2009-11-10, 18:25
Medlem
Zkullocks avatar
Hejsan!
Jag sitter och skall formatera om en dator med Windows XP.
Jag har aldrig haft detta problem förr. När jag startar upp datorn med skiva och får alternativet att starta med den för att installera så läser den in filerna för att sedan säga att den inte hittar min HDD.
Jag har kunnat lägga in Linux i den och kan använda datorn utan problem, det är bara fel när jag skall installera om.
Vad kan jag göra åt detta? Har även testat med två andra skivor men får exakt samma fel.
Citera
2009-11-10, 18:29
Medlem
balbas avatar
Det är inte så att du har en SATA-HDD som behöver drivrutiner för att hittas?
Citera
2009-11-10, 18:33
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balba

+1

Med lite tur så räcker det med att ändra någon SATA-inställning i BIOS om du inte vill/orkar installera drivare.
Citera
2009-11-10, 18:36
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balba

Så kan det vara, jag skall kolla upp det. Om det är så, vad kan jag göra för att lösa detta?
Ja det var en SATA disk som sitter.
Citera
2009-11-10, 18:39
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Så kan det vara, jag skall kolla upp det. Om det är så, vad kan jag göra för att lösa detta?

Dra in sata-drivrutinen på ett USB-minne och läs in drivrutinen i början av installationen.
Alternativt så tankar du ner en XP image som har minst SP2 integrerat; SATA-drivrutiner finns oftast automatiskt tillgängliga i dessa.
Citera
2009-11-10, 18:40
Medlem
balbas avatar
Citat:

Men brukar få med ett diskett för att installera drivrutinerna. Har själv tappat bort min diskett och brukar alltid dribbla med detta problem när jag ska formatera men brukar lösa det på något vänster utan disketten. Nu var det så länge sen att jag för tillfället inte kommer på hur jag gjort.

Edit: Lyssna på ovan talare, så har jag gjort tidigare!
Citera
2009-11-10, 18:42
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Dra in sata-drivrutinen på ett USB-minne och läs in drivrutinen i början av installationen.
Alternativt så tankar du ner en XP image som har minst SP2 integrerat; SATA-drivrutiner finns oftast automatiskt tillgängliga i dessa.

Skall testa detta om jag hittar mitt USB-minne.
Den version jag kör med nu är;
Microsoft.Windows.XP.Professional.N.Retail.SP3.Int egrated-ETH0 .
Borde inte drivrutiner finnas med den?
Citera
2009-11-10, 18:44
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Skall testa detta om jag hittar mitt USB-minne.
Den version jag kör med nu är;
Microsoft.Windows.XP.Professional.N.Retail.SP3.Int egrated-ETH0 .
Borde inte drivrutiner finnas med den?

Jo det tycker man ju...den har ju trots allt ändå SP3.
Annars så kan det ju vara så att det krävs specifika drivrutiner från 3:epartsleverantören för diskarna i just din dator.

Vad är det för maskin du har?

EDIT:
För övrigt så var det väl nått år sedan ETH0 släppte sina sista releaser.
Testa att tanka ner nån lite nyare uppdaterad XP från t. ex releasegrupper som BIE.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-10 kl. 18:46.
Citera
2009-11-10, 18:53
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Jo det tycker man ju...den har ju trots allt ändå SP3.
Annars så kan det ju vara så att det krävs specifika drivrutiner från 3:epartsleverantören för diskarna i just din dator.

Vad är det för maskin du har?

EDIT:
För övrigt så var det väl nått år sedan ETH0 släppte sina sista releaser.
Testa att tanka ner nån lite nyare uppdaterad XP från t. ex releasegrupper som BIE.

Det är en;
HP Compaq nx9420 Notebook PC.
Så den har ett par år på nacken.

Jag har inte en aning om det, jag tog för givet att jag inte skulle få problem när jag tankade ner en med SP3, men tji fick jag.
Skall testa att med att ta ner en ifrån den grupp du nu nämnde.

Skall även testa det där med USB-minne.
Skall jag då sätta USB före min HDD i startordning eller har det ingen betydelse när jag laddar in skivan?
Citera
2009-11-10, 19:12
Medlem
Citat:
Det är en;
HP Compaq nx9420 Notebook PC.
Så den har ett par år på nacken.

Jag har inte en aning om det, jag tog för givet att jag inte skulle få problem när jag tankade ner en med SP3, men tji fick jag.
Skall testa att med att ta ner en ifrån den grupp du nu nämnde.

Skall även testa det där med USB-minne.
Skall jag då sätta USB före min HDD i startordning eller har det ingen betydelse när jag laddar in skivan?
OEM-datorer (HP/Acer/Dell/Fujitsu mfl) är en aning speciella.
Tanken är att då man installerar på dessa skall man ha deras egna skivor eller använda de återställnings-skivor eller återställningsfunktion som står beskrivet i handlingarna till datorn hur man nyttjar.

Då man som du, inte använder en skiva avsedd för hårdvaran saknas ofta drivrutinerna och man får då valet att under installationen läsa in dessa tex via F6.

Påbörja installationen precis som vanligt, men läs dig fram det är i början av installationen du får möjligheten att trycka på en F-tangent.
Alternativt använd avsedd metod.
Senast redigerad av pc4life 2009-11-10 kl. 19:15.
Citera
2009-11-10, 19:28
Medlem
In i bios och letar upp texten men ordet SATA. Vad man gör beror på hur de skrivit texten. Ibland är det disabled eller IDE. Du måste berätta vad det står där och vad man kan välja mellan.

http://www.nliteos.com/
Sedan finns nlite som man kan använda för att lägga in SATA drivrutiner på en ny XP skivan. Guider finns på nlite hemsida. Läs dom även om guiden kunde vara bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in