2009-11-08, 20:01
Medlem
Tashokus avatar
Topic says it all......
Citera
2009-11-08, 20:04
Medlem
Bargents avatar
Du borde kunna komma ifrån "Jag" och skriva något mer lämpligt, som t.ex. "I min mening" eller "Enligt mig" osv.
Citera
2009-11-08, 20:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashoku
Topic says it all......

Beror på, men generellt så skall man inte göra det. Är det en Kandidat, Magister eller Doktorsavhandling du skriver så skall du enligt mig inte använda dig av ordet jag. Då du skall hålla dig neutral och objektiv om du förstå vad jag menar.

Min handledare sade till mig: Är du en akademisk "guru" d.v.s. ett väldigt känt och etablerat namn så kan du göra det. Men vet att i Sverige är det inte lika stort "etikettfel" som ute i världen.

Nu kommer säkert någon som inte håller med mig. Men detta är vad jag fått lära mig på mitt icke-svenska universitet. Men i Sverige är många saker väldigt slappa. Som att man i Sverige får skriva såväl kandidaten och magistern i par skulle inte komma på tal på mitt universitet. Klarar du inte av att skriva din kandidat eller magister själv så får du vara utan din examen.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2009-11-08 kl. 20:10.
Citera
2009-11-08, 20:10
Medlem
tältpinnes avatar
Ja, varför inte? det beror väl på hur du väljer att använda det.

Bra:

"Jag tycker mig här ana en viss brist på kausalitet, vilket torde föranleda ett skeptiskt förhållningssätt till huruvida culpa föreligger i det aktuella fallet"

Mindre bra:

"Jag tycker att domslutet tyder på stora brister i den svenska rättssäkerheten"

Alltså, om man använder "jag" för att belysa och underbygga argument så är det finemang, men det är väl inte vidare hett att lämna det ensamt och endast förlita sig på eget tyckande utan att referera till doktrin eller annat. Men det bör väl variera rejält beroende på ämnet också, ska man flumma runt i filosofi så har man ju t ex lite större frihet.
Citera
2009-11-08, 20:25
Medlem
Tashokus avatar
Intressant feedback, tack.
Citera
2009-11-08, 21:11
Medlem
Prometeuss avatar
Som sagt så beror det lite på sammanhang, men i allmänhet är svaret nej. Många väljer att skriva i vi-form som om man gick igenom innehållet tillsammans med läsaren. Annars kan man utelämna personer ur bilden helt.
Citera
2009-11-08, 22:36
Medlem
Bockstensmannens avatar
Beror helt på inom vilket ämne du skriver. Är det ett tolkande humanistiskt ämne är det ju mer lämpligt att skriva "Jag..." än i ett vetenskapligt
Citera
2009-11-08, 23:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Övrigt -> Utbildning och studier

/mod
Citera
2009-11-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ja, varför inte? det beror väl på hur du väljer att använda det.

Bra:

"Jag tycker mig här ana en viss brist på kausalitet, vilket torde föranleda ett skeptiskt förhållningssätt till huruvida culpa föreligger i det aktuella fallet"

Mindre bra:

"Jag tycker att domslutet tyder på stora brister i den svenska rättssäkerheten"

Alltså, om man använder "jag" för att belysa och underbygga argument så är det finemang, men det är väl inte vidare hett att lämna det ensamt och endast förlita sig på eget tyckande utan att referera till doktrin eller annat. Men det bör väl variera rejält beroende på ämnet också, ska man flumma runt i filosofi så har man ju t ex lite större frihet.

Jag ( ) hade nog skrivit istället för:

Så hade jag skrivit:

"Det går att ana en viss brist på kausalitet, vilket torde föranleda ett skeptiskt förhållningssätt till huruvida culpa föreligger i det aktuella fallet"

Skulle aldrig skriva jag, man eller vi i en rapport eller inl. uppgift på varken svenska eller engelska. På språk jag behärskar sämre gör jag dock det :s
Citera
2009-11-09, 12:12
Medlem
I uppsatser ska man hålla sig neutral för att sedan i slutet (diskussionen) reflektera med sina egna åsikter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in