2009-11-09, 20:05
Medlem
Hej

Som rubriken antyder blir jag uppringd av mitt eget telefonnummer. Under dagen har jag haft telefonen liggandes hemma utan batteri. När jag kom hem kopplade jag den i laddaren i vanlig ordning och startade mobilen för att se om jag hade fått några missade sms. Mobilen hinner vara igång ca 20 sekunder innan jag blir uppringd av ett mobilnummer. Jag svara och presenterar mig i vanlig ordning men får inget svar tillbaka.

Jag kopplade ner samtalet och kollade vilket nummer jag blivit uppringd av och såg då att jag blivit uppringd av mig själv:/
Har även fått ett sjukt långt meddelande inspelat på min röstbrevlåda som låter som en maskin eller något är igång.

Någon som drabbats av liknande? är det ett troligt scamförsök, fel på operatörens utrustning, eller bara någon med för lite fritid?

Tackar på förhand för svar
//Bjurhn
Citera
2009-11-09, 20:06
Medlem
supermassives avatar
Är det en Sony Ericsson du har?
Citera
2009-11-09, 20:08
Medlem
lieliedies avatar
Ring för det första till ditt telefonbolag!
Citera
2009-11-09, 20:14
Medlem
iMPOSTER80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurhn
Hej

Som rubriken antyder blir jag uppringd av mitt eget telefonnummer. Under dagen har jag haft telefonen liggandes hemma utan batteri. När jag kom hem kopplade jag den i laddaren i vanlig ordning och startade mobilen för att se om jag hade fått några missade sms. Mobilen hinner vara igång ca 20 sekunder innan jag blir uppringd av ett mobilnummer. Jag svara och presenterar mig i vanlig ordning men får inget svar tillbaka.

Jag kopplade ner samtalet och kollade vilket nummer jag blivit uppringd av och såg då att jag blivit uppringd av mig själv:/
Har även fått ett sjukt långt meddelande inspelat på min röstbrevlåda som låter som en maskin eller något är igång.

Någon som drabbats av liknande? är det ett troligt scamförsök, fel på operatörens utrustning, eller bara någon med för lite fritid?

Tackar på förhand för svar
//Bjurhn

Visa operatörer har en tjänst som gör att om du har missat ett telesvarsmedelande så rings det upp när du kommer i kontakt med nätet igen.

Och då ser det ut som om det är ditt eget nummer som ringer och när du svara så går det direkt till din röstbrevlåda.

Bla telenor har så.

Är rätt säker på att det är det som har hänt.
Citera
2009-11-09, 20:19
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iMPOSTER80
Visa operatörer har en tjänst som gör att om du har missat ett telesvarsmedelande så rings det upp när du kommer i kontakt med nätet igen.

Och då ser det ut som om det är ditt eget nummer som ringer och när du svara så går det direkt till din röstbrevlåda.

Bla telenor har så.

Eller så kan det vara så att h*n behöver uppdatera telefonen. Det var jag tvungen att göra när min mobil ringde upp sig själv hela tiden.
Citera
2009-11-09, 20:22
Medlem
iMPOSTER80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Eller så kan det vara så att h*n behöver uppdatera telefonen. Det var jag tvungen att göra när min mobil ringde upp sig själv hela tiden.

Jag känner inte till att det kan bli så pga någon uppgradering men det är mycket möjligt att det finns någon sådan funktion på SE telefoner har inte den modellen själv.
Citera
2009-11-09, 20:27
Medlem
iMPOSTER80 har ju redan gett svaret. Dock kan TS ganska lätt kontrollera om det är det som inträffat genom att ringa röstbrevlådan.
Citera
2009-11-09, 20:50
Medlem
Tack för alla svar

Citat:
Är det en Sony Ericsson du har?

Mobilen jag äger är en drygt två år gammal nokia express music.

Citat:

Uppgraderade senast programvaran för ca ett halvår sedan. Så ska nog testa att uppgradera programvaran igen då. har inte uppgraderat p.g.a att datakabeln glappar så jag får lust att slänga ut skiten genom fönstret varje gång jag använder den!

Citat:
Ursprungligen postat av iMPOSTER80

Bla telenor har så.

oj, visste inte att operatörer erbjöd den sortens tjänst. Har telenor som operatör så hoppas på att det är detta som inträffat då jag tycker det är obehagligt att bli uppringd av okända männsikor/apparater saker. etc. osv. mm..

MVH
//Bjurhn
Citera
2009-11-09, 21:17
Medlem
ciones avatar
Citat:
Har telenor som operatör så hoppas på att det är detta som inträffat då jag tycker det är obehagligt att bli uppringd av okända männsikor/apparater saker. etc. osv. mm..

Speciellt läbbigt är det när man blir uppringd av sig själv, och man börjar prata med sig själv! Ibland är det skrämmande hur otrevlig man kan vara mot sig själv.
Citera
2009-11-09, 21:51
Medlem
constants avatar
Citat:
oj, visste inte att operatörer erbjöd den sortens tjänst. Har telenor som operatör...
Telenor har just den tjänsten. Jag får också samtal från mig själv ibland.
Citera
2009-11-09, 22:03
Bannlyst
Det är inte möjlighet att någon registrerat dig på www.gratissms.se med din telefon? Från den sidan kan man skicka talsms.
Citera
2025-03-17, 17:36
Medlem
floraflaps avatar
Konstigt. Satt och pratade med postnord, och plötsligt avbröts det och jag hörde mig själv, min egen röstbrevlåda. Och la på. Sms kom och information om att jag fått meddelande i min röstbrevlåda. Jag kollade logg och såg att jag ringt till mig själv. Pratade igen med postnord, samma sak inträffade igen. De var två olika personer, men båda pratade med kraftig brytning så jag inte hörde vad de sade. Och blev tjafsigt då jag bara sa: kan ni säga det igen det ni nyss sade, de gjorde inte det utan bara läste upp nån information etc . Jag sade att jag inte är intresserad av det. Jag vill bara höra igen vad ni nyss sade. Eftersom det var precis om det som var viktigt. Och då plötsligt så bröts samtalet eller och jag kopplades till mig själv till min egen röstbrevlåda. Båda två bröt kraftigt på svenska, plus att de pratade extremt snabbt samtidigt. Extremt irriterande var det. Dessutom hade de helt felaktigt information. Jag sa att jag läser er information och citerar er egen sida postnord.se .Då sa hon nä det där stämmer inte. Men det är ju eran egen sida. Sedan ringde jag en 3e ggn. Och äntligen fick jag prata med någon som jag hörde vad jag sade. Hon sa att hon skulle ta upp detta om dessa två. Eftersom det jag läste från deras egna sida stämde utmärkt. Och att dem hade då fel, och borde också upprepat vad de sa när du frågade. Men i alla fall så handlade det här om att jag blev uppringd av mig själv plötsligt mitt i samtalet. Mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in