2009-11-09, 23:38
Medlem
Funderar på att ta fullt studielån och spara undan 2,5K varje månad under tre års tid. Vilket blir 75K när man går ut(Bra att ha om man ska hålla på med börsen eller kontantinsats till lägenhet).

Men under studietiden är det dåligt med pengar o man kanske missar mkt om man ska hålla på såhär?
Citera
2009-11-09, 23:46
Medlem
Typoopies avatar
Prova spendera i början, är det inte kul så kan du börja spara.

Skulle dock inte påstå att det är smart att spara när ens inkomst är så pass låg... Köp lite mer/bättre mat istället för att spara
Citera
2009-11-09, 23:52
Medlem
Kristofferssons avatar
Får väl göra en avvägning mellan låneräntan på CSN-lånet då det ska börja betalas tillbaka och sparräntan/förväntade avkastningen på det du tänker lägga undan varje månad.
Citera
2009-11-09, 23:54
Medlem
Engelbreckts avatar
Bra idé att spara om du inte har något jobb vid sidan av, kan komma oväntade utgifter även när man är student.
Citera
2009-11-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Får väl göra en avvägning mellan låneräntan på CSN-lånet då det ska börja betalas tillbaka och sparräntan/förväntade avkastningen på det du tänker lägga undan varje månad.

Under de tre åren kommer räntan vara noll. Och efter det så kommer ränta var mkt förmånlig. Så om man tänker så är det såklart värt det. Men sen om det är värt att missa den där skidresa eller vad de nu kan vara är en annan sak...
Citera
2009-11-10, 00:16
Bannlyst
Nej sitt inte med pengarna i sparbössan, alltid bra att spendera på nåt gott under studenttiden.
Citera
2009-11-10, 01:39
Medlem
Är också student. Personligen så skulle jag säga att du ska spara så mycket du kan utan att undvika att ha kul eftersom studentlivet inte bara är att plugga.
Jag gör så att jag bara inte slösar pengar på helt onödiga saker, och sparar då dessa så jag har ett överskott på banken istället.
Citera
2009-11-10, 02:49
Medlem
FrasseFloyds avatar
Det är väl omöjligt för oss att svara på? Du får helt enkelt undersöka dina egna behov. Jag lånar inte och skulle därför inte ha någon som helst möjlighet att lägga undan några pengar just nu. Jag har hellre trevligt för mina sista slantar. Känner du däremot att du trivs med ditt liv även om du lägger undan 2500 kr varje månad så tycker jag att du ska göra det.
Citera
2009-11-10, 02:49
Medlem
FrasseFloyds avatar
Studier -> Privatekonomi

/mod
Citera
2009-11-10, 16:29
Medlem
Det är klart att du ska ta ut fullt studielån och investera lite, det gör jag. Jag ska plugga i fyra år men jag behöver inte ta studie lån eftersom mina föräldrar har sparat pengar till mig. så det går 5k på ett spritt sparande i aktier. Under dessa dåliga tider så kan det bara gå upp
Citera
2009-11-10, 19:11
Medlem
Farbens avatar
Jag sparar i snitt 4k i månaden men lever ändå riktigt gött. Jag har helgjobb och fullt csn-lån. Att spara är kul men en regel man bör ha är att det inte ska gå ut över ens sociala liv.
Citera
2009-11-10, 20:41
Medlem
Jag tycker absolut att du skall börja med att spara. För det första så är det grymt skönt (för mig ett MÅSTE) att ha minst 5000:- på ett sparkonto eller som buffert på sitt löne-/privatkonto. Detta eftersom att CSN inte betalar ut jämna strömmar av ditt bidrag och lån.

Till exempel får man mellan 3500 och 5000 kr den 23 december, istället för normala 7800:-, vilket kan svida rätt rejält när man äntligen får dra hem och träffa alla sina gamla polare och skall köpa den där sista julklappen också. Sen har man ju fortfarande sin hyra att betala då också.

Samma sak gäller första månaden av sommaren då man får en liten utbetalning igen och första månadslönen ofta är förskjuten om man inte får månads-/förskottslön.

Det är mindre roligt att behöva låna av nära och kära. Mycket skönare att känna att man klarar sig själv!

Sen som någon nämnde tidigare så kan det fortfarande komma plötsliga utgifter som student. Mobilen pajar/sups bort, TVn krashar under din förfest osv osv...

Mitt stora råd är att du ska försöka spara. Börja med en summa som känns på gränsen till för hög (2500kr låter bra) och om det i slutet av månaden krisar så kan det kännas mer okej att då föra över 300 spänn från sparkontot till lönekontot. Då tar det iaf emot lite mer att spendera de där sista slantarna och man tänker efter en extra gång innan man gör det.

För att spä på mitt rövlånga svar kan jag väl tipsa också om att utgifterna är rätt ojämna som student. Vissa månader köper du mycket litteratur och är extremt fattig, andra månader säljer du dina fina böcker och kommer över några andra nybegagnade till vrakpris och lever som kung.

Slutsats: Spara för tusan!

Edit: De låga utbetalningarna från CSN kompletteras med högre nästa månad, men för att klara sig behöver man bufferten.
Senast redigerad av razkie 2009-11-10 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in