2009-11-10, 21:20
Medlem
Jag fattar inte varför mina omeletter blir gryniga istället för lite mjukt "fluffiga", när jag lagar dom i stekpanna! Blandar vispade ägg med grädde, vatten o lite kryddor, häller allt i stekpannan och vispar lite lätt med en gaffel medan det sakta steks. Men effekten blir en grynig/kornig röra med vatten ibotten på pannan.

Vet att jag inte är nån mästerkock(-a) men ändå, kanske nån här sitter på nåt universaltrick? Eller kanske har doktorerat på omeletter, vad vet jag.

Vill att mina omeletter ska bli nådär SMASKIGT MJUKA och goda, som dom är när man är bortbjuden.

Hilfe, anyone?
Citera
2009-11-10, 21:57
Medlem
arnold2k5s avatar
tricket är att inte ha allt för hög värme och låta den steka igenom sakta men säkert, en riktigt bra omelett tar lite tid att göra!
Citera
2009-11-10, 22:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varforda
Jag fattar inte varför mina omeletter blir gryniga istället för lite mjukt "fluffiga", när jag lagar dom i stekpanna! Blandar vispade ägg med grädde, vatten o lite kryddor, häller allt i stekpannan och vispar lite lätt med en gaffel medan det sakta steks. Men effekten blir en grynig/kornig röra med vatten ibotten på pannan.

Vet att jag inte är nån mästerkock(-a) men ändå, kanske nån här sitter på nåt universaltrick? Eller kanske har doktorerat på omeletter, vad vet jag.

Vill att mina omeletter ska bli nådär SMASKIGT MJUKA och goda, som dom är när man är bortbjuden.

Hilfe, anyone?
I och med att du späder ut grädden med vatten så åstadkommer du något som liknar mjölk. Vanlig mjölk och framför allt lättare varianter är värdelösa i samband med högre temperaturer eftersom de separerar, dvs fettet och vattnet delar på sig. Precis som i ditt fall.

Om du vill ha en len omelett så hoppa över vattnet och använd endast smör och grädde. Kör på låg värme!

~Paul~
Citera
2009-11-10, 22:45
Medlem
Känns lite klent att komma och säga nåt efter dePaul.
Men börja på medelhög värme och lägg ett lock ovanpå, vrid ner till låg och låt stå på plattan tills den är färdig. Obs rör ej.

Tycker jag ger en trevlig och len omelett, mycket enkel också.
Citera
2009-11-11, 01:50
Medlem
Riddarens avatar
Personligen använder jag en jämnvarm panna i dubbelt aluminium till mina omeletter.

Inleder varje session med att smörja in den i olja för att sedan brassa på tills det hela börjar ryka. I detta skede strör jag över ett jämnt lager med salt och gnuggar som utav bara helvete med ett hopvikt hushållspapper. När jag känner mig nöjd borstar jag bort saltet och pannan är redo för action.

För att få schyssta omeletter på runt 45 sekunder gör jag som följande.

2-3 ägg vispas i en skål och smaksätts med svartpeppar. Pannan hettas därefter upp med en mindre klick smör. Precis när smöret är gyllene tillsätter jag äggen och vispar aggressivt i jämna rörelser över hela pannan under runt 5 sekunder. Nu är det bara att vänta. Efter runt 40 sekunder saltar jag, viker ihop härligheten och serverar omgående. I samma veva kan man också tillsätta någon trevlig topping. Rökt lax och rödlök är en favorit. Då med en klick gräddfil, gräslök och kanske löjrom på sidan av.
Citera
2009-11-11, 10:54
Medlem
Verkar finnas många olika tillagningssätt på omelett. Så här gör jag:

1. Vispa upp några ägg med lite grädde, salt och peppar.
2. Dra i en klick smör i den medelvarma pannan.
3. Häll i äggsmeten när smöret är på väg att bli ljusbrunt.
4. Låt stå 15 sekunder.
5. Använd en stekspade eller annat verktyg för att lyfta upp omeletten i kanten och vinkla sedan pannan så att smeten ovanpå kan rinna ner och lägga sig i botten på pannan.
6. Fortsätt runt om och låt stå ytterligare 15 sekunder.
7. Gör steg 5 tills det inte längre finns någon lös smet.
Citera
2009-11-11, 10:57
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Personligen använder jag en jämnvarm panna i dubbelt aluminium till mina omeletter.

Inleder varje session med att smörja in den i olja för att sedan brassa på tills det hela börjar ryka. I detta skede strör jag över ett jämnt lager med salt och gnuggar som utav bara helvete med ett hopvikt hushållspapper. När jag känner mig nöjd borstar jag bort saltet och pannan är redo för action.

För att få schyssta omeletter på runt 45 sekunder gör jag som följande.

2-3 ägg vispas i en skål och smaksätts med svartpeppar. Pannan hettas därefter upp med en mindre klick smör. Precis när smöret är gyllene tillsätter jag äggen och vispar aggressivt i jämna rörelser över hela pannan under runt 5 sekunder. Nu är det bara att vänta. Efter runt 40 sekunder saltar jag, viker ihop härligheten och serverar omgående. I samma veva kan man också tillsätta någon trevlig topping. Rökt lax och rödlök är en favorit. Då med en klick gräddfil, gräslök och kanske löjrom på sidan av.
Vad är grejen med salt-preparationen av pannan?

Och helvete vad gott det lät med rökt lax och rödlök. Mjuff!
Citera
2009-11-11, 13:19
Medlem
Emols avatar
byt ut grädden mot en skvätt kolsyrat vatten och stek lätt på ena sidan sen skjutsa in pannan i ugnen och se när omeletten växer där inne
Citera
2009-11-11, 13:21
Medlem
Tack, ni snälla människor som svarat! Nu har lite mer kött på benen i frågan, mkt bra.
Citera
2009-11-12, 01:49
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Vad är grejen med salt-preparationen av pannan?

Och helvete vad gott det lät med rökt lax och rödlök. Mjuff!

Gör du rätt får pannan en välbehövlig non-stick-beläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in