Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-21, 22:14
Medlem
Västra Nerikes avatar
Jag funderar på att köpa en men är lite osäker på vad som gäller.
Är det bara att slänga ut den var som helst i sjön eller får man bara göra det på sin egen mark?
Tackar för svar!
Citera
2004-01-21, 23:21
Bannlyst
Jag är inte helt säker, men det är väl samma regler som gäller för mjärde, nät och andra dylika fiskeredskap? De är väl inte tillåtna på särskilt många ställen, vad jag vet. Å andra sidan har det aldrig stoppat någon
Citera
2004-01-22, 00:18
Moderator
nobodys avatar
Vet inte riktigt vad som gäller.
Men runt omkring där jag bor så har folk såna lite över allt ex vid bryggor på vintern till gäddmete och det är då ingen som säger nåt.
Så prova du och släng i en dom har billiga på jula som ska funka bra.
Citera
2004-01-22, 09:25
Medlem
Där jag bor är mörtstuga en vanlig mjärde. Om det är en mjärde du menar så kan du lätt tillverka en själv. Bara att ta gammal telefontråd och hönsnät och fippla ihop en själv, det är lättast att göra en med bara en ingång
Citera
2004-05-01, 15:04
Medlem
mörtstugan får väl bara andvändas på egen mark, om inte fiskebestämmelserna i sjön är andra (mycket otroligt)
man får lägga nästan vad man vill på egen mark (det enda men inte får lägga är gäddsaxar som slår ovanfrån).

men om du lägger en mörtstuga någon stans är väl det inte så farligt, det värsta som kan hända är väl att någon "kontrolant" tar den för dig, eller råkar se dig och säger till.
men om man inte lägger den precis vid den mest besökta bad/fiske/båtbryggan med ett frigolitflöte. därimot kan du ju lägga den vid någon vass med en pinne som flöte som ligger lite gömd (kan vara svårt utan båt).

nu menar jag inte att du ska göra såhär, då det bryter mor regler. utan detta var bara en upplysning om hur det skulle kuna gå till :P
Citera
2004-05-04, 11:44
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojden
det enda men inte får lägga är gäddsaxar som slår ovanfrån

Är de förbjudna? Jag har några saxar som jag hade när jag var tonåring. I vintras hittade jag dem igen och satte ut. Fick faktiskt en fin gädda på 6 kilo. Det var alltså olagligt?

Kanske det var därför gäddan smakade så gott!
Citera
2004-05-04, 14:02
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Ntaba
Är de förbjudna? Jag har några saxar som jag hade när jag var tonåring. I vintras hittade jag dem igen och satte ut. Fick faktiskt en fin gädda på 6 kilo. Det var alltså olagligt?

Kanske det var därför gäddan smakade så gott!

He he, Men hur tusan går det till att fiska gädda med det? alltså agnas det eller bara ligger den och slår igen utan nåt i den?
Citera
2004-05-04, 15:46
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
He he, Men hur tusan går det till att fiska gädda med det? alltså agnas det eller bara ligger den och slår igen utan nåt i den?

Agnar med mört/aborre eller strömming. Ser ut som en angelkrok som man sötter betet på, spänner upp en krok över betet, den löser ut och slår igen när gäddan hugger. Man vittjar med jämna mellanrum. Ganska passiv form av fiske, inte att jämföra med angeldon där man måste var aktiv.
Citera
2004-05-04, 15:54
Medlem
Aardwolfs avatar
Ok tack för svaret alltid skoj att lära sig något nytt
Citera
2004-05-05, 10:15
Medlem
gäddsaxar som slår ovanifrån (alltså inne i munnen och på ovansidan) har jag hört skall vara förbjudna iaf.
detta beror på att dom kan slå sönder hela överkäken på fisken, och om fisken klarar sig så dör den av svält.

men gäddsaxar som slår underifrån (alltså inne i munnen och under underkäken) gör inte mer skada än att det kan slita sönder kött (ev lite ben/tänder), och om fisken skulle dra iväg så är det större chans att den överlever. och är därmed djurvänligare (även fast ingen är så värst snäll)

jag har hört detta, men jag är inte helt säker fast det låter ganska trovädigt.
man satte väl reglen för fiskens bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in