Citat:
Ursprungligen postat av
Arne Bajse
Jag tror inte han hankade sig fram när han var anställd arkivarie. En arkivarie i sthlm tjänar runt 28.000kr i månaden, ingen topplön men ändå en trygghet och inget man behöver hanka sig fram med.
Sen tror jag iofs att Blom har en helt annan syn på livsnödvändiga utgifter än vad exempelvis jag har. Jag får för mig att han är van att äta ute på lokal, lunch på stan, räkmackor, fina kött- och fiskbitar osv. Han gjorde ju nån Youtubevideo där målet var en lördagsbjudning för fyra personer under tusenlappen, en för mig hutlös summa för lite käk.
Sen har han också alltid varit ensam. Nu har han fru och barn som kostar. Det är nog med de glasögonen man ska tolka "hanka sig fram". Alltså, jag tror inte att familjen Blom överlever sista veckan på havregrynsgröt, direkt. Däremot är restaurangbesöken färre och köttbitarna billigare än vad han är van vid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne Bajse
Jag trodde att Blom skulle få sitt genombrott i samband med "breaking news" men det verkar som om hans karriär redan nått sin "peak" och att hans popularitet dalat en aning det senaste året. Vi får se om Filip & Fredrik dammar av Blom inför nästa säsong.
Ja, jag upplever lite samma sak. Faktum är att jag tror att han har tagit mer skada än nytta av att beblanda sig med clownerna Filip och Fredrik. Blom skulle hållit sig till att göra mat- och historieprogram av typen "Mellan skål och vägg" samt "Edwards Gästabud". Att börja dricka baconwhiskey i F&Fs pajasprogram gör att han får lite av ett löjets skimmer runt sig och det gör att det kommer att bli svårare att sälja in seriösa program framöver. Han hamnar lite i samma fack som Erik och Mackan eller Gert Fylking.
Jag vet faktiskt inte hur han ska göra för att backa bandet... Kanske satsa på att borsta av sig lite av F&Fs clownsmink? Satsa på den egna Youtubekanalen? Välja mer noggrant mellan uppdragen? Skriva mer? Kanske försöka knäcka extra som moderator/föredragshållare/öppningstalare osv? Det kan ta lite tid men jag tror att han måste återvända till sina rötter och välja sina samarbetspartners med större omsorg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne Bajse
För att bli en riktigt stor och välbetald mediapersonlighet måste man ha ett brett underhållningsvärde, Blom är tyvärr aningen smal och udda. Han tilltalar inte de stora massorna som istället anser honom vara en otidsenlig kuf.
Också sant. Det finns iofs andra otidsenliga kufar och stollar som har blivit folkkära. Ernst är en sådan. En man som smyger runt barfota med sin rundstav och talar om att vissa färger får det att brumma som en liten humla i bröstet på honom... Han är en kuf men han får det att funka. Ernst har heller inte horat ut sig på samma vis som Edward. Det är nog mycket där skillnaden ligger. Ernst har behållit sin heder på ett annat sätt.
Synd, för Edward tilltalar verkligen mig. Jag älskar hans studentikosa glädje, hans faiblesse för brun kletig mat, hans alkoholromantik, hans absoluta vägran att ha kortbyxor eller ens lägga slipsen trots att det är 35 grader varmt ute och så vidare. Han är ett unikum och måste så få förbli. Däremot borde han skaffa sig en rådgivare när det kommer till de karriärmässiga besluten.