2009-11-08, 16:24
Medlem
Söker man en tjänst eller praktikplats vid FN eller hos någon annan så är språkkunskaper bra att ha och FN värderar ju någon av "deras" sex språk högt. Men hur kontrollerar de det egentligen? Skriver man upp att man har bra språkkunskaper i engelska och franska och söker en praktikplats i ett engelsktalande land, hur kontrolleras egentligen ens franska?
När man söker en utbytestermin på ett universitet eller högskola utomlands eller för att plugga där så är det ju ett VG i engelska B eller ett bra resultat på TOEFL-testet bl.a. som gäller men hur är det med jobb och praktikplatser hos t.ex. FN?
Citera
2009-11-08, 16:31
Medlem
http://www.un.org/Depts/OHRM/sds/internsh/index.htm
http://www.un.org/partnerships/YEmployment

Möjligt att infon du eftersöker återfinns på någon av dessa sidor..
Citera
2009-11-08, 23:48
Medlem
Tack för svaret men det stod inte där.

Jag vet att de t.ex. kräver ett FN-språk men uppskattar fler men hur kontrolleras det egentligen om folk ansöker om praktikplatser och skriver in att de kan engelska, tyska och franska när de bara kan engelska? Några test har jag inte hört talas om att det behöver göras och platsen du söker kanske är engelsk-talanda, var och hur kontrolleras då deras franska och tyska som gör deras "CV" mycket attraktivare för arbetsgivaren?
Citera
2009-11-09, 00:14
Medlem
tror det finns typ TOEFL- och TEFL-test. min morsa gjorde nått sånt när hon skulle plugga på harvard eller nått. e dock för skola, vettefan om det ger något på arbetsmarknaden. ofta brukar det stå att dom vill ha TOEFL osv
Citera
2009-11-09, 00:26
Medlem
Oavsett hur det går till så tror jag inte du kommer kunna fuska dig in.Om du nu har denna dröm så plugga franska och tyska eller vad du nu behöver..
Citera
2009-11-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin312
tror det finns typ TOEFL- och TEFL-test. min morsa gjorde nått sånt när hon skulle plugga på harvard eller nått. e dock för skola, vettefan om det ger något på arbetsmarknaden. ofta brukar det stå att dom vill ha TOEFL osv

Jo, men det är de testen jag menade när man ska plugga utomlands men vet inte om det finns något för arbetsmarknaden eller om alla litar på en när man anger det i sitt CV.
Citera
2009-11-09, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Oavsett hur det går till så tror jag inte du kommer kunna fuska dig in.Om du nu har denna dröm så plugga franska och tyska eller vad du nu behöver..

Haha, vet att det verkar som det men det handlar inte om att fuska. Funderade lite idag på att efter mina studier lära mig franska i 1-2 år (flytta ner) för att det faktiskt hjälper en del om man vill arbeta inom FN, EU eller andra organisationer men undrade hur de ens får reda på om jag faktiskt kan franska när jag väl söker en praktikplats om det gäller en engelsk-talande plats i ett icke franskt-talande land. För att bara lägga till franska hjälper mig men undrade bara hur de kontrollerade det.
Som du nämner kan man ju fuska och en som fuskar kan ju ta "min" plats om han inte kontrolleras på språkkunskaperna om det är vad som avgör i slutändan.

Sånt kanske kontrolleras under intervjun om man ansöker om en praktikplats och nämner i sitt CV att man kan mer än ett av "FNs" språk.
Citera
2009-11-09, 07:58
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Men jises krajst... Tror du på fullt allvar att det bara är anställningsintervjun som avgör om du får jobba? Det är dumt att försöka flasha i CV:t med kunskaper du inte har, i synnerhet när det gäller språk. Även om det inte är kunskaper du använder till vardags lär du åka dit förr eller senare, i synnerhet om det rör sig om såpass meriterande språkkunskaper.

Förlåt mig för att jag uttrycker mig lite gammaldags, men ärlighet varar längst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in