2009-11-09, 23:21
Medlem
StevenEvens avatar
Idag skulle min föreläsare förklara för ett gäng utländska elever varför Ragge imiterar en kossa när han får reda på att arbetsförmedlaren på arbetsförmedlingen heter Rosa.

Hela scenariot var helt utom kontroll.
Jag grät av skratt.

Varför heter kossor "alltid" Rosa? Och varifrån kommer detta?
Citera
2009-11-09, 23:25
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag vet inte generellt men hos min morbror har korna hettat lika dant i årtionden. När en ko dör får dess ersättare, eller vad man ska säga, samma namn. Så deras 32 kor har haft samma namn i alla fall sedan 50-talet. Rosa är ett av namnen.
Citera
2009-11-09, 23:50
Medlem
Egon3s avatar
En teori är att den klassiska Rosa var en ko som redan som kvigkalv var enbart rödbrun, eller hade obetydliga vita inslag. Eftersom inga djur har egentligt röd päls så kallar man räven för rödräv fastän den är brun. Rödhåriga personer har »kopparröd peruk«.

Idag har väl SRB-kor (svensk röd och vit boskap) ersatts av svartvita låglandskor för mjölkproduktion, så nu kan väl en ko i svartvitt heta Rosa också. Men en riktig Rosa skall vara rostfärgad och ordet rost är besläktat med ordet röd på germanska sidan. Märk väl att Rosa uttalas med o-ljud, inte som färgen rosa som har romanskt ursprung.
Citera
2009-11-10, 00:19
Medlem
StevenEvens avatar
Oh fan.

Låtar som en kombination av dessa två teorier ger oss svaret.

Tackar

Egon3, Lycka till på den nya säsongen av På Spåret
Citera
2009-11-10, 01:17
Medlem
"På en mjölkgård finns det ofta många kor som heter samma sak. Det beror på att kvigkalvar brukar få samma namn som sin mamma. Genom namnen kan man följa olika kofamiljers liv och utveckling - Gullor föder Gullor, Asta föder Astor osv. En del kofamiljer blir större medan andra kanske dör ut efter ett antal generationer. Tjurkalvar kan man däremot ge vilket namn som helst! ( Till exempel Ferdinand?eller kanske Åke!) "

Källa:http://www.arla.se/default.aspx#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in