2009-11-07, 19:33
Medlem
Davemeds avatar
Hej!
Jag sitter och verka om ifall jag ska läsa Matte C eller inte. Frågan är bara till vilken nytta? Måste man ha läst det för att kunna få ett hyfsat jobb? Är det många arbetsgivare som tittar på det?
Citera
2009-11-07, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davemed
Hej!
Jag sitter och verka om ifall jag ska läsa Matte C eller inte. Frågan är bara till vilken nytta? Måste man ha läst det för att kunna få ett hyfsat jobb? Är det många arbetsgivare som tittar på det?

det är ett krav på många högskoleutbildningar, och om det inte är ett krav kan du alltid kamma hem meritpoäng

om du ska jobba dirr efter gymnasiet så kan det ju vara bra att visa att du är duktig på att ta in information och tänka logiskt då detta är en stor fördel i de flesta yrken.

däremot är det en kämpig kurs, så tänk efter både en och två gånger innan du ger dig in på den
Citera
2009-11-07, 20:25
Medlem
fragaintevarfors avatar
Citat:
Hej!

Matte C tycker man väl att du ska kosta på dig och läsa. Om du tänker plugga vidare så är det ännu viktigare att du just läser Matte C då hela intagningssystemet har ändrats. Utan matte C kommer du inte har det helt enkelt att komma in på någonting bra
Citera
2009-11-07, 22:29
Medlem
JackieDans avatar
Citat:
Hej!

Har aldrig hört talas om att det ens sitter folk som kollar upp vidare om du läst matematik C eller inte. Men det är en väldigt krävande kurs. Vissa, men inte alla, utbildningar kräver just detta. Det innebär då att programmet har en hel del matematik i sig. Ingenjör- & datautbildningar hör till de program på universitet/högskola som väger tyngst när det gäller matematik & fysik.

Sedan till frågan om man måste ha läst det(matte c) för att kunna få ett hyffsat jobb?
Jag skulle gärna vilja skriva om den meningen då man först kanske borde ställa sig frågan vart intresset ligger. Är du duktig på matte och vill utöka dina kunskaper så ska du ta det som du tycker passar dig. Hyffsat jobb får man då man gör något som man verkligen brinner för - skulle jag säga..
Citera
2009-11-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackieDan
Har aldrig hört talas om att det ens sitter folk som kollar upp vidare om du läst matematik C eller inte. Men det är en väldigt krävande kurs. Vissa, men inte alla, utbildningar kräver just detta. Det innebär då att programmet har en hel del matematik i sig. Ingenjör- & datautbildningar hör till de program på universitet/högskola som väger tyngst när det gäller matematik & fysik.

Sedan till frågan om man måste ha läst det(matte c) för att kunna få ett hyffsat jobb?
Jag skulle gärna vilja skriva om den meningen då man först kanske borde ställa sig frågan vart intresset ligger. Är du duktig på matte och vill utöka dina kunskaper så ska du ta det som du tycker passar dig. Hyffsat jobb får man då man gör något som man verkligen brinner för - skulle jag säga..

Tyvärr så kräver hög.ing matematik d+ fysik b och kemi a. Civ.ing kräver matematik e, fysik b, kemi a. Däremot brukar matematik c vara det lägsta kravet för ekonomutbildningar, så om TS har tänkt plugga något annat än humaniora så ska du läsa matematik c och helst till e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in