2009-11-09, 15:20
Medlem
Hej! Har läst en del trådar om Norge osv men tänkte skriva en tråd som passar in på mig mer.

Jag har ingen utbildning, hoppade av gymnasiet ganska direkt.
Är meningen att jag ska rycka in i lumpen nu i Januari men pg.a knäproblem så kommer jag nog ej klara av det så ska försöka få frisedel.
Nu får man säkert uppfattningen om att jag är riktigt lat osv men så är inte fallet, har sommarjobbat 3 sommar irad och även haft praktik i ett halvår då jag hoppade av skolan.

Nu åter till Norge, jag har en polare som flyttat till Stavanger ( för 1 år sen ungefär ) och han blev riktigt glad när jag sa att jag vill flytta dit och jobba så kommer förmodligen bo där.

Vad finns det för jobbmöjligheter för mig utan utbildning där?
Jag har tänkt jobba så mycket som möjligt för att spara ihop pengar så kmr säkert ta kvälls/helg-jobb också.
Jag kan jobba med så gott som vad som helst.

Några idéer?
Vill inte höra nå snack om att jag borde gå lumpen, hur jävla dumt av mig att hoppa av skolan osv...
Tack.

/raZiel
Citera
2009-11-09, 15:31
Medlem
motherfucks avatar
Ja, finns väl lite allt möjligt. Givetvis inte läkare, eller liknande.

Det krävs ingen utbildning i Norge.
Citera
2009-11-09, 15:33
Medlem
jen_jens avatar
Två av mina kompisar flyttade till Stavanger, de jobbade för Adecco, ett bemanningsföretag, de fick bostad för 3000 i månaden, de fick dela rum. Sen var det inte så bra betalt men det är alltid en början. Man kan alltid söka sig vidare.
Citera
2009-11-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jen_jen
Två av mina kompisar flyttade till Stavanger, de jobbade för Adecco, ett bemanningsföretag, de fick bostad för 3000 i månaden, de fick dela rum. Sen var det inte så bra betalt men det är alltid en början. Man kan alltid söka sig vidare.

Ah fan, en bra början!
Citera
2009-11-09, 15:37
Medlem
jen_jens avatar
Sen hade de tur för det var andra i samma ålder som också bodde i samma hus som också jobbade för adecco. Så de festade alla tillsammans. Men själva företaget var lite users för att de visste att de var svenskar, vi är ju norges polacker.
Citera
2009-11-09, 15:39
Medlem
Vad rekommenderas att man gör? Söker jobb från Norge sen flyttar dit, eller flyttar dit och går runt till affärer/företag och frågar efter jobb?
Citera
2009-11-09, 15:41
Medlem
misterkokosss avatar
Försök att fixa ett truckkort så är jobb i Norge inga problem, av dom jag känner som jobbar i väst har de med truckkort fått jobb nästan direkt via Manpower...
Citera
2009-11-09, 15:42
Medlem
jen_jens avatar
Gör både och, kolla via arbetsförmedlingens hemsida, de har ju massa annonser ute från olika länder, finns massa från danmark också. De sökte via arbetsförmedlingen, sen finns det en norsk arbetsfömedlingssida som dom länkar till. Sen om du har möjlighet att stanna där någon vecka hos en polare och söka jobb kan det vara en fördel att visa sig vem man är osv.
Citera
2009-11-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterkokoss
Försök att fixa ett truckkort så är jobb i Norge inga problem, av dom jag känner som jobbar i väst har de med truckkort fått jobb nästan direkt via Manpower...

jao, truckkort är något jag alltid velat ha ( sen jag började söka jobb ) men har inte blivit erbjuden det på något jobb än.
Är det värt att betala för ett truckkort här i Sverige? De erbjuder inga truckkort i Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in