
Citera
2025-03-16, 21:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Vnta och se hr men du nmner inte ngot av de andra bolagen i din analys. Jag ger inget sjlv fr nu men rabatten p substansen verkar nd verkligen lockande. Att du fr fram det negativa fr vl st fr dig d.

Mycket - det mesta - av nedgngen den senaste mnaden beror vl p den frsvagade dollarkursen? Mnga amerikanska bolag i dagens Kinnevik.

Jag kpte en liten post vid rsskiftet och ligger rejlt back, men ser ingen anledning att slja p nuvarande niver.
Citera
2025-03-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Mycket - det mesta - av nedgngen den senaste mnaden beror vl p den frsvagade dollarkursen? Mnga amerikanska bolag i dagens Kinnevik.

Jag kpte en liten post vid rsskiftet och ligger rejlt back, men ser ingen anledning att slja p nuvarande niver.
Jag tuffar nog in snart med en liten post. Bttre med Kinnevik n att investera sjlv i diverse frhoppnings-bolag nd. 😂
Citera
2025-03-18, 20:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Jag tuffar nog in snart med en liten post. Bttre med Kinnevik n att investera sjlv i diverse frhoppnings-bolag nd. 😂

Mitt inkp var ren spekulation, s egentligen fr jag skylla mig sjlv nr det gr ner. Jag har varken frtroende fr ledningen eller inriktningen p amerikanska frhoppningsbolag, men dremot verkade en del andra ha det, och en hel del "experter" hade talat om att en vndning var p vg osv. med riktkurser runt 140-150 kr, s jag tyckte att det kunde vara vrt en chansning.

Helt emot mina principer s klart att kpa aktier i ett bolag som jag varken begriper eller tror p. Men har man tagit fan i bten fr man ro honom i land, s jag behller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in