Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-14, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
En helt annan fråga/vinkling som slog mig. Har mycket svårt att smälta och ta till mig allt tragiskt som har hänt i denna historia. Får ont i magen när jag tänker på all sjuk fakta som förmedlats.
Givetvis tänker man på Emma och hennes stackars familj som milt uttryckt gått/går genom helvetet nu. Men som förälder till GM (baserat på att dessa är helt oskyldiga i alla avseenden) hur fan resonerar man omkring sin egen avkomma här. Bryter man kontakten med sitt barn, byter namn osv eller intar man en försvars- och förnekelseposition som förälder? Ngn som vet vad som brukar gälla här? Numera blir ju allt så oerhört publikt och snabbt spritt till enorma mängder mottagare, ex vis som här på FB (vilket jag tycker är väldigt bra då jag gillar att GM hängs ut). Och historia försvinner inte in i dammiga arkiv lika snabbt tack vare nätet och alla dess författare.

Vad jag menar är att det finns många som drabbas av att CÖ är ett avskum av världsklass. Och dom som står på fel sida brottet och ofriviliigt representerar GM, vad fan gör dom vanligtvis? Om det nu går att generalisera fram ett svar...

Föräldrar till missbrukare brukar säga....jag hatar din drog men älskar dig,mitt barn. Kanske nåt liknande här? Funderade ett tag, som förälder själv....Nej, jag skulle aldrig överge mitt barn men ta fullständigt avstånd från brottet. Fö tror jag att GM här faktiskt lider av nån skada. Kanske från tidigare misshandeln med basebollracket eller någon bokstavs diagnos. Det finns en hel med kontrollbehov som ALDRIG skulle gå över alla gränser likt CÖ.
Citera
2010-02-14, 04:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En helt annan fråga/vinkling som slog mig. Har mycket svårt att smälta och ta till mig allt tragiskt som har hänt i denna historia. Får ont i magen när jag tänker på all sjuk fakta som förmedlats.
Givetvis tänker man på Emma och hennes stackars familj som milt uttryckt gått/går genom helvetet nu. Men som förälder till GM (baserat på att dessa är helt oskyldiga i alla avseenden) hur fan resonerar man omkring sin egen avkomma här. Bryter man kontakten med sitt barn, byter namn osv eller intar man en försvars- och förnekelseposition som förälder? Ngn som vet vad som brukar gälla här? Numera blir ju allt så oerhört publikt och snabbt spritt till enorma mängder mottagare, ex vis som här på FB (vilket jag tycker är väldigt bra då jag gillar att GM hängs ut). Och historia försvinner inte in i dammiga arkiv lika snabbt tack vare nätet och alla dess författare.

Vad jag menar är att det finns många som drabbas av att CÖ är ett avskum av världsklass. Och dom som står på fel sida brottet och ofriviliigt representerar GM, vad fan gör dom vanligtvis? Om det nu går att generalisera fram ett svar...

Man hatar det barnet gjort -- men älskar sitt barn.

Precis som barn hatar det föräldrarna gör, men älska mamma och pappa.

Så jävla enkelt är det.
Citera
2010-02-14, 04:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L8
Föräldrar till missbrukare brukar säga....jag hatar din drog men älskar dig,mitt barn. Kanske nåt liknande här? Funderade ett tag, som förälder själv....Nej, jag skulle aldrig överge mitt barn men ta fullständigt avstånd från brottet. Fö tror jag att GM här faktiskt lider av nån skada. Kanske från tidigare misshandeln med basebollracket eller någon bokstavs diagnos. Det finns en hel med kontrollbehov som ALDRIG skulle gå över alla gränser likt CÖ.

Är inte du polis?

Då borde du veta att det finns gott om GM som denna utan basebollsträn eller andra skador.

Eller också har du inte jobbat så länge.
Citera
2010-02-14, 04:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
mitt tvivel kvarstår iaf, att han stannat och blodig tagit sig ut till luckan och gjort sig av med kniv/väska. Näsbyfältet verkar vara genomsökt utan fynd. Borde inte pappan / mamman pressas ytterligare.....

Nix, lämna dem ifred.

Det finns en gräns för när saker har en poäng och när de bara är plågsamma.

Edit
Kniven har i det här läget inte ett egentligt bevisvärde
Senast redigerad av micro113 2010-02-14 kl. 05:00.
Citera
2010-02-14, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är inte du polis?

Då borde du veta att det finns gott om GM som denna utan basebollsträn eller andra skador.

Eller också har du inte jobbat så länge.

Nej jag är inte polis. Men vill inte tro att friska personer / utan störningar kan utföra så fullständigt empatilösa grova våldsbrott. Dom flesta av oss har tack och lov en stoppspärr, dom andra skall vi försöka känna igen och akta oss djävligt noga för!
Citera
2010-02-14, 05:01
Medlem
Citat:
Nix, lämna dem ifred.

Det finns en gräns för när saker har en poäng och när de bara är plågsamma.

Edit
Kniven har i det här läget inte ett egentligt bevisvärde

Rätt. så får d bli!
Citera
2010-02-14, 05:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej jag är inte polis. Men vill inte tro att friska personer / utan störningar kan utföra så fullständigt empatilösa grova våldsbrott. Dom flesta av oss har tack och lov en stoppspärr, dom andra skall vi försöka känna igen och akta oss djävligt noga för!

Friska personer är en definitions fråga, för i samma sekund som de utför ett liknande brott så blir de sjuka i omvärldens ögon -- men det innebär inte att de varit det innan brottet.

Tvärtom är många väldigt välanpassade och trevliga - uppskattade - människor av sin omgivning innan det går överstyr.

De är svåra människor att känna igen - tyvärr.
Citera
2010-02-14, 05:45
Medlem
Citat:
Friska personer är en definitions fråga, för i samma sekund som de utför ett liknande brott så blir de sjuka i omvärldens ögon -- men det innebär inte att de varit det innan brottet.

Tvärtom är många väldigt välanpassade och trevliga - uppskattade - människor av sin omgivning innan det går överstyr.

De är svåra människor att känna igen - tyvärr.

Både du och jag kan utföra ett våldsbrott - om vi är hotade och försvarar oss/barn etc. Jag vill inte påstå att jag är sjuk då. Det är väl reptilhjärnan som slår till för ett kort ögonblick.
I andra fall har du alltid ett "stop or go" alternativ.
En annan väsentlig skillnad är om det är planerat, uttdraget, sofistikerat.
Citera
2010-02-14, 06:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Både du och jag kan utföra ett våldsbrott - om vi är hotade och försvarar oss/barn etc. Jag vill inte påstå att jag är sjuk då. Det är väl reptilhjärnan som slår till för ett kort ögonblick.
I andra fall har du alltid ett "stop or go" alternativ.
En annan väsentlig skillnad är om det är planerat, uttdraget, sofistikerat.

Jo, jag förstår vad du talar om -- men är uppväxt med belevade välartade människor som var kapabla till vad som helst -- och vet därför att det är svårt att på yttre fasad avgöra vad människor är kapabla till före man står inför fullbordat faktum.

Jag växte upp mitt emellan två världar, och känner båda.
Senast redigerad av micro113 2010-02-14 kl. 06:17.
Citera
2010-02-14, 06:48
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår vad du talar om -- men är uppväxt med belevade välartade människor som var kapabla till vad som helst -- och vet därför att det är svårt att på yttre fasad avgöra vad människor är kapabla till före man står inför fullbordat faktum.

Jag växte upp mitt emellan två världar, och känner båda.

Ta det som en visdom ....att du förhoppningsvis kan känna igen mönster och drag!
Du, klockan är mycket nu....snart gryning! Sov Gott!
Citera
2010-02-14, 11:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nej, CÖ kommer inte att ändra sig av några år i fängelse. Han har ett dokumenterat problem, här beskrivet av socialtjänsten:

https://www.flashback.org/sp19737628

Vad gäller rättegångsrapporteringen från Malmö säkerhetssal har ingen tidning, av tråden att döma, nämnt vittnet som berättade att han uppfattade att brottsoffret följde med gm frivilligt. Saker som - mitt i det hemska som har skett - ger en inte lika självklar bild av händelseförloppet, utelämnas.

Jag har ingenting emot att rättsfall uppmärksammas medialt. Det som jag reagerar på är när det blir för vinklat. CÖ är dömd tidigare för liknande brottslighet och han har bevisligen åsamkat det senaste brottsoffret livshotande skador. Jag tycker att det är illa nog. Det är fruktansvärt! Det räcker och blir över. Likadant med t ex Arbogamorden och kvinnomordet i Hjo häromåret. Varför detta behov av att jävliggöra gärningsmännen ytterligare?

Måla ut Christine Schürrer sittandes i en skogskoja med kikare mot villan, ständigt hånskrattande i rättssalen. Förmedla en bild av Varg Nielsen där han framstår som en främmande sexgalning som överraskar sitt offer med kniv (sms:en visade att kniven i själva verket var planerad att ha i en sexlek och att han inte bara var en okänd nätdejt).

Vad kan dessa nidbilder leda till? Kan de möjligtvis göra att kompisar och familj till misstänkta gärningsmän alltför lätt slår ifrån sig - eftersom deras vän inte är ett totalt övergenomvidrigt monster? Vi kan se detta fenomen om och om igen, i forumet senast i Sparsör- och Nancy-trådarna. Vem tjänar på det - egentligen?
Många kloka ord från Tuesday.

Verkligheten är illa nog - det finns ingen anledning att vinkla för mycket.
Detta blev för mig väldigt tydligt i fallet med den mördade Johanna i Hjo. Mördaren Varg Nielsen kände Johanna och de hade planerat att ha någon form av avancerad sexlek. I tidningarna framstod det som helt annorlunda.
Det är ett bra exempel på hur en historia kan vinklas på ett sätt som gör att bilden blir väldigt skev.

Därmed inte sagt att gärningsmännens handlingar ska viftas bort förstås.

-------------------------------------------------------

I detta aktuella fall; jag har inte följt detta i detalj så jag kanske har missat informationen om den redan har framkommit - är det känt varför killen har denna otroligt skeva kvinnosyn och allmänt skeva syn på Guds vilja och allt vad det var?
Har han syskon och har de i så fall samma synsätt?
Hur resonerar hans föräldrar kring sådant här?
Citera
2010-02-14, 11:17
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ok, tack för snabba svar allesammans! Hittar inga bilder av CÖ på fria nyheter tyvärr. får leta vidare

Politiskt inkorrekta nyheter har flera bilder om du är intresserad.

http://politisktinkorrekt.info/2010/02/02/mordforsoket-pa-emma-p-atal-idag-for-mordforsok-valdtakt-m-m/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in