2009-11-12, 07:54
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det tror jag inte att vi säkert vet. Vad vi däremot kan vara spiksäkra på är att de, till följd av olikheten i kromosomantal, inte kan få fertil avkomma med varandra.

Jag funderade på att lägga ut lite men kände att för trådens syfte kunde man skriva att människa och schimpans inte kunde få barn med varandra, för även om detta gått så kan inte den kombinationen föras vidare. Vidare är det väl relativt osannolikt att det går? Eller? Hur noggrant är det egentligen? Vad är det som avgör på rent molekylärnivå om ett ägg blir befruktat eller inte? D.v.s hur olika kan två arter vara men ändå ge upphov till någonting?

Spontant kommer jag att tänka på I.D. Vore det inte hysteriskt roligt att fråga varför människan är designad så att hon kan få barn med schimpanser, om vi nu är designade. Och då kan man med rätta fråga "men varför?".
Citera
2009-11-12, 21:06
Medlem
Människa och schimpans är närmare släkt än häst och åsna.
Citera
2009-11-12, 22:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Nu har jag också läst det. Det betyder inte att det är sant.
Det snällaste man skulle kunna säga om det är att det skulle kunna vara sant.
Citera
2009-11-12, 22:49
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det senaste, att Pääbo sagt att de kunde få barn, är fel...vad Pääbo sa till tidningarna är att han är säker på att de haft samlag med varandra, men han säger inte att det är säkert att de fick barn med varandra. Vi får vänta på nya resultat innan vi kan säga något säkert.

Har han data? Har han skrapat fram sapienssäd ur en neanderthalvagina?

Eller han bara gör rimliga psykologiska antaganden?
Citera
2009-11-12, 22:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini

Har han data? Har han skrapat fram sapienssäd ur en neanderthalvagina?

Eller han bara gör rimliga psykologiska antaganden?
Jag, som känner Svante, utgår från att han har någon form av data. För det första är inte Svante Pääbo en figur som brukar pontificera som auktoritet över saker han inte har en aning om hur de förhåller sig. För det andra påstås hans neandertalgenomprojekt i princip vara fullbordat nu, så han borde ha data pekande i ena eller andra riktningen.
Citera
2009-11-13, 08:32
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag, som känner Svante, utgår från att han har någon form av data. För det första är inte Svante Pääbo en figur som brukar pontificera som auktoritet över saker han inte har en aning om hur de förhåller sig. För det andra påstås hans neandertalgenomprojekt i princip vara fullbordat nu, så han borde ha data pekande i ena eller andra riktningen.
Nu vet jag ju inte vilken tidskrift, artikel eller liknande som är ursprunget till uttalandet men man skall ju aldrig utesluta möjligheten till att en något överenergisk journalist har dragit lite egna för stora växlar utifrån en forskares ord. Det hade ju inte varit första gången sånt händer...
Citera
2010-05-07, 18:17
Medlem
hejsantests avatar
"Resultatet, som publiceras i tidskriften Science, kommer som en total överraskning för de flesta forskare. Få hade trott att de båda arterna korsade sig med varandra."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vara-forfader-hade-sex-med-neandertalare-1.1089762

"Studierna visar bland annat att den moderna människan, med undantag för afrikaner, bär på en till fyra procent av neandertalarnas gener."

Menas detta att afrikaner är mer släkt eller mindre släkt med neandertalaren?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/neandertalares-gener-kvar-hos-manniskan_4680543.svd
Senast redigerad av hejsantest 2010-05-07 kl. 18:24.
Citera
2010-05-08, 00:49
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
"Resultatet, som publiceras i tidskriften Science, kommer som en total överraskning för de flesta forskare. Få hade trott att de båda arterna korsade sig med varandra."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vara-forfader-hade-sex-med-neandertalare-1.1089762

"Studierna visar bland annat att den moderna människan, med undantag för afrikaner, bär på en till fyra procent av neandertalarnas gener."

Menas detta att afrikaner är mer släkt eller mindre släkt med neandertalaren?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/neandertalares-gener-kvar-hos-manniskan_4680543.svd

Mindre.

Citat:
Det finns dock ett undantag. Inga neandertalgener har hittats hos människor med afrikanskt ursprung.

Alla andra folk bär på lika stor andel neandertal-dna, oavsett om de kommer från Europa, där neandertalare levde, eller Kina, där neandertalare aldrig förekom.

Slutsatsen blir att det sexuella utbytet ägde rum efter vår arts utvandring från Afrika, men sedan inte upprepades i någon större omfattning. Det antyder att utbytet skedde för cirka 60.000 år sedan, sannolikt i Mellanöstern.

Jag skulle vilja veta om vissa drag som t.ex. rödhårighet är direkta neandertalegenskaper. Vidare skulle jag inte bli förvånad om australiens urinvånare bär på extra mycket neandertalgener, deras utseende för tankarna direkt till neandertalare.
Citera
2010-05-08, 08:20
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Jag skulle vilja veta om vissa drag som t.ex. rödhårighet är direkta neandertalegenskaper. Vidare skulle jag inte bli förvånad om australiens urinvånare bär på extra mycket neandertalgener, deras utseende för tankarna direkt till neandertalare.

Exakt detta har jag läst med, men kommer inte ihåg vart.
Citera
2010-05-08, 09:49
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Mindre.

Inte mindre, utan vad det verkar - inte alls.
Citera
2010-05-08, 10:41
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Inte mindre, utan vad det verkar - inte alls.
Beror väl på hur man betraktar det. Allt liv på jorden har ju gemensamt ursprung.
Citera
2010-05-08, 12:47
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Beror väl på hur man betraktar det. Allt liv på jorden har ju gemensamt ursprung.

Haha, ja, okej. Du menar att vi ska skrota all biologisk systematik eftersom allting trots allt har ett gemensamt ursprung?

- Det där är en björk.
- Nej, det är det inte. Allting är ett.
- Ja, jo... men... skitsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in