2009-11-06, 23:58
Medlem
Ascents avatar
Hej,

Det är så att jag eventuellt kommer börja plugga till våren (11 terminer) och skulle vilja veta vad som är mest förmånligt. Jag har ca 300k i besparingar som skulle kunna användas till att leva iaf en större del av studietiden.

Alternativet är att ta studielån, vilket totalt skulle bli ca 360k för hela studietiden. Efter 25 år kommer jag ha betalat tillbaka 470k till staten. Jag antar att CSN-lån är ett ganska förmånligt lån, men fortfarande ett lån.

Frågeställningen är alltså: Är det bättre att ha kvar besparingarna för framtida bruk och ta fullt studielån eller att leva upp besparingarna under så lång tid som möjligt? Man kanske kan kompromissa och ta ett mindre studielån? Vad tycker ni?

/Ascent
Citera
2009-11-07, 00:03
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Jag skulle kommer använda mig av mina besperingar när jag ska plugga.
Citera
2009-11-07, 00:04
Medlem
LiKaShings avatar
Ta studielån och lägg undan besparingarna till en kontantinsats för bostadsrätt eller hus
Citera
2009-11-07, 00:17
Medlem
UAAs avatar
LiKaShing är inne på rätt spår. Ta studielån och investera de pengar du har. Lägenhet är en superbra idé.
Citera
2009-11-07, 00:29
Medlem
Single-in-Golds avatar
Skulle rekommendera dig att du, om inte fullt lån, så iallafall ta ett mindre studielån. Är själv student och kan nästan garantera att det kommer att dyka upp månader då man får nalla av sparpengarna ändå. (Om du inte har sjukt bra självdisciplin vill säga :P)
Citera
2009-11-07, 20:48
Medlem
ta studielån och sattsa pengarna i aktier eller nått annat som ger pengar!

studielån är så fördel aktiga att man är dum om man inte tar det tycker jag
Citera
2009-11-07, 20:57
Medlem
SilverSurferIIs avatar
Det finns ingen större frihetskänsla än att vara skuldfri.. om du inte trivs på ett jobb kan du gå ut genom dörren, medan dina kollegor sitter och smörar för chefen. Så vilken typ är du. Smör förmåga eller frihets junky.
Citera
2009-11-07, 22:09
Medlem
Lev halvsnålt på besparingarna så långt det går, när du har typ 30k kvar kan du ta studielån.
Citera
2009-11-08, 13:22
Medlem
I vilken form är pengarna? Vad är avkastningsplanen för de?

CSN har låg ränta vilket innebär att räntan på csn lånet blir lätt att slå med dina 300k om du investerar de rätt. Således blir det i slutändan mer förmånligt för dig att ta ett csn lån då avkastningen på dina pengar slår räntekostanden för ditt csn lån.
Citera
2009-11-08, 15:56
Medlem
NashuaMoments avatar
Ta CSN. Besparingarna kan du använda till bättre saker, t.ex. handpenning för lägenhet.
Citera
2009-11-09, 10:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.M
I vilken form är pengarna? Vad är avkastningsplanen för de?

CSN har låg ränta vilket innebär att räntan på csn lånet blir lätt att slå med dina 300k om du investerar de rätt. Således blir det i slutändan mer förmånligt för dig att ta ett csn lån då avkastningen på dina pengar slår räntekostanden för ditt csn lån.

Har för mig att CSN ränta är 2,5% och idag alltså en ganska dyrt lån....
Själv väljer jag att betala tillbaka mitt CSN lån då det är det dyraste lånet jag har idag.... Ska man läsa länge hade jag tagit ut mindre bidrag och levt i första hand på sparadepengar eller försökt få ett extrajobb. Jag är förhoppningsvis klar med studierna till sommaren och har totalt lånat 50 000 kr. Jag ska dock säga att det har varit mycket tufft att jobba så mycket som jag gjort samtidigt som jag studerat... Första läsåret tog jag fullt studiemedel då jag inte läst sedan gymnasiet och behövde komma in i det igen.
Denna terminen har jag lagt ner mindre tid på studierna och ligger efter men hoppas jag kommer ifatt igen. Risken att investera lånade pengar i börsen är jag inte villig att ta och räntan på sparkonto är värdelös....
Csn räntan går inte heller att göra avdrag för i deklarationen därför skulle jag valt att ta ett lån på min bostad istället om det rörde sig om mindre summor som man skulle kunna betala tillbaka med sparade pengar.
Citera
2009-11-09, 11:55
Medlem
Hade jag varit du hade jag räknat lite på det. Förmodligen hade jag tagit ett studielån (kanske inte heltäckande men iallafall som komplement till de sparade pengarna) och investerat en del av ditt kapital på börsen (Detta förutsätter att du känner dig relativt säker på att du kan uppnå en avkastning som överstiger lånets ränta och inflationen med marginal) ELLER sparat pengarna till kontantinsats till en bostad eller liknande längre fram i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in