2009-11-10, 14:15
Medlem
eLItistas avatar
Vill installera både XP och W7. Spelar det någon roll vilket som installeras först?
Om jag sedan tar bort ett av dom kan det andra systemet bli instabilt?
Citera
2009-11-10, 14:18
Medlem
Jaken3s avatar
inte direkt expert på ämnet men vet att man kan installera W7 via XP. Bara att mounta och köra på i grafiskt läge, kanske smidigast?
Citera
2009-11-10, 14:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eLItista
Vill installera både XP och W7. Spelar det någon roll vilket som installeras först?
Om jag sedan tar bort ett av dom kan det andra systemet bli instabilt?

Jag föreslår att du installerar GRUB på en partition, XP på en, W8 på en tredje och sedan använder en fjärde partition till att lagra dina filer på. Gör du detta så spelar det ingen roll vilket som installeras först

Med hjälp av GRUB så kan du gömma XP installationen från W7 och vice versa, och på så sätt göra dem oberoende av varandra.

Jag har funderingar på att göra en variant av ovannämna och först klona min XP installation, för att sedan köpa en W7 uppgradering. På så sätt kommer jag både kunna äta kakan och ha den.
Citera
2009-11-10, 14:32
Medlem
eLItistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag föreslår att du installerar GRUB på en partition, XP på en, W8 på en tredje och sedan använder en fjärde partition till att lagra dina filer på. Gör du detta så spelar det ingen roll vilket som installeras först

Med hjälp av GRUB så kan du gömma XP installationen från W7 och vice versa, och på så sätt göra dem oberoende av varandra.

Jag har funderingar på att göra en variant av ovannämna och först klona min XP installation, för att sedan köpa en W7 uppgradering. På så sätt kommer jag både kunna äta kakan och ha den.

Behöver jag skapa en partition bara för GRUB?
Citera
2009-11-10, 14:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Rekommenderat är att du installerar XP först.
Installera XP på master-partitionen, och sedan Windows 7 på den sekundära partitionen.
Om XP är tänkt att vara ditt "Master"-system så rekommenderar jag vidare att du håller de installerade applikationerna åtskilda genom att installera alla program som du vill köra i XP på XP-partitionen, och program avsedda för Windows 7 på Windows 7-partitionen.
All sparad data - filmer, programarkiv, MP3'or, bilder etc etc - har du sedan sparat på en tertiär partition som blir åtkomlig från båda systemen.

Om du sedan i framtiden skulle välja att sopa bort Windows 7, så kan du göra detta utan förhinder.
Om du även vill ändra startup-sekvensen (den där du väljer vilket operativsystem du vill starta) och plocka bort Windows 7-alternativet, så kan du lätt göra det i XP.

Det där joxet med GRUB låter bara omständigt enligt min mening, och är knappast något som du behöver lägga tid på.

EDIT:
Tänk också på att Windows 7 kräver mer hårddiskutrymme än XP.
Över 25 Gb är rekommenderat om det skall flyta på bra med växlingsfil, temporära filer osv.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-10 kl. 14:57.
Citera
2009-11-10, 15:18
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eLItista
Behöver jag skapa en partition bara för GRUB?

Ja... Skapa fyra primära partitioner och släng in grub på en av dem. När du ändå håller på så kanske det är lika bra att installera senaste versionen av Ubuntu, så får du ju Grub med på köpet?

Jag vet inte riktigt vad Strange Days menar med master-partitioner och master-operativsystem. Antagligen har han tittat för mycket på porr eller något.

I vilket fall som helst så behöver du inte välja det ena operativsystemet framför det andra om du installerar med grub.. Eller ja, det blir väl din installation av Grub som blir "master" då.
Citera
2009-11-10, 15:22
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja... Skapa fyra primära partitioner och släng in grub på en av dem. När du ändå håller på så kanske det är lika bra att installera senaste versionen av Ubuntu, så får du ju Grub med på köpet?

[...]

Bara det fetstilta i ditt inlägg visar ju på vilken kunskapsnivå du ligger.
Om du ska tramsa och spela allan så gör det i Laidback eller på 4chan istället.

TS frågar inte efter att installera Linux.
H*n vill installera XP och Windows 7.
Och det går alldeles utmärkt att göra UTAN att ens befatta sig med GRUB.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-10 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in