2004-01-20, 20:51
Medlem
SodAs avatar
På en fest jag var på för ett par veckor långt borta från min hemort
träffade jag på en som kommer ifrån Luleå(har aldrig varit i Luleå). Han verkade trevlig och är då givetvis trevlig tillbaks. Men dock märker man ganska snabbt när man
inte har nåt gemensamt ihop och går då oftast till nån annan och snackar
utan att någon av parterna tänker på det.(ingen pinsam tystnad eller liknanade) Men dock börjar han prata med mig hela tiden och hur fantastiskt det är att vi kommer från Norrland båda två. Han pratar oväsentligheter i 15 minuter och tillsut lessnar jag och säger att han får fan hålla käft. Då blir han skitsur såklart och är helt oförstående till mitt beteende.

Vad jag vill med denna post är att berätta för er att det finns idioter ute i samhället. Och en fundering: varför drar sig personer som träffas på en fest tex. med samma geografiska bakgrund till varandra? Har märkt det på charterresor.
Även fast de inte ens har några gemensamma intressen?
Citera
2004-01-20, 22:00
Medlem
Onds avatar
Det är antagligen för att känna någon sorts trygghet, då man inte är hemma. Ett exempel (förutom på en del charterresor, som du nämde) är invandring; då det är inte bara relativt vanligt att en folkgrupper ofta bor i samma områden, men även att invandrare i allmänhet bor i samma områden (segregationsproblem är naturligtvis också en betydande faktor). De skiljer sig från majoriteten, således känner de sig säkra med varandra (precis som två svenskar, ev. norrlänningar, på en chartersemester)?

Hoppas att det hjälper =)

Edit: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in