Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-11, 03:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Att de bara skulle tänka på åldersrabatt i detta fallet är ju ofattbart. Jo, jag inser att det är så lagen fungerar men det gör ju saken ännu värre.

Eftersom han bara var ett år från 21 så tror jag inte åldersrabatten blir så kraftig, ett eller möjligen två år. Förhoppningsvis får han minst åtta.
Citera
2010-02-11, 07:06
Medlem
micro113s avatar
Är det någon som varit på rättegången och kan svara på hur åtalet är upplagt?

Jag uppfattar det som om åklagaren har valt att driva händelserna som två separata mål, dvs att det handlar om ett åtal gällande händelsen i oktober och ett separat åtal gällande händelsen i november -- men att det kommer att behandlas under samma rättegångsdagar.

Dvs - att det kommer att yrkas på separat straffmätning och dom för de enskilda målen/tillfällena och det ena inte kommer att underordnas det andra.

Är det någon som har en klar bild över hur det är upplagt?
Citera
2010-02-11, 08:36
Medlem
Mordförsöket på Emma P: hotbild vid rättegångsstart.

Citat:
Med tanke på den tortyrlikande grova misshandeln Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan utsatt henne för är det inte så konstigt att omvärlden reagerat med geunint hat mot honom. Högst troligen har det inkommit konkreta mordhot mot honom varför polisen bedömt det som en risk att ha förhandlingen i ordnarie tingsrätt i Kristianstad. Säkerhetssalen i Malmö tingsrätt är därför vald för ändamålet.

http://politisktinkorrekt.info/2010/02/11/mordforsoket-pa-emma-p-hotbild-vid-rattegangsstart/

Att det finns en hotbild är helt förståeligt.
Citera
2010-02-11, 08:56
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Chigurh
Är det i Malmö rättegången ska hållas? Vet någon vilken tid?
Klockan 9 börjar det, man kan följa Kristianstadbladets reporter som twittrar här:
http://twitter.com/kbladet/statuses/8951896683
Citera
2010-02-11, 10:08
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eftersom han bara var ett år från 21 så tror jag inte åldersrabatten blir så kraftig, ett eller möjligen två år. Förhoppningsvis får han minst åtta.

Allting är ju relativt som någon sade en gång. För mig är två års straffrabatt en mycket kraftig sådan. Sedan kan man ju förvänta sig vad som helst med de här "rabatterna".

Jag minns "Natalie-mordet" i Alingsås. Där var GM vid gärningen tre månader från att fylla 21 år. Detta räckte sedermera till att han fick ett års straffrabatt i domen. Nio år istället för tio.
Citera
2010-02-11, 10:11
Bannlyst
Har inte följt tråden så noga.
Utvisning?
Citera
2010-02-11, 10:39
Medlem
largemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buzz-Aldrin
Har inte följt tråden så noga.
Utvisning?

svensk medborgare.
Citera
2010-02-11, 10:43
Medlem
largemans avatar
hamnar han inte på psyket med kraftig medicinering nu så blir det efter nästa dåd.
och efter några år så är han "frisk" nog för att få ett eget boende (med personal).
och som sådan personal jobbar jag... vill verkligen inte ta hand om sådana här as.
Citera
2010-02-11, 10:54
Medlem
mag357s avatar
Fy fan vilken tragisk historia, tjejen är svårt hjärnskadad och kommer aldrig att bli återställd.

Det borde vara livstids fängelse för ett brott som detta, men förmodligen kommer han att klara sig ganska lindrigt undan pga sin låga ålder. Usch.
Citera
2010-02-11, 10:55
Medlem
Santerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Klockan 9 börjar det, man kan följa Kristianstadbladets reporter som twittrar här:
http://twitter.com/kbladet/statuses/8951896683

Riktigt aktiv är han också, tack för länken!
Citera
2010-02-11, 11:16
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mag357
Fy fan vilken tragisk historia, tjejen är svårt hjärnskadad och kommer aldrig att bli återställd.

Det borde vara livstids fängelse för ett brott som detta, men förmodligen kommer han att klara sig ganska lindrigt undan pga sin låga ålder. Usch.

Jag hoppas verkligen inte att han gör det. Jag tycker att han visat en exceptionell grymhet i sitt handlande. Han har dessutom uppsåt genom att han lämnat henne att dö. Han sket helt enkelt i om hon dog eller inte.
Jag sitter och följer twitter-feeden och det aset verkar ju HELT distansierad från verkligheten i sina uttalanden, men samtidigt på ett sätt som jag inte tycker tyder på en allvarlig psykisk störning. Han vet vad han gjort men vill inte åka dit för det.
Men lets face it. Det finns ingen rättvisa att skipa i det här fallet. Inte ens att ta honom av daga skulle vara fair. Öga för öga borde det vara bokstavligt talat. Men samtidigt vill jag inte leva i ett samhälle som använder sig av den principen..
Sitter verkligen och kokar..
Citera
2010-02-11, 11:35
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Jag hoppas verkligen inte att han gör det. Jag tycker att han visat en exceptionell grymhet i sitt handlande. Han har dessutom uppsåt genom att han lämnat henne att dö. Han sket helt enkelt i om hon dog eller inte.
Jag sitter och följer twitter-feeden och det aset verkar ju HELT distansierad från verkligheten i sina uttalanden, men samtidigt på ett sätt som jag inte tycker tyder på en allvarlig psykisk störning. Han vet vad han gjort men vill inte åka dit för det.
Men lets face it. Det finns ingen rättvisa att skipa i det här fallet. Inte ens att ta honom av daga skulle vara fair. Öga för öga borde det vara bokstavligt talat. Men samtidigt vill jag inte leva i ett samhälle som använder sig av den principen..
Sitter verkligen och kokar..
VIlken twitter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in