2009-11-07, 16:45
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jag har för mig att medhjälp till självmord inte är olagligt (fast det har nog aldrig kommit upp i rätten). I såfall kan man ju få hjälp med alla förberedelser så länge man på något vis "trycker på knappen" och utlöser mekanismerna själv.

Det är inte straffbart med medhjälp till självmord. Det beror på att medhjälpsansvar förutsätter att man hjälper någon med en straffbelagd gärning. Självmord är inte straffbelagt, alltså kan inte heller medhjälp till detta vara straffbelgat. Gränsen mellan medhjälp till självmord och dråp är dock inte alltid den lättaste att dra för en lekman.

OT, utan attt moralisera, självmord är inte lösningen.
2009-11-08, 02:10
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vill avsluta min liv en vecka efter valet.

Kan man få dödshjälp på ett legalt sätt -- och i så fall hur.

Jag vill helst somna in

För att till skillnad från andra faktiskt svara på din fråga istället för att skriva dumma inlägg så: japp det är möjligt, sök dig till en av dom s.k självmordsklinikerna i Schweiz.
I sverige kan du inte få legal dödshjälp annan än just råd på tillvägagångs sätt.
2010-01-04, 19:59
Bannlyst
Läser man tillräckligt länge på flashback tillsammans med för långt intag av föda och vatten så dör man en vacker dag.
2010-01-04, 20:51
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
För att till skillnad från andra faktiskt svara på din fråga istället för att skriva dumma inlägg så: japp det är möjligt, sök dig till en av dom s.k självmordsklinikerna i Schweiz.
I sverige kan du inte få legal dödshjälp annan än just råd på tillvägagångs sätt.

Jag är inte så insatt i ämnet, men de ställer väl en hel del krav för att man ska få dödshjälp där? T.ex att man ska vara terminalt sjuk eller dylikt?
Dignitas är det enda namnet som dyker upp i min skalle, de verkar ju dock bara ha en schweizisk hemsida, http://www.dignitas.ch/ .
På Wikipedia står dock följande:
Citat:
Dignitas is a Swiss assisted dying group that helps those with terminal illness and severe physical and mental illnesses to die assisted by qualified doctors and nurses. Additionally, they provide euthanasia for people with incurable mental illnesses provided that they are of sound judgment and submit to an in-depth medical report prepared by a psychiatrist that establishes the patient's condition as fulfilling the specifications of the Federal Supreme Court of Switzerland.

För övrigt så borde det ju inte vara så enormt svårt att ta livet av sig rent praktiskt tycker jag. Jag har dock aldrig försökt, så jag kanske underskattar det praktiska.
2010-01-04, 20:54
Medlem
Vaddå bump men, vad tusan gör denna tråd här?
2010-01-04, 21:03
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vaddå bump men, vad tusan gör denna tråd här?

Ja helvete, inte tänkte jag på att den var så gammal...
2010-01-05, 17:51
Bannlyst
Lånar tråden. Startar jag en ny så blir den väl låst.

Räcker det med att köpa biljett till Schweiz, trampa in på någon kommersiell dödsklinik och hova upp sedelbuntarna (avgiften för dödshjälp)?
2010-01-05, 17:59
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Lånar tråden. Startar jag en ny så blir den väl låst.

Räcker det med att köpa biljett till Schweiz, trampa in på någon kommersiell dödsklinik och hova upp sedelbuntarna (avgiften för dödshjälp)?

Du behöver inte dödshjälp om du kan trampa in på en sån klinik. Dödshjälp är för folk som inte är förmögna att ta sitt eget liv. Jag skulle inte direkt rekommendera någon att ta självmord, men det är en av många utvägar för dig i detta fallet.

Det kan ju alltid vara bra att ta kontakt med kliniken i fråga i förväg och sedan beställa en enkelbiljett.
2010-01-05, 18:26
Medlem
Pörrs avatar
Ser inte någon juridik i detta.

Tråd låst.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto