Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag håller med dig om vad Fadi förtjänar för öde, men jag kan inte låta bli att tänka på konsekvenserna av handlingarna du beskriver. Någon i Fadis närhet tycker sig ha rätt till hämnd mot den/de som har hämnats Emmas öde. Sen tycker någon att de har rätt att hämnas... Och karusellen är igång. Hämnd på hämnd på hämnd.
Det är bara att se vad som just nu händer i Malmö och Göteborg där det inte går många dagar mellan "hämnderna". Är det ett samhälle vi vill ha? Kommer oskyldiga att drabbas? Tveklöst...
Som sagt så skulle jag verkligen inte gråta om Fadi skulle råka ut för en "olycka" och få sitt rättmätiga straff, det är ett naturligt sätt att tänka efter en händelse som denna. Men konsekvenserna kan bli ödesdigra för så många.
Men vad är det frågan om? Finns det kompisar i hans närhet som anser att det han gjort är försvarbart? Tycker någon han känner att det han gjort är "okej" och något Emmas familj eller närstående ska acceptera?
Jag har fullförståelse för "krigen" som pågår mellan olika kriminella nätverk men nu handlar det om en tjej som blivit av med livet, ett liv som knappt hann börja innan denna snubbe släckte det. Menar du vidare att om mitt barn blev våldtagen av XXX och någon vän till mig hämnades på gärningsmannen. Då ska jag vara beredd på ytterligare våld eftersom någon i min närhet ansåg att våldtäkten på min lilla son eller dotter som är tio år gammal var "okej"?
Inom kriminellakretsar finns det väl också "regler" som innebär att man inte angriper oskyldiga, barn eller kvinnor. Kanske något som inte existerar längre?