2010-04-13, 02:25
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodom456
Jag har suttit och kollat på Kinnevik nu det senaste och har noterat av bolaget har ett P/E-tal så lågt som 2,22? Hur kan detta vara möjligt? Är det något jag missat här, varför är P/E-talet så fruktansvärt lågt?

Därför att det är ett investmentbolag. Att titta på P/E för ett investmentbolag kan vara vilseledande.

Nedanstående länk tar upp fenomenet

http://www.redeye.se/aktiebloggen/59...ig-for-p-e-tal

Tar du en titt på andra investmentbolag så kommer du se att en större del av dessa värderas till väldigt låga P/E-tal. Titta i stället på substansrabatten/premien, innehaven och ledningens kompetens.
Senast redigerad av Farmstar 2010-04-13 kl. 02:33.
Citera
2010-04-13, 16:41
Medlem
Hm, som misstänkte då, Vostok är ju samma sak, m.fl. m.fl. Men hur räknar man ut substansrabatten/premien då? och substansvärdet? Sitter och kollar i årsredovisningen nu.

Tack för länken!
Citera
2010-04-21, 20:03
Medlem
bernankes avatar
Q1-rapport i morgon. Inte särskilt intressant egentligen, subbevärdet har man ju ett hum om, Korsnäs undantaget.

Pappers-strejken kan för övrigt sannolikt påverka bolagets Q2 ganska ordentligt.

Kinnevik aviserade ju tidigare i våras att man ämnade skapa värden för aktieägarna genom större utdelningar, både i Kinnevik (?) och i kärninnehaven. Allt tyder på att MTG kommer höja utdelningen för verksamhetsåret 2010 (och dessutom dela ut webhandelsbolagen) om ingenting extraordinärt händer, och Millicom har ju meddelat att man göra både extrautdelningar och återköp. Jag tippar preliminärt att Kinnevik delar ut 5 kronor per aktie nästa år.

Vad tror och tycker panelen?
Citera
2010-04-21, 20:57
Medlem
Starvids avatar
Utmärkt analys av Kinnevik, ur ett defensivt värdeanalysperspektiv: http://lundaluppen.blogspot.com/2010...-kinnevik.html
Citera
2010-04-21, 20:58
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Pappers-strejken kan för övrigt sannolikt påverka bolagets Q2 ganska ordentligt.
Svenskt Näringsliv har väl gått ut och meddelat att man täcker dessa kostnader till 100 %?
Citera
2010-06-28, 13:39
Medlem
SKa man köpa Kinnevik A eller B ?
Citera
2010-06-28, 18:04
Medlem
B!

Bra köp i övrigt
Citera
2010-06-28, 23:03
Medlem
Mulas avatar
Gillar själv Kinnevik, bra utdelningstrategi och en hel del olika innehav. Nu beror det ju lite på var och ens riskvilja om man gillar innehav i diverse mediaföretag i östeuropa men jag tror det är smarta investeringar. Innehavet i Black earth farming är ju också en krydda. Ökar mitt innehav närhelst jag har möjlighet. Vad tror ni förresten om risken i den "skatteaffär" som DI drog upp idag?
Citera
2010-06-29, 12:32
Medlem
skinner5000s avatar
Mitt absoluta favoritbolag. Äger aktier som handlades under finanskrisen för i snitt 57 kronor per aktie inklusive courtage. Det är troligtvis mitt livs största fynd. Kinnevik är ett av fem bolag som jag planerar att behålla för alltid. Med tiden så delar Kinnevik både ut pengar och aktier. MTG ska skifta ut CDON och det är inte omöjligt att Kinnevik skyfflar vidare aktierna i CDON till oss ägare.

Det är få svenska börsnoterade bolag som är så välskött som Kinnevik samtidigt som exponeringen mot tillväxt är härligt hög utan att man för den delen också har en stabil grund.
Citera
2010-06-29, 12:56
Medlem
Är det läge att köpa nu tycker ni eller kommer det mesta att falla till hösten ?
Citera
2010-06-29, 13:00
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biznizmannr1
Är det läge att köpa nu tycker ni eller kommer det mesta att falla till hösten ?
Svårt att sia om, börsen har gått ned flera dagar nu i rad och en upprekyl kommer vilken dag som helst. Men hur långvarig den blir vet jag inte, är inte nog bra på TA för att kunna sia om det.

Jag personligen håller inne på pengarna ett litet tag till då jag tror på att börsen på en månads sikt kommer att tappa några procent till, men det är en chansning jag gör.
Citera
2010-09-21, 12:04
Medlem
Hur stor del utgör Black Earth Farming? De har väl inte direkt gått så bra? Kinnevik verkar ju vara riktigt bra skött, men som sagt det är en hel del skumma företag.

Jag vill köpa, men det är samtidigt svårt att avgöra vad dessa små skumma företag har för framtidsutsikter. Har ni nå tips eller fällande avgöranden?
Har det sagts något ang. ökad utdelning? När kommer nästa kvartalsrapport?

MVH

Nicklas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in