2016-07-26, 10:28
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Onödigt vetande anses nog vara att man läser humaniora som inte betalar sig, dvs kunskaper som man egentligen inte har någon användning för.

Tex. lära sig latin, bli expert på Heidenstams lyrik, kunna citera Fröding, redogöra för Karl den Stores fälttåg mot morerna. Sen bilda ett slutet sällskap som äter helstekt gås med äpplen och plommon, häver i sig sejdlar med weissbier, lyssnar på gamla stenkakor med Karl-Gerhards kupletter, puffar på cigarrer, smaskar i sig Napoleonbakelser, dricker kokkaffe på fat med kask och diskuterar Immanuel Kants transcendentala idealism framåt småtimmarna.

Hade Blom istället ägnat 8 år att läsa IT-teknik eller affärsjuridik så hade han inte behövt hanka sig fram.

Den gode Edward valde nog ämne efter intresse, inte framtida inkomster. Finns många sådana med lite udda intressen som aldrig kommer ut på arbetsmarknaden utan hasar runt i sina tofflor på universiteten livet ut.
Citera
2016-07-26, 10:46
Avslutad
Citat:
Onödigt vetande anses nog vara att man läser humaniora som inte betalar sig, dvs kunskaper som man egentligen inte har någon användning för.
Fast, måste allting man gör eller läser om verkligen betala sig i form av kronor och ören? Måste allting hela tiden leda till någonting handfast? Vad är det för fel att läsa för läsandets egen skull? Veta för vetandets egen skull, för att man tycker att det är intressant även om det inte går att slå mynt av det?

Citat:
Tex. lära sig latin, bli expert på Heidenstams lyrik, kunna citera Fröding, redogöra för Karl den Stores fälttåg mot morerna. Sen bilda ett slutet sällskap som äter helstekt gås med äpplen och plommon, häver i sig sejdlar med weissbier, lyssnar på gamla stenkakor med Karl-Gerhards kupletter, puffar på cigarrer, smaskar i sig Napoleonbakelser, dricker kokkaffe på fat med kask och diskuterar Immanuel Kants transcendentala idealism framåt småtimmarna.
Ja, det låter väl som en alldeles utmärkt kväll?

Citat:
Hade Blom istället ägnat 8 år att läsa IT-teknik eller affärsjuridik så hade han inte behövt hanka sig fram.
Han kanske inte tycker att IT-teknik eller affärsjuridik är intressant och roligt? För att stå ut ett helt långt arbetsliv är det en fördel om det man sysslar med fyrtio timmar i veckan åtminstone delvis upplevs som någotsånär intressant. Annars, om det bara är hög lön han är ute efter, kunde han ju i stort tagit jobb på en oljeplattform i Nordatlanten. Ett kallt, blött och livsfarligt helvete som varar i sex månader och sen mönstrar han av med en hel skottkärra pengar som han kan omsätta i prylar och elektronik, men hur roligt eller utvecklande är det?

Det är inte den som har mest saker när han dör som vinner. Hellre hanka sig fram och vara någotsånär lycklig än att sitta i en trång kostym på ett dundertråkigt affärsmöte och undra hur man ska stå ut fram till klockan fyra...
Senast redigerad av Saccard 2016-07-26 kl. 10:49.
Citera
2016-07-26, 11:15
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard

Hellre hanka sig fram och vara någotsånär lycklig än att sitta i en trång kostym på ett dundertråkigt affärsmöte och undra hur man ska stå ut fram till klockan fyra...

Jag tror inte han hankade sig fram när han var anställd arkivarie. En arkivarie i sthlm tjänar runt 28.000kr i månaden, ingen topplön men ändå en trygghet och inget man behöver hanka sig fram med.

Jag trodde att Blom skulle få sitt genombrott i samband med "breaking news" men det verkar som om hans karriär redan nått sin "peak" och att hans popularitet dalat en aning det senaste året. Vi får se om Filip & Fredrik dammar av Blom inför nästa säsong.

För att bli en riktigt stor och välbetald mediapersonlighet måste man ha ett brett underhållningsvärde, Blom är tyvärr aningen smal och udda. Han tilltalar inte de stora massorna som istället anser honom vara en otidsenlig kuf.
Citera
2016-07-26, 11:55
Avslutad
Citat:
Jag tror inte han hankade sig fram när han var anställd arkivarie. En arkivarie i sthlm tjänar runt 28.000kr i månaden, ingen topplön men ändå en trygghet och inget man behöver hanka sig fram med.
Sen tror jag iofs att Blom har en helt annan syn på livsnödvändiga utgifter än vad exempelvis jag har. Jag får för mig att han är van att äta ute på lokal, lunch på stan, räkmackor, fina kött- och fiskbitar osv. Han gjorde ju nån Youtubevideo där målet var en lördagsbjudning för fyra personer under tusenlappen, en för mig hutlös summa för lite käk.

Sen har han också alltid varit ensam. Nu har han fru och barn som kostar. Det är nog med de glasögonen man ska tolka "hanka sig fram". Alltså, jag tror inte att familjen Blom överlever sista veckan på havregrynsgröt, direkt. Däremot är restaurangbesöken färre och köttbitarna billigare än vad han är van vid.

Citat:
Jag trodde att Blom skulle få sitt genombrott i samband med "breaking news" men det verkar som om hans karriär redan nått sin "peak" och att hans popularitet dalat en aning det senaste året. Vi får se om Filip & Fredrik dammar av Blom inför nästa säsong.
Ja, jag upplever lite samma sak. Faktum är att jag tror att han har tagit mer skada än nytta av att beblanda sig med clownerna Filip och Fredrik. Blom skulle hållit sig till att göra mat- och historieprogram av typen "Mellan skål och vägg" samt "Edwards Gästabud". Att börja dricka baconwhiskey i F&Fs pajasprogram gör att han får lite av ett löjets skimmer runt sig och det gör att det kommer att bli svårare att sälja in seriösa program framöver. Han hamnar lite i samma fack som Erik och Mackan eller Gert Fylking.

Jag vet faktiskt inte hur han ska göra för att backa bandet... Kanske satsa på att borsta av sig lite av F&Fs clownsmink? Satsa på den egna Youtubekanalen? Välja mer noggrant mellan uppdragen? Skriva mer? Kanske försöka knäcka extra som moderator/föredragshållare/öppningstalare osv? Det kan ta lite tid men jag tror att han måste återvända till sina rötter och välja sina samarbetspartners med större omsorg.

Citat:
För att bli en riktigt stor och välbetald mediapersonlighet måste man ha ett brett underhållningsvärde, Blom är tyvärr aningen smal och udda. Han tilltalar inte de stora massorna som istället anser honom vara en otidsenlig kuf.
Också sant. Det finns iofs andra otidsenliga kufar och stollar som har blivit folkkära. Ernst är en sådan. En man som smyger runt barfota med sin rundstav och talar om att vissa färger får det att brumma som en liten humla i bröstet på honom... Han är en kuf men han får det att funka. Ernst har heller inte horat ut sig på samma vis som Edward. Det är nog mycket där skillnaden ligger. Ernst har behållit sin heder på ett annat sätt.

Synd, för Edward tilltalar verkligen mig. Jag älskar hans studentikosa glädje, hans faiblesse för brun kletig mat, hans alkoholromantik, hans absoluta vägran att ha kortbyxor eller ens lägga slipsen trots att det är 35 grader varmt ute och så vidare. Han är ett unikum och måste så få förbli. Däremot borde han skaffa sig en rådgivare när det kommer till de karriärmässiga besluten.
Citera
2016-07-26, 12:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Fast det där låter ju tusen gånger mer givande än att under skrik och skrän titta på fotboll eller i timmar spela på mobilen som så många slösar bort sina liv med.
Citera
2016-07-26, 19:02
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Också sant. Det finns iofs andra otidsenliga kufar och stollar som har blivit folkkära. Ernst är en sådan. En man som smyger runt barfota med sin rundstav och talar om att vissa färger får det att brumma som en liten humla i bröstet på honom... Han är en kuf men han får det att funka. Ernst har heller inte horat ut sig på samma vis som Edward. Det är nog mycket där skillnaden ligger. Ernst har behållit sin heder på ett annat sätt.

Framför allt har ju Ernst hundra gånger mer kvinnotycke. Han känns avslappnad, trygg och folklig i sin lantliga kufighet. Och han är två meter lång i stället för två meter bred. Sånt går bättre hem hos kjoltygen. Bloms frejdighet har ofta något gapigt över sig (vilket knappast blir bättre av hans röst. "Va, är det en karl?" utropade en bekant häpet häromdagen, när hon kom på besök mitt under sommarprogrammet.). Och EB vill ju inte vara folklig för fem öre. Han vill vara aristokrat men lyckas inget vidare med det, eftersom aristokrater bör hålla sig för goda för att göra smygreklam för Lönnebergaskinka.
Citera
2016-07-26, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Framför allt har ju Ernst hundra gånger mer kvinnotycke. Han känns avslappnad, trygg och folklig i sin lantliga kufighet. Och han är två meter lång i stället för två meter bred. Sånt går bättre hem hos kjoltygen. Bloms frejdighet har ofta något gapigt över sig (vilket knappast blir bättre av hans röst. "Va, är det en karl?" utropade en bekant häpet häromdagen, när hon kom på besök mitt under sommarprogrammet.). Och EB vill ju inte vara folklig för fem öre. Han vill vara aristokrat men lyckas inget vidare med det, eftersom aristokrater bör hålla sig för goda för att göra smygreklam för Lönnebergaskinka.
Nja, aristokrat vet jag inte om han vill vara. Spontant får jag för mig att Edwards ideal snarare ligger hos den fete grosshandlaren som i kavaj och stråhatt sitter och super på sin 1800-tals punschveranda tillsammans med sin vevgrammofon spelandes studentikosa snuskvisor av Johnny Bode.

Men, du har rätt i att Ernsts kufighet går bättre hem hos kjoltygen med tanke på att Ernst faktiskt ser ganska trevlig ut. Han är lång och brunbränd och med de grå tinningarnas charm och det förlåter mycket av hans mer udda personlighetsdrag. Edward har tyvärr inte den fördelen. Han lyckas inte charma kvinnorna. De han når ut till är konservativa bakåtsträvare som jag själv och vi är tyvärr en ganska liten grupp i denna MTV-förbannade halvfabrikatstillvaro...
Citera
2016-07-27, 19:25
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur han ska göra för att backa bandet... Kanske satsa på att borsta av sig lite av F&Fs clownsmink? Satsa på den egna Youtubekanalen? Välja mer noggrant mellan uppdragen? Skriva mer? Kanske försöka knäcka extra som moderator/föredragshållare/öppningstalare osv? Det kan ta lite tid men jag tror att han måste återvända till sina rötter och välja sina samarbetspartners med större omsorg.

Tycker absolut han skulle satsa mer på sin YT-kanal. Han har 30 tusen följare nu men lägger ju inte upp nånting. Om han satsar lite kunde han ju lätt komma upp i över hundratusen och sen börjar det ju bli lite seriösa pengar. Vet inte om han är riktigt insatt i hur det funkar och hur mycket cash han skulle kunna tjäna. Dessutom skulle han ju kunna välja själv vad han vill göra, snacka historia och sprit eller laga mat, istället för som du säger sitta och dricka bacon-whiskey hos två avdankade tv-apor.

Grejen är att det finns publik för Blom men den är ganska nischad, nästan för nischad för tv. Han "duger" till att dra fram på nationaldagen eller runt jul men att göra mer program bara med honom är nog svårt att få lönsamhet i.
Senast redigerad av Aigis 2016-07-27 kl. 19:29.
Citera
2016-07-27, 22:09
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Synd, för Edward tilltalar verkligen mig. Jag älskar hans studentikosa glädje, hans faiblesse för brun kletig mat, hans alkoholromantik, hans absoluta vägran att ha kortbyxor eller ens lägga slipsen trots att det är 35 grader varmt ute och så vidare. Han är ett unikum och måste så få förbli. Däremot borde han skaffa sig en rådgivare när det kommer till de karriärmässiga besluten.

Jag håller med. Jag uppskattar att Edward visar en sån okonstlad uppriktighet gällande sina intressen.

Förmodligen är Edward något så udda som en person som alltid haft "märkliga" engagemang, men klarat sin uppväxt utan att bli mobbad.
Citera
2016-07-27, 22:17
Medlem
Verkistos avatar
Tycker ni är onödigt elaka mot Edward. Han har valt att göra sin grej. Han är ett original. Jag tycker det är underbart - vi behöver fler original!

Hur mycket Edward tjänar är väl en sak för honom och hans familj. Tror nog han är kapabel att på egen hand sköta sin ekonomi.

Sammanfattningsvis så tycker jag Edward lyser upp på ett underbart sätt i ett ganska så grått medialandskap. Ernst K, som nämnts i tråden, är en av de få som kan tävla med Edward när det gäller att vara ett positivt original!
Citera
2016-07-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Tycker ni är onödigt elaka mot Edward. Han har valt att göra sin grej. Han är ett original. Jag tycker det är underbart - vi behöver fler original!

Hur mycket Edward tjänar är väl en sak för honom och hans familj. Tror nog han är kapabel att på egen hand sköta sin ekonomi.

Sammanfattningsvis så tycker jag Edward lyser upp på ett underbart sätt i ett ganska så grått medialandskap. Ernst K, som nämnts i tråden, är en av de få som kan tävla med Edward när det gäller att vara ett positivt original!

Precis, alla kan liksom inte vara ingenjörer/ekonomer med knegarbakgrund...
Världen behöver intressanta människor också.
Citera
2016-07-28, 21:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Kommer från en enligt egen utsago underbetald anställd inom vården, vem har mest nytta av sina kunskaper? Du eller Edward Blom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in