2009-11-10, 15:40
Medlem
economuss avatar
Hej, har precis beställt tapeten jag kommer att ha som fondvägg i vardagsrummet. Det blir denna: http://i36.tinypic.com/6hjn8n.jpg

Resten av väggarna skall målas, och jag har varit och letat kulörer som passar bra till väggen. Har provmålat två bruna färger och en "pastell-lila" färg men tycker inte att det känns klockrent, därför vill jag ha tips på färger som skulle kunna passa.

Rummet kommer för övrigt att ha svarta möbler med röda inredningsdetaljer.

Tack på förhand!
Citera
2009-11-10, 16:10
Medlem
Typoopies avatar
Vitt med lite mörkare ton? Inte grått utan lite mer åt en beige ton, kanske?
Citera
2009-11-10, 16:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economus
Hej, har precis beställt tapeten jag kommer att ha som fondvägg i vardagsrummet. Det blir denna: http://i36.tinypic.com/6hjn8n.jpg

Resten av väggarna skall målas, och jag har varit och letat kulörer som passar bra till väggen. Har provmålat två bruna färger och en "pastell-lila" färg men tycker inte att det känns klockrent, därför vill jag ha tips på färger som skulle kunna passa.

Rummet kommer för övrigt att ha svarta möbler med röda inredningsdetaljer.

Tack på förhand!

Med den fondväggen och det möblemanget skulle jag måla resten av rummet ganska ljust tror jag. Det är ju en smaksak, men det blir nog väldigt mörkt i rummet annars. Jag vet inte vilka bruna färger du har provat, men en ljus sådan kanske kan funka. Jag tvekar lite på hur bra det funkar med rött i inredningen bara.
Citera
2009-11-10, 16:15
Medlem
economuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Vitt med lite mörkare ton? Inte grått utan lite mer åt en beige ton, kanske?

För ljusa färger är uteslutna tyvärr, vill ha ett "mysrum"

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Med den fondväggen och det möblemanget skulle jag måla resten av rummet ganska ljust tror jag. Det är ju en smaksak, men det blir nog väldigt mörkt i rummet annars. Jag vet inte vilka bruna färger du har provat, men en ljus sådan kanske kan funka. Jag tvekar lite på hur bra det funkar med rött i inredningen bara.

Jag tvekar också över brunt och rött. Den lila kulören jag provmålade skulle nog kunna fungera, men jag vill ha fler att välja mellan. Vad tror ni om någon gråton? Tapeten är visserligen mörkbrun, men den är såpass mörk att den nästan blir svart, varvid grå vägger kanske kan fungera? Är själv osäker, så vad tror ni andra?
Citera
2009-11-10, 18:18
Medlem
Cajunalts avatar
Lite dålig bild tyvärr, så jag har lite svårt att uppfatta de olika kulörerna i tapeten.

Spontant hade jag sagt någon vit/grå nyans, men eftersom det går bort så försök åtminstone att bryta av mot fondväggen, men ändå fånga upp någon färg från den. Exempelvis den ljusaste fägen du ser i tapeten som finns i blommorna. Kanske inte det lättaste, men hoppas du förstår vad jag menar.

Men med mycket svarta möbler så kommer det att bli kontrast och mörkt i vilket fall mot vitt/grått, och de röda inredningsdetaljerna kommer att ge rummet en varm känsla så jag tror absolut inte att myskänslan försvinner av den anledning.

Myskänslan fixar man lätt med olika detaljer i rummet.
Citera
2009-11-11, 17:50
Medlem
economuss avatar
Tack för svaren alla. När jag idag var på Fresks för att titta på ännu fler bruna nyanser, slog det mig att det ljusbruna i tapeten går att missta för orange. Nu är det nästan spikat att det blir en lite mörkare orange färg som går mot rött. Eller rött som går mot orange om man så vill, någon däremellan med andra ord. Jag tror att det här blir kalasbra!
Citera
2009-11-11, 19:53
Medlem
poojks avatar
Jag tycker att du borde köra med vitt, tapeten isig är väldigt utmärkande. Du kan köra med en väldigt ljus dungrå om du prånt ska ha "färg" men annars är vitt det som funkar bästa, piffa upp tillvaron med lite färger i form av tavlor. Man kan alltid köpa någon simpel tavelram och fästa ett spännande tyg på, tex svennsktenn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in