2009-11-08, 11:41
Medlem
Tjena.

Började plugga i hösten. Gick igenom en stabil läsperiod i början, men två lite enklare kurser.
Nu på läsperiod 2 är det betydligt jobbigare. Läser linjär algebra och tycker den verkar väldigt svår.

Problemet är att när det känns svårt tappar jag helt motivationen. Känns som jag bara sitter och tänker och klurar hela tiden utan att förstå.

Frågan är: Såna här dagar när man egentligen måste plugga, men har helt tappat motivationen för att man inte förstår någonting. vad ska man göra? Fortsätta klura eller lägga skiten åt sidan och ta ledigt en dag? Jag får dock en sån ångest om jag inte följer planeringen, dvs. hänger vid i föreläsningstempot.

Tips?
Citera
2009-11-08, 11:57
Medlem
Börja leta jobb.
Citera
2009-11-08, 12:04
Medlem
deodorants avatar
Pluggdrog som bl.a ökar motivationen?
tex. MDPV
Citera
2009-11-08, 12:16
Moderator
impieteers avatar
Plugga i grupp kanske? Gärna med någon tråkig typ som det inte är lockande att snacka skit med och som blir irriterad när ni inte gör det som ni bestämt att ni ska göra?
Citera
2009-11-08, 13:40
Medlem
onceuponatimes avatar
DU kommer klara av mer på en timme nör du är motiverad än 3 timmar som omotiverad. Gå ut gör något annat och glöm bort att du måste plugga. Jag anntar att ni inte har tenta imorgon så att man inte förstår 100% av allt man läser just nu brukar lösa sig själv efter en månad.

I framtiden så skulle jag rekommendera att ha framförhållning och planerar dina studier. Om du har så pass mycket självdisciplin så du lyckas hålla din planering kommer du ha betydligt mycket mer ledig tid än vad du skulle ha annars.

Att vila sig i form är konstigt nog underskattat om du lär dig att plugga på rätt sätt. Kampsport är sjukt bra för att glöma plugget och stimulera sina primatiska sinnen för en stund.

Till sist gäller ofta det klassiska börja inte läs gammla tentor en vecka innan din egna tenta som alla andra gör. Börja läsa dem efter halva kursen då kommer du få en bättre bild om vad du ska förstå och vad som räknas av dig.

edit: tilläg; glöm inte bort att alla ingenjörer högskole som civilare har läst linjären. Alla de har klarat den så om du får tid på dig är chansen stor att du också gör det
Senast redigerad av onceuponatime 2009-11-08 kl. 13:46.
Citera
2009-11-08, 22:21
Medlem
När jag får resultatet från senaste tentan och blir godkänd så brukar jag bli riktigt motiverad.
Citera
2009-11-08, 23:33
Medlem
Skandiss avatar
* Sov. Är du utvilad har du betydligt större engagemang till att faktiskt lära dig lösa ett problem.

* Lär dig hantera läroboken. Kan du inte svaret så SKALL du kunna få ut det ur boken, du måste bara känna till hur.

* Plugga i grupp med allmän frågestund.

* Känner du stark nervositet; ge upp. Hjärnan kommer ändå bara att fastna i ett mönster om du inte kan plugga med ett avslappnat synsätt. Dessutom gör det dig enormt mycket tröttare.
Citera
2009-11-09, 04:05
Medlem
deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
* Känner du stark nervositet; ge upp. Hjärnan kommer ändå bara att fastna i ett mönster om du inte kan plugga med ett avslappnat synsätt. Dessutom gör det dig enormt mycket tröttare.
Utmärkt med betablockare om man lider av nervositet! Inget man kan flumma på heller, så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in