2009-11-08, 11:57
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Tja

Gör just nu lumpen på AJB och jag har ett bankärende i veckan, ska ta ut lite fonder och sätta in dessa på ett sparkonto, har jag rätt att ta tjänstledigt?
Citera
2009-11-08, 12:34
Medlem
Eurynomoss avatar
Fråga ditt närmsta befäl.
Citera
2009-11-08, 12:39
Medlem
CallPonDems avatar
Bara att lämna in en ledighetsansökan!
Citera
2009-11-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
har jag rätt att ta tjänstledigt?
Förordning (1995:649) om ledighet och fritid för totalförsvarspliktiga under tjänstgöring
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19950649.htm

För det första rör det sig om tjänstledighet endast om ledigheten omfattar en hel dag eller mer. Ett bankärende kan knappast ta hela dagen och därför torde det röra sig om permission.

Permission beslutas om av närmaste högre chef (lägst plutonchef) och kan överklagas till närmaste högre chef, högst förbandschef. Ett överklagat beslut som fastställts av högre chef kan inte vidare överklagas.

För tjänstledighet råder andra bestämmelser men dom finns att läsa i länken ovan.
Citera
2009-11-08, 16:08
Medlem
Kom på att jag egentligen inte svarade på frågan.

Vad gäller bankärenden lyder lagtexten:

"9 §
2. angelägenheter av stor betydelse för den totalförsvarspliktiges ekonomiska eller sociala situation,"

Så är det inte av stor betydelse så kan du inte kräva ledighet.
Citera
2009-11-08, 16:39
Bannlyst
shit... en tråd på fb för det? jag gjorde lumpen där förra året, jag bar frågade min lt om det. Fick t.o.m låna bil.
Citera
2009-11-08, 21:33
Bannlyst
ta med din automatkarbin till banken och säg att du vill göra ett "uttag". säg inget till ditt befäl bara.
Citera
2009-11-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saibot
ta med din automatkarbin till banken och säg att du vill göra ett "uttag". säg inget till ditt befäl bara.
Haha ja det är ju lite av en tradition bland gamla K4-soldater att råna banker...
Citera
2009-11-08, 23:23
Medlem
503s avatar
Sök permis istället.
Tjänsteledighetsansökningarna går sällan igenom, så vitt jag erfarit.
Men så beror det väl också på att de lämnas in med de dummaste av anledningar.

Vi fick det beskrivet för oss att tjänstledig kunde man bli om man skulle närvara på en begravning, typ ens egen.
Inte annars.
Citera
2009-12-12, 15:35
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
det gick bra, tack för hjälpen!
Citera
2009-12-12, 15:48
Medlem
poonts avatar
haha. Vet Lättinfanteri/högvakt har bankdag på tors, vilket betyder att dom inte går dit på fre så dom slutar varje tors. jävla slackers.
Lite Off topic men men
Citera
2010-01-22, 16:24
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
haha. Vet Lättinfanteri/högvakt har bankdag på tors, vilket betyder att dom inte går dit på fre så dom slutar varje tors. jävla slackers.
Lite Off topic men men

trött jag blir ^.^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här