2009-11-07, 15:53
Medlem
Jag är intresserad av att läsa Matematik D & E. Tänkte ansöka via kommunen, men det är inte det diskussionen gäller. Jag undrar om det finns någon kursanordnare som erbjuder de kurserna utan att det är skriftliga prov involverade. Jag kommer inte ha möjlighet att infinna mig på någon fysisk plats där ett sådant prov kan ges, så jag är intresserad av kurser som är helt nätbaserade, modell Hermods. Hermods är alltså ett alternativ som jag känner till, men som jag är mycket skeptisk till.

Jag kan tycka att Hermods fungerar ganska bra, men jag vill ha möjligheten att "besvära" en lärare med en massa frågor - vilket jag inte direkt kan tycka att jag haft på Hermods. Visst, man kan sitta här osv. också, men jag vet inte... Jo, visst... Den hjälp jag har fått här har ju varit riktigt bra.
Citera
2009-11-07, 16:11
Medlem
Para-Docs avatar
Kan inte tänka mig att det finns något sätt att läsa de två kurserna utan skriftliga prov. Du måste ju på något sätt visa vad du kan och vanligen sker det genom ett antal delprov och ofta ett Nationellt prov i slutet..

Läs det själv och gör en prövning annars - då får du göra ett Nationellt prov.
Citera
2009-11-07, 16:36
Avslutad
Jag kan tipsa om NTI distans om din kommun går med på att betala det för dig.

Läst Ma B där och då fick man göra ett par prov online och sista provet fick man skriva ut, lösa och skicka in sina lösningar.
Ma B är visserligen bara 50 poäng så 100 poängarna har säkert något mer moment, ytterligare prov kanske.

Därefter hade man ett samtal med matteläraren där man gick genom sina ekvationer.

Där finns möjlighet att prata med läraren över telefon eller så kan man skicka mail.

Varje vecka ska man in på nätet och göra ett närvaroprov som inte är betygsgrundande, de vill bara kolla att du är aktiv.

Vi hade inget nationellt prov så jag vet inte hur det där är tänkt.

Personligen ogillar jag starkt matematik på distans. För mig är det mycket svårare att lista ut alla matematiska knep än när en lärare presenterar dessa för mig. Men vi alla är olika. Annars är det himla trevligt att mattekurser ger meritpoäng.

Bra att veta är att NTI har en portal där man loggar in och får se vilka kurser man läser, där kan man se en planering vecka för vecka så inga oklarheter finns på vad som förväntas av en.
Good luck!
Senast redigerad av UtopiaNova 2009-11-07 kl. 16:38.
Citera
2009-11-07, 16:43
Medlem
Matematik B vet jag att NTI inte har något skriftligt prov på. Däremot vet jag att de har det på Matematik C. Då verkar det på något vis logiskt att de skulle hadet på D och E också.

@ Para-doc: Som synes finns det alltså matematik utan skriftliga prov. Oavsett hur det nu är på NTI är det så på samtliga Hermods-kurser. Hermods anordnar inga skriftliga prov, detta gäller samtliga ämnen, utan man får om man vill själv begära av kommunen att få göra ett skriftligt/nationellt prov. Needless to say, det är nog inte ofta man vill det.

Jag skulle vilja veta om det är skriftligt prov på Matematik D och E hos NTI. Hur är det på Infokom och Jensen?
Citera
2009-11-07, 19:00
Medlem
Dr.Gs avatar
Jag har sökt en kurs som jag vill läsa på komvux och såhär står det i beskrivningen:

Studierna är webbaserade och lämpliga för dig som vill kombinera dina studier med andra aktiviteter. Du kanske jobbar, är föräldraledig eller bara uppskattar friheten att själv bestämma tiden och platsen för dina studier. Du kan också kommunicera med din webblärare via e-post.

Någon som vet om man då behöver infinna sig fysiskt på plats för prov och dylikt, precis det tråden handlar om? Det låter iaf som att allting är webbaserat.
Citera
2009-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Jag har sökt en kurs som jag vill läsa på komvux och såhär står det i beskrivningen:

Studierna är webbaserade och lämpliga för dig som vill kombinera dina studier med andra aktiviteter. Du kanske jobbar, är föräldraledig eller bara uppskattar friheten att själv bestämma tiden och platsen för dina studier. Du kan också kommunicera med din webblärare via e-post.

Någon som vet om man då behöver infinna sig fysiskt på plats för prov och dylikt, precis det tråden handlar om? Det låter iaf som att allting är webbaserat.

Vilken kurs är det och vad heter utbildningsanordnarna?
Citera
2009-11-08, 20:26
Medlem
XitEs avatar
Örebro universitet anordnar tekniskt basår på distans och mattedelarna behöver du inte infinna dig på plats för att tenta, allting sker över nätet. Du kan dessutom läsa enstaka kurser och behöver alltså inte läsa hela basåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in