2009-11-10, 20:41
Medlem
Låt säga att du var 16 år gammal och gick första året på gymnasium och hade bestämt dig för att efter gymnasiet plugga vidare i USA, vad skulle du gjort för att förbereda dig och för att säkerställa att du klarar av att komma in på ett universitet där?

Vad krävs?

Givetvis är denna fråga hypotetisk ställd och jag är utan tvekan över 18 år, men klarade inte att komma in på universitet i USA och tänkte att detta kunde bli ett sätt för andra att klara intagningen...
Citera
2009-11-10, 20:44
Medlem
Ipwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
Låt säga att du var 16 år gammal och gick första året på gymnasium och hade bestämt dig för att efter gymnasiet plugga vidare i USA, vad skulle du gjort för att förbereda dig och för att säkerställa att du klarar av att komma in på ett universitet där?

Vad krävs?

Givetvis är denna fråga hypotetisk ställd och jag är utan tvekan över 18 år, men klarade inte att komma in på universitet i USA och tänkte att detta kunde bli ett sätt för andra att klara intagningen...

Dra till USA ett år det året du ska börja 3an och fixa ett diploma därifrån med enabrt A:n och kanske något B, lär underlätta att ha amerikanska betyg. Om du är riktigt bra i någon sport kan du försöka organisera dig i det medans du är där och om du har tur kommer någon scout från något college och rekryterar dig och cashar hela utbildingen för dig, fixar greencard, boenede osv. Men du måste vara jävligt bra då. Vi snackar OS, VM material alternativt NFL, NHL-material typ.

Om du inte är en sportfåne och inte vill gå på ett community college får du också ha sparat upp MASSOR med pengar. Ett år för mig på ett community college skulle kosta ca 120.000 kronor. Du får betala nästan 5 gånger om inte mer de vanliga priserna eftersom du är en sk international student. Dock så tror jag du får betala vanliga priser efter 2 år.

Edit: Om du vill spara ltie pengar kan du först gå på ett community college som är bra på att transfera studenter och plugga järnet de 2 åren så du enbart får A och Bn. De första 2 åren på college är ändå bara skit. Det är de andra 2 när du ska läsa ditt major som räknas egentligen.

Öva upp engelska ordentligt också. Kommer bli mycket läsande och pratande.
Senast redigerad av Ipwn 2009-11-10 kl. 20:48.
Citera
2009-11-10, 21:17
Medlem
Tratts avatar
Min styvfars dotter lyckades komma in på universitet i USA och hon var ca. 22 när hon började där, hon genomgick ett bytes programm att det kom två personer ifrån USA och bodde oss min styvfar, detta var under 1år, men hon stannade där längre.

Hon fick ett stipendium för långdistanslöpning (hon var knappast bäst men duktig), hon gick natur i Sverige och hade 4or och 5or i alla ämnen.
Citera
2009-11-11, 01:16
Medlem
Ehm, är det verkligen så svårt att lista ut det? Fixa bra betyg så löser det sig?
Citera
2009-11-11, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson

Vad krävs?

Vad som krävs beror på var du vill plugga. Personligen förstår inte jag varför så många svenskar nöjer sig med community colleges. Kanske för att det är lätt att komma in?...

Jag hade satsat på ett fyraårigt privat college (både större universitet och mindre sk liberal arts college) som erbjuder antingen "need based aid" eller "need blind admissions". För att nå dit är det bäst att läsa IB-programmet då IB-systemet även existerar i USA vilket innebär att de förstår detta program. Annars hade jag läst ett svenskt natur eller samhällsprogram. Ifall jag hade valt natur skulle jag använda alla individuella val till språk eller högre samhällskurser, till exempel historia B/C eller geografi, dvs. ämnen som de kan förstå sig på. Att ha ett betygsdokument fullt av lokala kurser i stil med turism, företagsekonomi, rättskunskap och liknande är inte smart. I high school i USA fokuserar man på färre ämnen. Om valet istället föll på samhäll skulle jag använda det individuella valet till att läsa mer matte - minst C, men gärna även D. Läs ett tredjespråk som du kan få ett bra betyg i. Amerikanarna värdesätter språkkunskap men då de själva är ganska dåliga på just detta är det viktigaste att du får bra betyg. Jag tvivlar på att någon antagningsansvarig i USA vet skillnaden mellan B-språk och C-språk.

Gör en tidsplan. Satsa på att ha alla ansökningar klara att skickas under höstterminen i trean för studier som skall påbörjas den följande hösten. Dvs. Gör TOEFL i ettan. Plugga grammatik samt öva på uppsatsskrivningsdelen, vilka ofta är de svåraste momenten för svenskar. Om din poäng är dålig kan du antingen göra testet igen. Om du är nöjd med poängen kan du börja titta på skolor. Collegen brukar ange vilken poäng de kräver på TOEFL så detta är en bra början.

Ditt andra år samt under hösten i trean måste du genomgå den värsta delen av ansökningsprocessen: SAT-testen. De bra fyraåriga collegen brukar kunna delas upp i två grupper: de som kräver SAT I samt tre SAT II ämnesprov, samt de som inte kräver något SAT-prov, men som i gengäld kräver mycket höga betyg samt oftast flera uppsatser samt andra meriter (t ex portfolio med konst, musikinspelningar, olika akademiska priser (detta är ovanligt i Sverige). SAT I är viktigt då det ofta används i första gallringen. Plugga till detta prov! Det är inte lätt för utlänningar, även om ens engelska är bra. Till exempel kan matteterminologin vara obegriplig, och engelska ordförståelsen är också tuff. Du måste behärska glosor som ligger långt utöver vad du lär dig i skolan. Lär dig alla prefix, suffix, osv. Det finns garanterat massa SAT-prepmatrial online - googla! Vissa skolor accepterar ACT-testet istället för SAT, men vissa kräver att internationella studenter gör SAT. Välj tre ämnesprov du vet att du behärskar och prestera på dessa. T.ex. om du väljer SAT II - World History, Biology samt Literature och presterar bra resultat så indikerar detta i de antagningsansvarigas ögon att dina svenska betyg i dessa ämnen verkligen stämmer överens med vad de förväntar att en student skall kunna. Däremot, om dina SAT II-poäng är dåliga men dina gymnasiebetyg är bra (MVG) indikerar detta att ett MVG inte är värt något. Jag skulle rekommendera att kolla in både skolor som kräver SAT (de flesta) samt några som är "SAT optional" ifall testen skulle gå dåligt. Kom ihåg att de flesta andra internationella studenter som söker sig till bättre skolor har betydligt mer att vinna på att plugga i USA än de flesta svenskar har, dvs. oavsett om de kommer från Asien, Afrika eller Östeuropa kommer de plugga sig till döds i förberedelse för dessa prov. Den slappa svenska attityden fungerar inte utan det är bara att bita i det sura äpplet och plugga.

Om allt går vägen bör du vid tidpunkten för sommarlovet i tvåan ha: TOEFL poäng, SAT I, ett eller flera SAT II (annars måste du ta dessa under hösten i trean), goda betyg i de viktiga ämnena: språk, matte, natur och historia, samt förhoppningsvis har du även tänkt på rekommendationsbreven och har frågat två eller tre lärare som talar/skriver mycket bra engelska om de vill skriva rekommendationsbrev åt dig. I våren i tvåan kan det också vara bra att undersöka olika stipendiemöjligheter. Till exempel har Sverige-Amerika-stiftelsen flera collegestipendier, varav några är till college som är mycket väl ansedda i USA, tex. University of Pennsylvania, Macalester College, samt American University (kolla http://www.sweamfo.se/undergraduate2 samt http://www.sweamfo/college).

Om du idrottar, fortsätt med det i gymnasiet. Detta värderas högt! Om du inte idrottar fungerar även kulturella och samhälleliga intressen: instrument och musik (spelar du i orkester, sjunger i kör, osv. gör en professionell inspelning med ditt instrument och skicka med i ansökan); konst och foto (bifoga ett portfolio med exempel på din konstnärliga talang - även webdesign kan vara en meriterande hobby); samhällsengagemang (skriv för skoltidningen - finns ingen skoltidning? Starta en! Skriv en politisk blogg men uttryck inte sympatier med vänsterpartiet, sverigedemokraterna och liknande åsikter som inte uppskattas i USA. Använd dina somrar till praktik på lokaltidningen istället för att sälja glass. Engagera dig aktivt i en partipolitiskt obunden organisation, tex en miljöförening, kyrklig välgörenhetsgrupp, etc.).

Till sist, för att verkligen lyckas med antagningen, se till att du vara realistisk när du väljer vilka college du ansöker till. Kom ihåg att det är svårare att komma in som internationell student än som amerikan. Identifiera tre typer av college och välj två till tre för varje grupp:

1. Drömskolor: skolor som du drömmer om, men som du inser är mycket svåra att komma in på och därför inte räknar med att bli antagen.
2. Matchskolor: skolor som matchar dig, dina testresultat samt betyg. Dessa är skolor du skulle vara mycket nöjd med om du blev antagen.
3. Garantiskolor: skolor som garanterat kommer att anta dig baserat på dina poäng och betyg. Detta betyder inte att dessa college är dåliga, bara att de inte är lika selektiva som skolorna i de andra två kategorierna. Ansök bara till colleges där du kan tänka dig tillbringa fyra år studerandes.

Till sist: spara pengar! Det är dyrt att söka till college i USA. Varje ansökan kostar mellan USD50-150, SAT och TOEFL testen är dyra (vet inte dagens priser men tror de ligger runt USD100-150 per test i Sverige). En realistisk budget för seriösa studenter bör ligga runt 7000-10000 SEK.

Jag tror jag har täckt det mesta här. Personligen skulle jag aldrig söka en högre utbildning genom STS eller liknande förmedlare. Vill man komma in på en väl ansedd skola vill det till att sköta processen på egen hand.

Till sist: registrera dig på forumet på http://talk.collegeconfidential.com/ folket där (blivande studenter samt oroliga föräldrar) är helt besatta av att komma in på college och vet garanterat allt som är värt att veta om processen.
Citera
2009-11-11, 10:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag har märkt att i USA ser de högt på rekommendationer från dina lärare, en jag studera på gymnasiet med hade mediokra betyg, men han var duktig och hans lärare gav honom fina lovord och nu studerar han ekonomi på ett fint universitet i USA.
Citera
2009-11-11, 11:57
Medlem
orkarNs avatar
Jättemärkligt att skriva "OT, men: text" - är det OT så är det ju för fasen OT. Raderat.

/mod
Citera
2009-11-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krossster
text

Som tidigare bachelor-student pa en Ivy League-skola sa haller jag med. Krossster tackte det mesta.

Framforallt sa har jag aldrig forstatt varfor svenska studenter siktar sa lagt - Santa Barbara Community College?
Citera
2009-11-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Som tidigare bachelor-student pa en Ivy League-skola sa haller jag med. Krossster tackte det mesta.

Framforallt sa har jag aldrig forstatt varfor svenska studenter siktar sa lagt - Santa Barbara Community College?

Jag tror detta beror på att den svenska högskoleansökningsprocessen är så lätt i jämförelse med den amerikanska att svenskar helt enkelt är oförberedda och ovilliga att ansöka på egen hand - lättare att betala någon som fixar in dig på något B-college någonstans.

Vet inte varför men jag verkar inte kunna redigera mitt förra inlägg. Skrev det i all hast och märkte en del konstigheter nu i efterhand. Om ni kan ha överseende med de konstiga formuleringarna, etc. tror jag dock att informationen kan vara till nytta. Men jag vill dock tillägga att studenter som är seriösa angående att bli antagna till bättre college i USA måste inse att de inte kan förvänta sig information och svar på svenska. Den bästa förberedelsen för college är givetvis att läsa all information på engelska och delta i diskussioner på amerikanska collegeforum där folk faktiskt vet vad som gäller. Om man inte förstår engelskan på*den här nivån borde man nog ge upp tankarna på college i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in