2009-11-07, 02:33
Medlem
Alfredsens avatar
Hejsan FB, jag behöver hjälp. Jag försökte häromdan installera om min laptop, men det går inte för att det står att det inte går att hitta någon hårddisk när jag försöker komma in i installationen, men om jag använder en skiva med Windows XP Pirate Edition, så kan den hitta hårddisken, och jag förstår inte varför. Har försökt leta reda på en annan version av Windows XP Pirate Edition på svenska, som jag vet att det finns. Men kan bara inte hitta, så skulle vara väldigt tacksam om någon vet hur jag kan fixa problemet och skicka ett PM om var man kan få tag på Windows XP Pirate edition.
Citera
2009-11-07, 02:41
Medlem
Du bör kunna ändra till IDE-läge på disken i bios, står förmodligen på ACHI eller SATA nu.
Citera
2009-11-07, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Du bör kunna ändra till IDE-läge på disken i bios, står förmodligen på ACHI eller SATA nu.
Ibland väljer man disabled istället.
Det beror på vad det står.

Du letar efter en mening SATA.
Vad man ändrar den till beror på vad som står.
Citera
2009-11-07, 11:50
Medlem
sommarlovs avatar
Det måste vara fel på skivan, kontakta Microsoft, så får du en ny.

Citera
2009-11-07, 12:53
Medlem
Rsovles avatar
Gå in i Bios.
Leta reda på Native Sata Mode.
Ändra från Enable till Disable.
Spara, avsluta och starta om!
Citera
2009-11-07, 14:32
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom

Missförstår jag dig el åsyftar du att man idag på ngt sätt kan ha datorn till att "emulera" IDE interface för SATA-diskar? (för att slippa jaga installdrivare i samband med XP/2K-install exaempelvis)..? Detta är då ingen funktion jag nånsin sett i nån BIOS.
Citera
2009-11-07, 18:21
Medlem
Skogswald:
Exakt det vi menar. Inte alla bios men där det finns underlättar det. Med mitt Gigabyte moderkort har jag aldrig behöver ändra utan den hittar alla ändå.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-07 kl. 18:24.
Citera
2009-11-07, 18:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja dom flesta nyare moderkort har inga problem med att XP inte hittar HD. Men det hjälper förståss inte TS. Själv skulle jag köpa ett W7 OEM för ynka tusenlappen. Att vissa piratversioner redan har drivrutiner för SATA är ganska vanligt.
Senast redigerad av Drapåtrissor 2009-11-07 kl. 18:28.
Citera
2009-11-07, 18:46
Medlem
Drapåtrissor:
Fast Microsoft la väl till flera SATA drivrutiner när de släpte XP skivor med SP 1-3 så pirat behöver det inte vara. Om du menar Win 7 pirat version så har jag ingen aning. För mig funkade Beta versionen direkt.
Citera
2009-11-07, 19:54
Medlem
Alfredsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Drapåtrissor:
Fast Microsoft la väl till flera SATA drivrutiner när de släpte XP skivor med SP 1-3 så pirat behöver det inte vara. Om du menar Win 7 pirat version så har jag ingen aning. För mig funkade Beta versionen direkt.
Det fungerar bara med Windows XP Pirate edition, som jag skrev. Har testat flera olika skivor innehållande Windows XP: SP1, SP2 och SP3 på. Men får samma felmeddelande med dom skivorna, men jag ska testa om det finns något i bios som jag kan avaktivera för att få det att funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in