2009-11-24, 13:46
Medlem
Babababooyas avatar
Vad gäller vid självförvållade skador? Har själv ett par ärr på handryggen efter att en fyllelek spårat ur lite väl mycket så jag undrar om man ska dra nån historia om en olycka för att kunna få ut ersättning?
Citera
2009-11-24, 13:58
Medlem
Mod kanske kan lägga detta i början av tråden??

Eftersom det här verkar vara ett ämne som genererar en hel del frågor så har jag gjort denna sammanställning över vilka försäkringar som ger ersättning vid ärrbildning och vilka som inte gör det. Jag tar även upp ett par situationer där man kan få ersättning för ärr genom att man blir skadad av annan person, antingen via trafikokycka eller våld.

PRIVATA FÖRSÄKRINGAR

Sjukvårdförsäkring - Ersätter inte ärr. Sjukvårdsförsäkringen ersätter framför allt kostnader som uppstår vid sjukvård. Det kan vara medicin, sjukhuskostnader, hjälpmedel mm.

Sjukförsäkring - Ersätter inte ärr. Sjukförsäkring är en ekonomisk försäkring som ger lite extra ersättning vid sjukskrivning. Försäkringskassan ersätter 80% av lönen och en sjukförsäkring kan fylla på med maximalt 10% till så att man uppnår 90% av sin lön. Det är vad man max får ha av sin lön enligt lag under sjukskrivning.

Olycksfallsförsäkring - Ersätter ärr. Olycksfallsförsäkringen lämnar ersättning för medicinsk invaliditet och ekonomisk invaliditet. Under medicinsk invaliditet så räknas vanprydande ärr in. Medicinsk invaliditet handlar framför allt om funktionsnedsättning lämnar oftast ett engångseblopp. Medicinsk invaliditet (tex ärrbildning) mäts i procent. Man får ersättning utifrån hur stor invaliditetsprocent man bedöms ha och utifrån tabellverk räknas ersättningen fram. Uppgifter som bland annat går in i bedömningen är hur gammal du är, vad du arbetar med, vad för typ av skada det handlar om, hur pass tydligt ett ärr syns och vad du har för kön.
Som regel kan man säga att killar får mindre ersättning för ärr då vi generellt drar på oss mer ärr under en livstid. Det anses även mindre jobbigt för killar att ha ärr än det gör för tjejer vilket genererar högre ersättning för tjejer. Ju äldre du är desto mindre effekt räknar man med att den medicinska invaliditeteten (tex ärrbildning) kommer ha för din fortsatta arbetskarriär. Även vart ärret sitter spelar roll. Ärrbildning i ansiktet ger som regel mest ersättning. Armbågar och knän ger mindre ersättning.
Ekonomisk invaliditet är när man tex inte kan arbeta heltid efter en olycka och därför får mindre lön eller att man kanske måste byta arbetsuppgifter och därigenom får mindre i lön.
En viktig sak med olycksfallsföräkring är att den endast lämnar ersättning under fritid. Den gäller alltså inte för olyckor som inträffar under arbetstid.

Hemförsäkring - grundskyddet ersätter inte ärr. Hemförsäkringen ersätter som regel inte ärrbildning som uppstått vid olycka. Det går dock att teckna till olycksfallstillägg till dom flesta hemförsäkringarna. Då gäller likande regler som vid en olycksfallsförsäkring. Dock brukar beloppen vara något lägre jämfört med en olycksfallsförsäkring.

Hemförsäkring - överfallsskydd erästter ärr. Överfallsskyddet ingår i grundskyddet och därigenom kan man få ersättning för tex ärrbildning om man har varit utsatt för oprovocerat våld och blivit tilldömd skadestånd som man inte kan få ut genom gärningsman eller om gärningsmannen är okänd. Du får inte ha satt dig själv i sådan situation att du blivit misshandlad, då gäller inte överfallsskyddet. Oftast finns även undantag om man varit onykter vid skadetillfället.

Trafikförsäkring - Ersätter ärr. Trafikförsäkringen är nog den mest generösa försäkringsformen som finns i Sverige. Den ersätter väldigt mycket och däribland medicinsk invaliditet (tex ärrbildning). Trafikförsäkringen gäller för fordonets egna passagerare men även om man som cyklist eller fotgängare blir påkörd. Ersättningens storlek bestäms på i princip samma grunder som genom en olycksfallsförsäkring. Trafikförsäkringen är den enda av hittills uppradade försäkringar som är lagstadgad. Det innebär att mer eller mindre alla som skadan genom färd med fordon har rätt till ersättning för personskador (tex ärr).
Trafikförsäkringen gäller likadant för både företag och privatpersoner och ersättningen är mer eller mindre bestämd genom lag (Trafikskadelagen) jämfört med övriga försäkringar där det kan finnas skillnader i villkor, ersättningsnivåer mm.

ARBETSGIVARES FÖRSÄKRINGAR

Skadas man under sitt arbete så måste din arbetsgivare ha försäkring för sina anställda om man ska ha någon möjlighet att få ersättning för tex ärr. En arbetsgivare kan oftast teckna en olycksfallsförsäkring för sina anställda och då gäller i princip samma regler som för olycksfallsförsäkringen som jag beskrivit ovan. Man kan även ha en olycksfallsförsäkring genom sitt fack om man är fackligt ansluten. Även skolor kan teckna olycksfallsförsäkringar för sina elever. Då gäller olycksfallsförsäkringen under skoltid.

ERSÄTTNING FÖR ÄRR PÅ SKADESTÅNDSMÄSSIG GRUND

Om man blir skadad genom annans oaktsamhet eller vårdslöshet och skadevållaren kan anses skadeståndsskyldig kan man även få ersättning för personsakdor (tex ärr) genom skadevållarens ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkring finns i tex den egna hemförsäkringen eller i en företagsförsäkring och vissa yrkesgrupper kan teckna separata ansvarsförsäkringar, tex läkare.
Oftast finns det dock en del undantag tex om man vållar skada på annan person genom brott så kan man inte få ersättning genom ansvarsförsäkringen. I ett sådant fall gäller en rättslig prövning (stämning vid tingsrätt) och det är en mycket jobbigare väg att gå.

Det här är dom vanligaste försäkringsformerna och det kan finnas andra typer av försäkringar som kan lämna ersättning men för dom allra flesta som skriver här på FB så är det någon av ovanstående försäkringar som kan komma i anspråk.
Citera
2009-11-25, 10:54
Medlem
wrtsdfgs avatar
Skadad på skola

För kanske 10 år sedan bröt jag båda armarna under skoltid. Fick inga pengar för detta. Kan man ta upp det nu?
Citera
2009-11-25, 10:58
Medlem
syntax.xivs avatar
Om du för 10 år sedan haft försäkring, och har bevis att du gjorde det..
Citera
2009-11-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg
För kanske 10 år sedan bröt jag båda armarna under skoltid. Fick inga pengar för detta. Kan man ta upp det nu?

Känns lite avlägset! Man har väl en olycksfalls försäkring som gäller till och från skolan när man går där.

Men ring och kolla med ditt försäkringsbolag. Det skadar ju inte att ringa och höra med dom.

Usch! Stackars. Hur lyckades du bryta BÅDA armarna?
Citera
2009-11-25, 11:21
Medlem
wrtsdfgs avatar
Man var ju kvalificerad våghals som skulle göra det omöjliga.
Tänk dig ett fotbollsmål utan nät, bakom var det 2 HÖGA trappsteg. Vanligt var att vi svingade oss från det första trappstegen, men själv kommer jag på den utmärkta idéen att hoppa från det andra. Ja, det ena leder till det andra, får för hög fart för mina händers styrka och faller antagligen direkt efter energiskiftet och landar därmed på armarna.

Bevis är jag säker på att jag har så det räcker.

Tack för informationen pelly!
Citera
2009-11-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg
Man var ju kvalificerad våghals som skulle göra det omöjliga.
Tänk dig ett fotbollsmål utan nät, bakom var det 2 HÖGA trappsteg. Vanligt var att vi svingade oss från det första trappstegen, men själv kommer jag på den utmärkta idéen att hoppa från det andra. Ja, det ena leder till det andra, får för hög fart för mina händers styrka och faller antagligen direkt efter energiskiftet och landar därmed på armarna.

Bevis är jag säker på att jag har så det räcker.

Tack för informationen pelly!

Ingen fara! Men bevis kan du ordna fram hur lätt som helst.Menar du har ju en Journal.

Enklast för att få reda på hur allt ligger till är nog som sagt att ringa försäkringsbolget. Då får du ett korrekt svar direkt.
Citera
2009-11-25, 11:26
Medlem
Conceptions avatar
Skulle tro den olyckan räknas som självförvållad så det blir nog svårt att få några pengar för det.
Citera
2009-11-25, 11:30
Medlem
wrtsdfgs avatar
Jag tänkte också på det, men jag kände en person som gjorde något dumt påväg till skolan, ramlat med cykel eller liknade, hon fick pengar.
Citera
2009-11-25, 11:36
Medlem
Conceptions avatar
Japp, att cykla är en sak, att svinga sig i målstolpar är en annan sak.

Skulle tro att det "våghalsiga" du gjorde kan klassas som grov oaktsamhet och då utgår försäkringen tyvärr.
Citera
2009-11-25, 11:39
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Japp, att cykla är en sak, att svinga sig i målstolpar är en annan sak.

Skulle tro att det "våghalsiga" du gjorde kan klassas som grov oaktsamhet och då utgår försäkringen tyvärr.

Jaja, tack ändå. I alla fall en bra läxa, klassas snarare som tönten nuförtiden .
Citera
2009-11-25, 11:42
Medlem
Conceptions avatar
Men som sagt det skadar aldrig att försöka så kontakta du försäkringsbolaget.

Men det innebär nog lite jobb att du får läsa igenom avtalet som gällde för den försäkringen du hade vid den tidpunkten. Kan ju vara så att du hade någon form av "barnförsäkring" och eftersom barn ofta gör dumma saker så kan det ingå i försäkringen.

Men vanligtvis är självförvållande skador beroende på egen vårdslöshet ingen att göra åt. Man kan ju inte få för sig att hoppa från ett hustak bara för att få ut försäkringspengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in