• 1
  • 2
2009-11-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comfortably.Numb
Hur skyddar man sig bäst om man blir överfallen av någon med kniv?

Skjuter skallen av idioten som tog med en kniv till pistolfighten?

Beror helt på om det är en rånare. galning eller någon som faktiskt kan använda kniv som vapen som kommer.
Citera
2009-11-08, 20:49
Medlem
ta bort vet inte vad jag lyckades med
Citera
2009-11-08, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Skjuter skallen av idioten som tog med en kniv till pistolfighten?

Beror helt på om det är en rånare. galning eller någon som faktiskt kan använda kniv som vapen som kommer.

Jag utgår att han använder kniven i dödande syfte!
Citera
2009-11-08, 20:54
Medlem
Citat:
Hals, öron(rakt in i örat) ögon(rakt in) hjärta, armhålor insidan av låren, levern <---tror det är dom ställena som är mer eller mindre direkt dödande

Sen magen är rätt farligt också, men vad jag förstått är det inte någon snabb död.
Du har inte förstått något alls.

Enda sättet att med säkerhet relativt snabbt döda någon med kniv är att lyckas skära av båda halsartärerna eller att prestera öppna hål i aorta eller hjärtat.

Peta i ögon och öron är långt ifrån dödligt om än oftast kraftigt invalidiserande. Lårartärerna är inte särskilt praktiska att komma åt, ej heller armhålan. Skärskador i levern är förvisso ofta dödliga men knappast i brådrasket. Som känt exempel kan nämnas Anna Lindh som överlevde relativt lång tid med sönderskuren lever.
Citera
2009-11-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comfortably.Numb
Hur skyddar man sig bäst om man blir överfallen av någon med kniv?
Undviker att bli skuren, att springa är i 99,9% av fallen det rätta valet.
Citera
2009-11-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Du har inte förstått något alls.

Enda sättet att med säkerhet relativt snabbt döda någon med kniv är att lyckas skära av båda halsartärerna eller att prestera öppna hål i aorta eller hjärtat.

Peta i ögon och öron är långt ifrån dödligt om än oftast kraftigt invalidiserande. Lårartärerna är inte särskilt praktiska att komma åt, ej heller armhålan. Skärskador i levern är förvisso ofta dödliga men knappast i brådrasket. Som känt exempel kan nämnas Anna Lindh som överlevde relativt lång tid med sönderskuren lever.

Känner mig jävligt dum nu, hade fått för mig av att läst / sett något att ett hugg mot öga / öra lätt skulle pilla runt inne i hjärnan, och därigenom döda fort.
Citera
2009-11-08, 21:19
Bannlyst
Beror ju på vart man blir stucken, lungor kan bli punkterade, artärer kan kuttas och man förblöder.. finns jävligt många känsliga ställen.
Citera
2009-11-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Men lilla du, nu får du sluta tro på fjortissjälvmordstips. Det är inte mer farligt att bli skuren längs eller tvärs armen så länge det går att avsnöra blödningen.

Vad snackar du om? Du menar att en decimeter reva i en ven inte är något att oroa sig över? Och vem har sagt något om att avsnöra blödningen? Inte alltid den möjligheten ges vettu, särskilt inte om en knivdåre flyger på en vid en enslig plats.
Citera
2009-11-08, 21:37
Medlem
Citat:
Känner mig jävligt dum nu, hade fått för mig av att läst / sett något att ett hugg mot öga / öra lätt skulle pilla runt inne i hjärnan, och därigenom döda fort.
Att peta i hjärnan är på intet vis någon garant för att döden skall inträffa.
Citera
2009-11-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Vad snackar du om? Du menar att en decimeter reva i en ven inte är något att oroa sig över? Och vem har sagt något om att avsnöra blödningen? Inte alltid den möjligheten ges vettu, särskilt inte om en knivdåre flyger på en vid en enslig plats.
Man kan aldrig få en effektiv flödesarea större än kärlets tvärsnittsarea, oavsett hur man skär. En stor kärlskada är bara krångligare att reparera, men det är doktorns problem och inte den skurnes akuta problem.

Så länge man kommer åt att sätta tryck ovan skadan kan man stoppa blödningen. Att detta sedan inte alltid låter sig göras har mer att göra med skadans placering eller yttre omständigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in