2004-10-19, 22:55
Medlem
Ghandis avatar
d e 1 poliswannabe, sluta ställ frågor.
Citera
2004-10-20, 01:06
Medlem
Xerxess avatar
Soon to be assistent, jag svarar på dom frågor jag kan och ska försöka kolla upp resten.

Jag anser som privtperson att det finns ett syfte att vi har fler kvinnliga poliser. Dels för att kvinnor tradionellt ses ha ett annat synsätt på problemlösning jämte männen. Dels för att en kvinna kan kommunicera med kvinnor på andra förutsättningar.

Män har i alla tider kvoterats in i yrken och poster, det vore fel att tro att det inte skett då så varför skulle det inte vara ok nu?
Grundtanken är att dom som börjar på skolan skall vara lämpliga det skall det inte tullas på iaf.
Citera
2004-10-20, 02:01
Medlem
Azraels avatar
Solna, Umeå eller Växsjö?
Citera
2004-10-20, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Solna, Umeå eller Växsjö?

Finns det inte en i sthlm också?

Btw, Växjö.
Citera
2004-10-20, 02:16
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxes
Jag anser som privtperson att det finns ett syfte att vi har fler kvinnliga poliser. Dels för att kvinnor tradionellt ses ha ett annat synsätt på problemlösning jämte männen. Dels för att en kvinna kan kommunicera med kvinnor på andra förutsättningar.

Män har i alla tider kvoterats in i yrken och poster, det vore fel att tro att det inte skett då så varför skulle det inte vara ok nu?

Det låter som om många av studietimmarna på polishögskolan ägnades åt pk-kunskap.
Citera
2004-10-20, 02:55
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Grundtanken är att dom som börjar på skolan skall vara lämpliga det skall det inte tullas på iaf.
Motivering till hypotetiskt förslag angående legalisering av mansmisshandel:
Det har i alla tider setts som en rättighet för ena partnen att tillrättavisa den andra, även med våld om nöden så kräver. Varför skulle det inte vara OK nu? Män kommer att fortsätta slå kvinnor även om det är olagligt. Men för att få kvinnor att våga slå sina män i samma utsträckning, så att vi uppnår jämställdhet, måste mansmisshandel legaliseras. (Hoppas inte Gudrun läser detta och får några dumma idéer...)

Men om jag ska fråga en fråga...

Vad skulle krävas av mig om jag som privatperson ville ha en stridsvagn med funktionsdugligt kanontorn?
Citera
2004-10-20, 05:13
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlik Morozov
Det låter som om många av studietimmarna på polishögskolan ägnades åt pk-kunskap.
det är sant att män och kvinnor har olika problemlösningsstilar, och de poliser som begår misstag har ofta problemlösningsstilen "handla först och tänk sen". Frågan är ju dock om inte denna stil är önskvärd för just poliser... en snut bör ju vara handlingskraftig sas.
Fast Beck behövs ju som motvikt till gunvald.

fråga till Xerxes, du som tydligen hänger här på FB borde ju ha läst en del av cannabissympatisörernas argument, och det råder ju ingen tvekan om att cannabis bör anses som en tämligen harmlös drog på många punkter, inte lika våldsframkallande som alkohol, inte lika farligt vid bilkörning, inte dödlig, inte speciellt beroendeframkallande osv... tycker du inte att polisen bör prioritera bort cannabisrelaterade brott för att istället koncentrera sig på att få bort heroin, kokain och liknande tyngre droger från vårt sammhälle?
Citera
2004-10-20, 08:14
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalkonto
Finns det inte en i sthlm också?

Du tänker på den i Solna. Ligger nära Stockholm, men inte i Stockholm stad.
Citera
2004-10-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
det är sant att män och kvinnor har olika problemlösningsstilar, och de poliser som begår misstag har ofta problemlösningsstilen "handla först och tänk sen". Frågan är ju dock om inte denna stil är önskvärd för just poliser... en snut bör ju vara handlingskraftig sas.
Fast Beck behövs ju som motvikt till gunvald.

fråga till Xerxes, du som tydligen hänger här på FB borde ju ha läst en del av cannabissympatisörernas argument, och det råder ju ingen tvekan om att cannabis bör anses som en tämligen harmlös drog på många punkter, inte lika våldsframkallande som alkohol, inte lika farligt vid bilkörning, inte dödlig, inte speciellt beroendeframkallande osv... tycker du inte att polisen bör prioritera bort cannabisrelaterade brott för att istället koncentrera sig på att få bort heroin, kokain och liknande tyngre droger från vårt sammhälle?

Cannabis är ju en inkörsport till tyngre droger så samhället skulle tjäna på att bli av med den drogen.
Citera
2004-10-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Vad skulle krävas av mig om jag som privatperson ville ha en stridsvagn med funktionsdugligt kanontorn?

Licens för innehav av krigsmateriell.

Sök i RixLex, men det ges nog endast till ett visst antal utvalda företag, förutom i 'samlarsammanhang'.

Brukslicens bör därmd vara omöjligt...
Citera
2004-10-20, 12:30
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow
Licens för innehav av krigsmateriell.

Sök i RixLex, men det ges nog endast till ett visst antal utvalda företag, förutom i 'samlarsammanhang'.

Brukslicens bör därmd vara omöjligt...
Där ser man. Man kanske skulle försöka komma undan som en samlare, har ju faktiskt inga skyhöga ambitioner att få brukslicens.
Citera
2004-10-20, 13:13
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Soon to be assistent, jag svarar på dom frågor jag kan och ska försöka kolla upp resten.

Jag ser på det du skriver att dom redan slopat svenskakraven för att bli polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in