2009-11-06, 21:26
Medlem
Är det någon som vet varför Ica inte har aktier på börsen? De ägs ju till viss del av hakon Invest Ab och det nederländska Royal Ahold. Finns det någon annan som äger någonting och är det så att de vill slippa undan en del skatt och ta ut intäkter på annat håll för att de har det på detta sätt eller vill de helt enkelt bara inte visa hur bra dom går?

Om det finns något orent och någon baksida kring denna annars så fina matvarukedja skulle jag gärna vilja veta det Vet att ni kan mycket på denna sidan, så kör hårt

/Anton
Citera
2009-11-06, 22:58
Medlem
De allra flesta, om inte alla, ICA-butiker är väl enskilt ägda?

Största och enda börsnoterade ägaren i varumärket ICA är väl just Hakon, likväl som deras största innehav väl är ICA?

Äger själv f.n inga aktier i Hakon, men när jag gjorde så var det för min del ett sätt att "äga ICA" och det enda sättet jag kunde komma på.

Kanske inte ens delvis är svar pådin frågeställning, men ändock.
Citera
2009-11-06, 23:01
Medlem
http://www.allabolag.se/5565821559

ICA AB är ju inget att hurra över iaf - 1-2% av omsättningen i res.

Endera äger man en ICA-butik eller aktier i Hakon helt enkelt.

Hade jag "degen" så skulle jag alldele säkert starta en ICA-butik. I min stad i alla fall tycker jag att handlarna verkar vara välmående.
Citera
2009-11-12, 15:42
Bannlyst
[quote=AntonO]Är det någon som vet varför Ica inte har aktier på börsen? De ägs ju till viss del av hakon Invest Ab och det nederländska Royal Ahold. Finns det någon annan som äger någonting och är det så att de vill slippa undan en del skatt och ta ut intäkter på annat håll för att de har det på detta sätt eller vill de helt enkelt bara inte visa hur bra dom går?

Om det finns något orent och någon baksida kring denna annars så fina matvarukedja skulle jag gärna vilja veta det Vet att ni kan mycket på denna sidan, så kör hårt

/Anton[/QUOTE

HaKON invest ab är det börsnoterade bolaget som har ica aktier (jag tror 60%)
dessutom äger Hakon 50 % av Inkclub
forma publishing (ica förlaget , ica kuriren och div kockböcker.) 100%
dessutom tror jag dom äger nån till klädkedja eller liknande.
Tror det är därför inte ica aktien är på börsen , utan ica använder Hakon invest som sk förvaltningsbolag.

Efter Ahold är enskilda icahandlare bland de största aktieägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in